Tips på allmountain skida med mycket sväng för pisten

Har läst allt som finns att läsa typ om Extrem Formula och Mirus Cor, och min slutats är att det är en smaksak. Skulle för egen del inte våga köpa någon av dem utan att provåka först Utom vid ev lottovinst vilket är mindre troligt eftersom jag aldrig köper lotter.

Sammantaget dock så verkar många som testat båda tycka att Formula är mer mångsidig och kanske mindre extrema (!) än Mirus Cor. ;) En del är ju helt lyriska, men det hör man ofta om Mirus Cor också. Sedan finns det ju också t ex Black Crows Octo, som väl är något mindre extrema (!) än Mirus Cor.

Ett "problem" med Extrems skidor är att det är svårt att hitta tester från andra länder. Man vill ju annars gärna att den svenska skidan ska vara bättre.

Jag har sett en del nya och litet annorlunda skidtyper komma under åren där många varit mycket entusiastiska till at börja med. Sedan efter några år så kryper "baksidorna" fram... Så var det t ex med ursprungliga Soul7, som jag köpte efter alla "rave reviews". Ingen testare hade dock nämnt hur extremt mjuka de var, och jag borde ha väntat till den modifierade efterföljaren kom. Eller ha provåkt först, men det är svårt när man bor i Skåne. Och jag var iofs entusiastisk till att börja med, så jag hade köpte den även efter en dags provåkning... Man kan lätt bli charmad av nyhetens behag och de flesta nya skidor idag är ju "bra" i nån mening.

Har läst allt som finns att läsa typ om Extrem Formula och Mirus Cor, och min slutats är att det är en smaksak. Skulle för egen del inte våga köpa någon av dem utan att provåka först Utom vid ev lottovinst vilket är mindre troligt eftersom jag aldrig köper lotter.

Sammantaget dock så verkar många som testat båda tycka att Formula är mer mångsidig och kanske mindre extrema (!) än Mirus Cor. ;) En del är ju helt lyriska, men det hör man ofta om Mirus Cor också. Sedan finns det ju också t ex Black Crows Octo, som väl är något mindre extrema (!) än Mirus Cor.

Ett "problem" med Extrems skidor är att det är svårt att hitta tester från andra länder. Man vill ju annars gärna att den svenska skidan ska vara bättre.

Jag har sett en del nya och litet annorlunda skidtyper komma under åren där många varit mycket entusiastiska till at börja med. Sedan efter några år så kryper "baksidorna" fram... Så var det t ex med ursprungliga Soul7, som jag köpte efter alla "rave reviews". Ingen testare hade dock nämnt hur extremt mjuka de var, och jag borde ha väntat till den modifierade efterföljaren kom. Eller ha provåkt först, men det är svårt när man bor i Skåne. Och jag var iofs entusiastisk till att börja med, så jag hade köpte den även efter en dags provåkning... Man kan lätt bli charmad av nyhetens behag och de flesta nya skidor idag är ju "bra" i nån mening.
Är helt klart som du säger. Skulle gärna prova formulan, hoppas den finns fär test när vi ska upp tilö Tänndalen i vinter. Det jag tänker mig är att den kanske blir väl mjuk och inte speciellt mångsidig.

Är säkert kanon. Är lite sugen på Stöckli Montero ax men priset avskräcker lite. Men i alla tester man läser verkar det vara en fantastisk skida så kanske är värt det. Synd att inte sportconrad verkar sälja Stöckli.

Kaisers på Sälfjällstorget har några AX (och någon AR) på 20% i detta nu. Eller tills vidare egentligen tills alla är sålda.

Vill man ha en allmountainskida som även svänger bra så är mitt val Stöckli Stormrider 95. Den bär hyfsat i snö och biter förvånansvärt bra i hårt underlag. Det är mina absoluta favoriter som jag har kört i alla tänkbara underlag både i Norden och Alperna. Jag kör mest carving men tar en sväng ut i det lösa i bland.

Montero-linen är bra i pist men inte särskilt bra utanför pisten. Jag har själv ett par Montero AR (utöver mina Stormrider) och de är ruggiga i pisten men inte lika kvicka som AX.

Extrem Formula 88 är en otroligt lättåkt skida (liksom de flesta Extrem) men jag föredrar Project-linen.

Vet inte om detaljerna hjälper till i beslutsprocessen men eftersom du frågade: Jag tyckte att Formulan var mjukare och mer följsam på ett sätt som passade mig. Mer lekfull och enklare att variera svängarna med än Mirus. Men smaken...
De har rejäl flex, framför allt i tail men upplevde ändå inte att jag trampade igenom i pisten. Det var för övrigt hos Hamra Sportshop jag testade, grymt sortiment och kunnande. (y):)

Om jag bara hade ett par skidor skulle jag nog inte satsa på varken Mirus Cor eller Formulan, men kul och varierande komplement till mer konventionella skidor.

Senast ändrad:
Jag sticker ut näsan och säger att du redan har den bästa skidan. Enforcer 99 är ett kraftpaket som kräver en del. Råkar du inte vara ett riktigt proffs så har du garanterat inte krämat ut allt ur dem. Har kört Enforcer 100 i 5år och varje år är jag lite sugen på att byta när nyheterna presenteras. En test senare så glömmer jag det. Enforcer utmanar fortfarande. Testa ordentligt innan du köper och gå inte över ån efter vatten

Är säkert kanon. Är lite sugen på Stöckli Montero ax men priset avskräcker lite. Men i alla tester man läser verkar det vara en fantastisk skida så kanske är värt det. Synd att inte sportconrad verkar sälja Stöckli.
Som ett alternativ till Stöckli Montero AX glöm inte titta på van Deer.
Min lilla tös pojkvän dom är relativt duktig hyrde ett par nya Montero AX men bytte efter halva veckan till ett par H-Power 78. Han var helt lyrisk.

Kan tillägga att vi körde i Schladming.

Head Supershape Rally, dock tidigare skidor typ 2014/16 var mycket roligare än nyare serier.

Jag är nybliven lycklig ägare av ett par extreme ski formula 88.

Jag provkörde både mirus cor och octo men tyckte mest om formulan som svängde lika bra men kändes mer allround.

Btw. Har någon provat Armada Reliance 92 ti? Jag förstår ingenting om skidor, men beställde ett par för frugan. (Billigt, från Tysken...) De har fått jätte bra betyg i olika skidtester i all Mountain -kategoriet.

Men, jag frågade direkt från Armada, vilken längd de rekommenderar, och de rekommenderade ganska korta skidor för frugan, 156, och frugan är 160! Och, de tyckte, att även för 156 skidor borde frugan vara minnst bra åkare. De där skidorna har ju något läger aluminum, nästan titan(!!) i, men jag vet inte, hur det borde påverka.

Jag är nybliven lycklig ägare av ett par extreme ski formula 88.

Jag provkörde både mirus cor och octo men tyckte mest om formulan som svängde lika bra men kändes mer allround.
Skulle gärna testa dessa. Får se om jag får chansen i vinter. Har dock börjat snöa in lite på Völkl Mantra 84 så fått genomgående grymma betyg.

Slänger in en fråga om Dynastar M-Cross här. Hur är den jämfört med Formulan, Mirus och Octo? M-Cross 88 har 14 meter radie i 176cm så den borde väl kvala in här?

Nån som testat?

Slänger in en fråga om Dynastar M-Cross här. Hur är den jämfört med Formulan, Mirus och Octo? M-Cross 88 har 14 meter radie i 176cm så den borde väl kvala in här?

Nån som testat?
Jag har inte testat någon av dessa.
M-cross kan ju också var ett alternativ helt klart. Har dock tyvärr ingenting att säga om någon av modellerna.

Btw. Har någon provat Armada Reliance 92 ti? Jag förstår ingenting om skidor, men beställde ett par för frugan. (Billigt, från Tysken...) De har fått jätte bra betyg i olika skidtester i all Mountain -kategoriet.

Men, jag frågade direkt från Armada, vilken längd de rekommenderar, och de rekommenderade ganska korta skidor för frugan, 156, och frugan är 160! Och, de tyckte, att även för 156 skidor borde frugan vara minnst bra åkare. De där skidorna har ju något läger aluminum, nästan titan(!!) i, men jag vet inte, hur det borde påverka.
Beror på hur bra och snabbt hon åker och hennes vikt. Tycker alltid skidtillverkarna rekommenderar ganska korta längder. Men jag antar att hon är en duktig åkare så 156 är kanske på gränsen. Men metallen gör ju skidan stabilare och den har nog inte jättemycket rocker så kan funka. Min dotter har nu ett par 164cm Norse Enduro med metall men mycket rocker fram och bak hon är 160cm (vikt är känsligt för tjejer men gissar på 55 minst) hade innan Völkl Kanjo 154cm. Vet inte om det hjälpte dig så mycket.

Kört på Völkl Kendo 88 (eller Mantra 88 heter den nog numera) som allmountain i två år och nu bytte jag till Blizzard Anomaly 88
Vill man ha mer sväng så är ju Kendo 88 väldigt potent och klart snabbare in i sväng.
Båda skidorna sitter ju som berget när det är lite hårdare men upplever kanske Blizzarden som lite bättre bland pucklarna och det gillar man ju :)

Kört på Völkl Kendo 88 (eller Mantra 88 heter den nog numera) som allmountain i två år och nu bytte jag till Blizzard Anomaly 88
Vill man ha mer sväng så är ju Kendo 88 väldigt potent och klart snabbare in i sväng.
Båda skidorna sitter ju som berget när det är lite hårdare men upplever kanske Blizzarden som lite bättre bland pucklarna och det gillar man ju :)
Själv kör jag väldigt lite offpist utan gillar en skida som ska sitta ordentligt när man carvar så känns väl som att mantra kanske är ett bättre alternativ för mig.

Varför valde du att byta till Anomaly 88? Något du inte gillade med kondom?

Tack för input

Själv kör jag väldigt lite offpist utan gillar en skida som ska sitta ordentligt när man carvar så känns väl som att mantra kanske är ett bättre alternativ för mig.

Varför valde du att byta till Anomaly 88? Något du inte gillade med kondom?

Tack för input
Ja du, det var dax att byta och då valde jag mellan Mantra 88 eller Anomaly 88
Det var nog mer slumpen, eller färgen som gjorde att det blev Blizzard, inget starkt argument för eller emot men efter premiäråken så tyckte jag nog att den var lite lam in i sväng.
Försäsongen har åkts på FIS SL skidor och Kendon så jag var kanske lite lat i just ingång där de båda skickar på ganska bra i just starten.
Nu efter lite mer tid på Blizzarden så gillar jag den mer och mer, den är jämnare i svängradien men sitter lika bra på hårt som Völkln, kanske att jag behöver jobba mer själv för att få den till den sväng jag vill, lite som att jämföra SL med GS, båda sitter på is men de beter sig lite annorlunda.

Hej! Ny här, men inte som skidåkare. Är +50 och har ett par K2 Minbender 99Ti. Sjukt stabila och funkar bra i de flesta förhållanden, framförallt att pressa hårt i storslalomsvängar. Är dock sugen på ett par Mirus Cor, mest för att de ser så coola ut. Har även fått för mig att det går att lägga djupare carvingsvängar med dem? Vad säger ni som vet?

Hej

Är ute efter ett par allmountain skidor med mycket sväng.
Men samtidigt letar du 80-midja?

Jag vill nog påstå att med två par skidor klarar du det mesta; ett par SL eller GS manchestersmiskare med <80 mm midja för dagar när det är kallt och stenhårt i backen. Och ett par allmountain >95 mm midja inkl rocker, och gärna extra 5-10cm på längden, för dagar som erbjuder offpist, eller vårslush, eller nysnö.

Mycket av kontroll och upplevelse sitter i pjäxorna, och hur väl du har förmågan att få ned det till skidan.
När jag åker med kidsen tar jag mina mjuka pjäxor exempelvis och spänner inte de två spännen som sitter över foten. Skulle jag slänga på en SL race skida med raceplatta på den setup:en av pjäxor så skulle jag tycka att den skidan saknar kontroll.

Så, två par pjäxor, och två par skidor är det optimala. Jag tänker inte rekommendera något märke på skidor då det mesta som omnämns eller är med på Freeride top 20 är helt ok skidor.

Är dock sugen på ett par Mirus Cor, mest för att de ser så coola ut. Har även fått för mig att det går att lägga djupare carvingsvängar med dem? Vad säger ni som vet?
Man ska ju aldrig underskatta utseende

Djupare carvingsvängar? Än vadå? Mig? Alex? FIS SL skidor?

Jag lovar att det är din rörlighet och fysiska förmåga som kommer sätta käppar i hjulet innan alla de skidor som finns listade i den här tråden.

Nån som testat?

Jag har ett par M-Cross 82, såhär skrev jag i en annan tråd:

Hej! Ny här, men inte som skidåkare. Är +50 och har ett par K2 Minbender 99Ti. Sjukt stabila och funkar bra i de flesta förhållanden, framförallt att pressa hårt i storslalomsvängar. Är dock sugen på ett par Mirus Cor, mest för att de ser så coola ut. Har även fått för mig att det går att lägga djupare carvingsvängar med dem? Vad säger ni som vet?
Jag kör Mirus cor som komplement till mina andra skidor, framförallt Atris.
Jag provade en mängd olika ”frontside” skidor, inklusive Formula 88 och ett gäng SL-liknande skidor.
Min slutsats blev att det finns otroligt många bra skidor som kittlar olika nerver hos mig.
Mirus cor var den enda skida som fick mig att skratta under åken, har aldrig hänt med andra skidor. Jag upplever lekfullheten som överlägsen allt annat jag provat.

Hej! Ny här, men inte som skidåkare. Är +50 och har ett par K2 Minbender 99Ti. Sjukt stabila och funkar bra i de flesta förhållanden, framförallt att pressa hårt i storslalomsvängar. Är dock sugen på ett par Mirus Cor, mest för att de ser så coola ut. Har även fått för mig att det går att lägga djupare carvingsvängar med dem? Vad säger som vet?

Tycker de är fantastiska, så himla kul att åka på. Behöver inte att alls mycket fart för att carva riktigt rent och snyggt med (till och med så en del skidlärare hojtar till o hejar på när man glider förbi på kant). Räcker man tänker på sväng och man är redan mitt i, har en känsla att skidan gör en bättre än man egentligen är.

Men det är kortsväng hela tiden så längre backar kräver sina lår. Efter ca 60-70km/h tycker tappar (i alla fall jag) de rena skären. Den är heller inte så glad när det lutar väldigt mycket framför allt på stenhårt. Dessa åker fram ofta när jag bara vill slappa men ändå åka teknisk så länge man orkar det, sen kan man slöåka och få upp ändarna när krämen är slut.

Brukar ha totalt tre par med så man kan alternera efter förhållandena eller dagsform😀. Så, behåll dina K2 eller komplettera med något annat om du tröttnar på kortsväng.

Men samtidigt letar du 80-midja?

Jag vill nog påstå att med två par skidor klarar du det mesta; ett par SL eller GS manchestersmiskare med <80 mm midja för dagar när det är kallt och stenhårt i backen. Och ett par allmountain >95 mm midja inkl rocker, och gärna extra 5-10cm på längden, för dagar som erbjuder offpist, eller vårslush, eller nysnö.

Mycket av kontroll och upplevelse sitter i pjäxorna, och hur väl du har förmågan att få ned det till skidan.
När jag åker med kidsen tar jag mina mjuka pjäxor exempelvis och spänner inte de två spännen som sitter över foten. Skulle jag slänga på en SL race skida med raceplatta på den setup:en av pjäxor så skulle jag tycka att den skidan saknar kontroll.

Så, två par pjäxor, och två par skidor är det optimala. Jag tänker inte rekommendera något märke på skidor då det mesta som omnämns eller är med på Freeride top 20 är helt ok skidor.
Min tanke är nog tre par egentligen. Så hat tänkt komplettera med ett par runt 80 mm eller strax över sen en renodlad pistskida runt 70 mm så man kan variera sig liyenoch vara redo för alla förhållanden.

Jag har ett par M-Cross 82, såhär skrev jag i en annan tråd:
Låter inte alls dumma!

Vad är ditt tips om längd på dem? Är 184 cm lång och väger 75 kg. Funkar 176 eller ska man gå upp till 184? Känns som jag borde ligga där mittemellan.

Låter inte alls dumma!

Vad är ditt tips om längd på dem? Är 184 cm lång och väger 75 kg. Funkar 176 eller ska man gå upp till 184? Känns som jag borde ligga där mittemellan.
Väger du 75kg så tror jag 176 passar bra. Det hade varit lämpligt med den längre om du vägt mer. Jag kör på 176 och de begränsningar som finns är väl bortom vad man brukar behöva i pister där allmänheten har tillträde...
Går du upp till 184 tror jag bara att du kommer uppleva skidan som sävligare och en aning mindre lättsvängd, ingen katastrof alltså men det går lite emot skidans natur.
Dessutom skiljer det bara en meter i radie mellan de båda så ingen av dem är gjord för super-g... Om du önskat mer fartstabilitet för stora, långa svängar i ljusets hastighet så skulle jag rekommendera en annan modell istället.

Sky7 är min favorit sen många år och vägrar att byta :D

Bilagor

• 20260110_223359.webp
    20260110_223359.webp
    247.9 KB · Besök: 34
Tillbaka
Topp