Tips på alpställe, för bilburen i januari?

eyescan

Ny medlem
Tänkte för första gången tillbringa en längre tid (ca 1 månad) nere i alperna. Inte en äkta bummare, jag vet men vill ha mer en ett par veckor. Tanken är att inte jobba där och just januari passar bäst med mitt jobb här i Sverige. Jag tänkte köra ner själv (+1 person) så att jag har bil med mig.
Vart är smartast att åka med tanke på snösäkerhet, boende, möjlighet att testa olika system med tanke på att bilen är med ner och med tanke på att man ska kunna köra dit från Sverige också?

1. Vart är klokt att åka?
2. Tips på boende på platsen? Någon som har en stuga någonstans, eller ett rum som behöver fyllas i januari?
3. Vilken typ av liftkort är bäst att skaffa för just den orten, eller de närliggande?

Min budget är begränsad så billiga lösningar uppskattas.

Tacksam för seriösa svar!
/eyescan

Jag hade följt snön, brukar oftast vara bäst på någon sida av alperna. Sen hade jag tagit in på vandrarhem på respektive plats. Vad har du för bil? Försök rodda upp det så du kan slagga några nätter i bilen på ställen det är för dyrt att checka in på vandrarhem, eller det är fullt eller nåt annat oväntat inträffar. Duscha kan man göra på till exempel sportcentras. Pengarna du sparar på hostelet kan du bränna på att käka pizza så skidbenen håller.

Fördelen med att slagga på hostels är den sociala biten, om du inte känner nån har du en chans att hitta folk att åka med. I chamonix finns ett risigt hak som heter... hmm fan har glömt bort vad det heter, men det ligger vägg i vägg med brevent liften. Ski station? I Andermatt finns nåt nyöppnat motell. I Disentis finns ett schysst ställe som heter nangijala (stavning)? Finns säkert många fler, folk får gärna fotsätta fylla i här!

Men räkna inte med att det är jättebilligt att åka runt och sova enstaka nätter här och där och köpa dagskort. Det blir ju naturligtvis ganska billigare jämfört med om du typ hittar nånstans du kan hyra in dig hela månaden och använda detta ställe som bas att göra utflykter ifrån, om du inte vill köra budgetstajlen och sova i bilen.

Om jag säger såhär, bara som ett exempel kostar säsongskortet i cham nu tydligen ca 800€. Det är en rätt saftig summa, men då får ingår liftkort i verbier och courmayeur också (vet inte om dom ändrat i år dock). Tjugo st dagskort går dock också på sisådär 800€. Om du köper ett säsongskort och sticker första februari går det säkert att sälja kortet för cirka hmm... 250-300€. Då har det bara kostat 500-550€.

Nu menar jag inte att chamonix är just det bästa stället för dig att åka till, men det kan vara värt att kolla in säsongskort på orter du får mervärde när du köper kortet, och där det är hyfsat vanligt att folk köper och säljer säsongskorten.

Förrförra vintern ägde jag ett Graubündenkort och kajka runt i schweiz ett tag. Tror kortet gick på 9-10 lökar eller så och det funka i ett gäng orter som tex andermatt, disentis, davos, lenzerheide... Sen tröttna jag på schweiz och fick hemlängtan till chamonix, så jag sålde graubundenkortet (eller rättare sagt hyrde ut) och köpte ett beg chamkort... Bara ett till exempel på hur det kan gå :)

MVH

Tackar för ett matigt svar. Inser att jag bör precisera mig lite mer. Tanken är lite högre standard än boende i bilen. Gärna ett och samma boende under hela perioden och sedan göra lite utflykter därifrån.

/eyescan

Fundera på tirol. snösäkert i januari iom glaciärtillgång. Många orter på snowcard tirol. Eller salzburger land eller nämnda graub. Eller var radikal en vecka FR, en CH, en AT och sluta i italien.

Många ställen i Alperna erbjuder liftkort som gäller över hela regionen, tex Snowcard Tirol för ynka €626. Att följa snön är ett bra råd, det är svårt att redan nu veta var det är bäst i januari. Vill du bo på samma ställe så kolla upp strategiska orter när du vet var du vill spendera din alpmånad, oftast brukar en liten by lämpa sig bäst. Bor man "mittemellan" flera större orter med kringliggande mindre orter kan man enkelt göra dagsutflykter till de system som man finner intressanta. "Risken" med att bo nära ett större system är att man blir hemmablind och kanske inte kommer iväg på så många resor som man hade tänkt sig, vilket jag gissar är vad ni vill. Det är heller ingen dum idé att vara förberedd på att spendera en natt eller två i bilen, då det ökar möjligheten till längre resor, stanna kvar på festen man blev bjuden på osv. Att bo hela månaden i en vanlig bil är inget kul, men en natt kan man gott slagga i en kombi. Se även till att skaffa kartor och/eller guideböcker över det område ni hamnar i, det blir betydligt enklare att kunna planera roliga åk då än om man bara åker på chans i en till två timmar och inte har en aning om hur det ser ut när man kommer dit.
Mest troligt är att ni inte får fri tillgång till internet på ert boende, då lämpar sig ett kontankortsbaserat mobilinternet. I Österrike erbjuder A1 det bästa alternativet, med reservation för att saker och ting kan ha ändrat sig över sommaren.

Senast ändrad:
Aha, tackar för infon. Ser nu att liftkorten i Chamonix inte är så billiga. Säsongskortet dryga 800 euro, precis som ni säger. Lite tufft att ge för 28 dagar. Finns det sätt att komma billigare undan på den fronten?
/Niklas

Tillbaka
Topp