Tips på bra allround-skidor

Hampus83

Ny medlem
Hej Behöver tips på bra skidor som fungerar i såväl pist som puder.

Har idag ett par Salomon 720 (150 cm) för att lattja och hoppa med, vet att de är i minsta laget men bra för att träna in 360 och sådana trick. Dessutom är de lättvarvade i pisten.

Har även ett par Atomic-lagg (170 cm) som har några år på nacken men som bara är 66 i midjan så på tok för dålig bärkraft i puder

Åker bara i Sverige och främst i Västerbottensfjällen (kittelfjäll, Borgafjäll, Hemavan och Tärnaby), har dock (tyvärr) flest åkdagar i de mindre backarna vid kusten.

Väger 85 kg och är 1,80 cm lång.

Söker att par bra allroundskidor som har bra bärighet puder men som går finti pisten också och som inte behöver vara alltför långa.

Hur pass bred midja behövs för att de ska bära bra i puder, behölver man upp mot 1000?

Hampus83 sa:
Hur pass bred midja behövs för att de ska bära bra i puder, behölver man upp mot 1000?
Jaa 1000 - satsa på det!
och sedan får du gärna kolla någon av de andra 3 miljoner trådarna i samma ämne. Dessutom är det en fördel om du talar om hur bra du är, vad du gillar, hur du åker och kanske viktigast - vilken budget du har. Det sistnämnda spelar inte in i vilka skidor du borde köpa men väl i vilka du kommer att köpa. Det finns alltför många trådar där TS får skitbra råd och sedan inte visar sig ha råd.
Läs skidtest-trådarna också.

Jevvlar vad drygt!
Läsa å grejja?
Kan inte folk bara tala om vilka skidor som är bäst, coolast och mest prisvärda?
Ska re va så svårt...

Oj blev en nolla för mycket där...

Budget spelar ingen roll, hittar jag nåt jag trivs med så köper jag det.

Är väl medelgod åkare som åkt sen jag var två år gammal (är 27 nu).

Håller till i svarta eller röda pister om jag åker pist, men vill mest åka puder. KittelStorgrova i Kittelfjäll ett snörikt år ett favortiställe, om det säger nåt om nivån.

Sök på forumet så kommer du hitta nog att läsa för att hålla dig sysselsatt tills nästa säsong.

Jag har ett par Armada AR7 inte mega breda i midjan tror 87mm, 120 mm nos och 110mm bak (har ett par 181 cm) men funkar skit fint i pist o lagom bra i puder, även grym parkskida!

// Tobbe

Fattar det som om du behöver något i stil med 100mm midja, svängradie på 20-26 meter och gärna en touch av rocker? Völkl Gotama kanske kan vara något? Alternativt något smalare Völkl Bridge!

hur åker du i pisten, super g liknande svängar eller kvicka? sport conrad har ett par som heter salomon gun för rätt billig penning med griffon. Kör själv på ett par sånna och fungerar bra, väger dock 10kg mindre än dig

annars håller jag med om gotama

Tillbaka
Topp