Tips på bräda för mig från denna sidan.

91eliasson

Ny medlem
Hej!
Det är så att jag precis har lärt mig åka och det går skitbra än så länge :)
Är sugen på att köpa en egen så att jag slipper hyra hela tiden eftersom att jag nu åker så ofta jag har råd.
Jag hittade en österrikisk sida som har svensk text och såg att de är billigare så funderar på att beställa därifrån.
jag undrar om någon vill tipsa mig på vilken bräda som är mest för pengarna där?
*Jag vill lära mig tricks och även åka i backen, är 1.78 lång 18 snart 19 år, och väger ca 63 kilo. Jag har som mest str 43 i vanliga skor.
Så hoppas någon vill hjälpa mig för jag vill få så bra snowboard som möjligt för mina pengar.
Här är sidan. Vill ha en i prisklassen max ca 350 och 155-160 i längd för det är väll det jag ska ha? Men ser ni någon som är lite dyrare men mkt mer prisvärd så tipsa gärna om den.
EDIT: Hittade där man kunde ställa in sin vikt åkstil och sådant och då kom detta upp men 160 i längd låter lite långt.
http://www.blue-tomato.com/sv/page....eride&$RiderSize=180.0&$RiderWeight=65.0&&_o5
Schysst om någon vill hjälpa till :)
MVH

Senast ändrad:
Hade underlättat om du berättat vilken typ av åkning du ska köra men av de som är på länken, Capita Stairmaster, inget snack.

*Jag vill lära mig tricks och även åka i backen

Så jag menar att jag vill åka i backen men även försöka mig på lite tricks.

Tack för ditt svar.

Ok tack så mycket!
Blir 156 i längd bäst för mig eller ska jag ta 159? Vet inte om det är bättre att ha en längre eller kortare bräda.

Jag är jobbig nu men bara intresserad och vill lära mig lite så undrar om du vill svara på varför just den brädan är ett så klart val?

Hoppas du/någon orkar svara Tack för hjälpen i alla fall.
MVH

Såg du ändrat om lite så att du fått up lite Romebrädor nu också. Men så som sökningen var gjord när du svarade så var Capitan den som var mest prisvärd i mina ögon. Stairmastern borde rimligtvis vara perfekt i flex för dig. Den är också en parkbräda. Längden är lite klurigare, inga viktrekomendationer på Capitas sida vad jag kan se. Men jag skulle nog i ditt fall gå på en 156a på grund av vikten fast jag tror du klarar dig fint på en 159a också, men min rekomendation, 156.

mellan 153-159 är rätt läng på dig om du ska köra allround.
Lyssna inte på bara en användare, bygg en god uppfattning innan du köper.

Tänk på VAD du vill åka mest och sen så kollar du på din vikt, längd, fotstorlek osv...

Kör du allround så rekomenderar jag dig stepchild Simon chamberlain. Funkar överallt och är stryktålig som satan. Bataleon Evil Twin är ju också ett val att fundera över, Evil twin har Triple Base Tech. och funkar hyfsat överallt men bäst i park då. Och så vidare och så vidare... Det är bara att söka.

Härligt folk här!
Har kollat lite reviews på stairmastern och den verkar riktigt bra för sitt pris så den är jag riktigt sugen på. En sak jag undrar bara, den är 25.5 bred och det är mer än de flesta andra brädorna i samma storlek så jag undrar kan det vara för brett för mig? Jag har ju som mest 43 i vanliga skor så jag kanske har 42-42.5 i snowboardboots?

Tycker ni jag ska köpa bindningar hemma? ska köpa skor här hemma och är rädd att jag kanske skulle råka köpa för liten eller för stor bindning.
När jag har hyrt bräda nu så har jag 2 gånger fått en bindning som man bara hoppar i drar upp "hälplattan med ett spänne" och trycker dit 1 spänne över vristen som öppnas automatiskt när man öppnar hälspännet. Detta är ju mycket enkelt och går snabbt men jag undrar vilken typ av spänne rekommenderar ni?
Jag kommer leta i max 1500kr klassen.
Blir beställning i veckan så jag letar så mkt info som möjligt :)

MVH

sladdavel sa:
Härligt folk här!
Har kollat lite reviews på stairmastern och den verkar riktigt bra för sitt pris så den är jag riktigt sugen på. En sak jag undrar bara, den är 25.5 bred och det är mer än de flesta andra brädorna i samma storlek så jag undrar kan det vara för brett för mig? Jag har ju som mest 43 i vanliga skor så jag kanske har 42-42.5 i snowboardboots?

Tycker ni jag ska köpa bindningar hemma? ska köpa skor här hemma och är rädd att jag kanske skulle råka köpa för liten eller för stor bindning.
När jag har hyrt bräda nu så har jag 2 gånger fått en bindning som man bara hoppar i drar upp "hälplattan med ett spänne" och trycker dit 1 spänne över vristen som öppnas automatiskt när man öppnar hälspännet. Detta är ju mycket enkelt och går snabbt men jag undrar vilken typ av spänne rekommenderar ni?
Jag kommer leta i max 1500kr klassen.
Blir beställning i veckan så jag letar så mkt info som möjligt :)

MVH
Du menar att du har åkt på bindningar med "flowsystem"?
Tyvärr så är det svårt att hitta några bra bindningar runt 1500 kr just i detta nu, lägg 2000 kr och du får kalasbindningar!
Jag har dock inget bra råd på några bindningar.
Men jag hade nog kollat efter märken så som technine, union och flux typ.!

Ok får bli vanliga då om de är bättre för det priset. Men vågar man beställa dem från nätet eller tkr ni man ska köpa dem i affär?
har bara vanliga affärer här som stadium intersport kanske team sportia också

SverigeTomten sa:
mellan 153-159 är rätt läng på dig om du ska köra allround.
Lyssna inte på bara en användare, bygg en god uppfattning innan du köper.

Tänk på VAD du vill åka mest och sen så kollar du på din vikt, längd, fotstorlek osv...

Kör du allround så rekomenderar jag dig stepchild Simon chamberlain. Funkar överallt och är stryktålig som satan. Bataleon Evil Twin är ju också ett val att fundera över, Evil twin har Triple Base Tech. och funkar hyfsat överallt men bäst i park då. Och så vidare och så vidare... Det är bara att söka.
Hade du läst hela tråden så hade du noterat att han skrivit vad han vill åka för något....Evil Twin ligger dessutom utanför hans budget och Stepchilden är inte ens i närheten av budget...Mitt tips är att lysna på användare som svarar på frågan som är ställd...

@sladdavel Jag har 42 i skor, min bredaste är 25,3 i midja, det borde gå fint med 43 och 25,5. Bindningstillverkarna har storleksrekomendationer på sina sidor, bara följa dem, i regel ligger brytpunkten runt storlek 42 så troligen en L bindning till dig.

Edit.
Tack för hjälpen har läst massa reviews om stairmastern nu och det får bli den.
Tror inte jag blir missnöjd.
Skulle vara schysst om någon tipsade om någon bra men inte för dyr bindning. Vill satsa mer pengar på boots hällst.

Senast ändrad:
Kolla lite på junkyard och sådär. Union har väldigt bra bindningar. Lika så flux, drake, technine och ride. Ta några du själv tycker är "cleana" och läs lite reviews om dem.
Hoppas du lyckas hitta några som passar dig.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp