Tips på kamera att ha i backen, upp till 4000:-

joelha

Ny medlem
Jag har funderat på att skaffa en ordentlig kamera en längre tid nu och har kommit fram till att det lätt är värt pengarna. Dessutom så fyller ja år så man kan ju hoppas på lite sponsring.
Jag har försökt leta lite på internet men det finns väldigt mycket, så jag vill ha tips på lite kameror och märken i prisklassen upp till 4000:-, eller strax över.

Lite "krav" på vad som jag tror kan komma att behövas är:

- att det ska gå snabbt att starta kameran och snabbt att ta ett kort

- Det kan vara bra om den är stöttålig

- Den ska ha bra "vitbalans" (tror jag det kallas)

- Jag vet inte om det skiljer sig någonting mellan olika kameror men det är viktigt att den klarar kyla bra.

- Sekvenstagning är väldigt viktigt (alltså flera kort i sekunden - klick! klick! klick! )

Som det kanske märks så är jag inte så där jättebra på kameror men jag ska jobba på det nu under skidveckorna framöver. Själva kameran måste inte vara så smidig, den ska i alla fall inte vara en papperstunn skapelse, det ska gå att ta bra kort utan stativet.

Senast ändrad:
jag hade kollat på en bra begagnad kamera. finns väldigt många i bra skick.

Jag kollade på panasonics lumix men de verkade lite klumpiga, så långa objektiv. En annan kamera som jag har kollat lite på är Canon Powersho S3 IS http://www.dustinhome.se/dacsaportal/

Vikbar skärm och en bra zoom är det som tilltalat mig, någon som har någon erfarenhet av den?

canon 10d kan du nog få en för 4000 om du köper beggad

Senast ändrad:
Lillhammar sa:
- att det ska gå snabbt att starta kameran och snabbt att ta ett kort
det beror ju på hur du ställer slutaren, har du en låg slutare så blir korten mörkare men det knäpper snabbare och bilden blir fryst

Jo det är klart men det jag menade var väl mer att kameran ska starta fort, förresten kan nån förklara hur ¨ånga ggr zoom som man behöver för att klara sig i backen, behövs det verkligen så mycket som 10 eller 12 ggr zoom?

Tillbaka
Topp