Tips på köp Med inriktning offpist.

swaan

Ny medlem
Hej!
Skulle behöva hjälp med lite tips om Snowboard/binding/skor köp.
Jag behöver köpa en ny bräda och efter dom senaste 2 åren med mycket offpiståkning :D:D:D tänkte jag skaffa Ny bräda/bindningar/boots/ som passar till detta.

Jag är 188cm lång. 90kg, 42 i skostorlek

Brädan:

Tänker att behöver ha en bräda som är runt 165 (verkar vara svårt att hitta brädor över 160 )?
Har läst lite och någon form av rocker shape på brädan borde vara optimalt för offpisten ?

Bootsen:

Sen så gällande boots vart hittar man någon trevlig affär där man kan testa ? för vissa boots sitter helt åt helvete på mina fötter så måste alltid testa innan jag kan välja ett par. (bor i Skövde området/västra götaland)

Bindningarna:

Bindningar har jag noll koll på vad som är bra så här är jag lite lost

Så behöver alltså lite tips på VAD jag ska införskaffa sakerna samt VAR
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

// Mattias

Om det gäller offpist brädor så hade jag kollat närmre på Jones snowboards. The Flagship finns i längder upp till 172, Aviator och Hovercraft finns upptill 164. Finns även split av alla solid modellerna, om du kommer gå på turer.

Burton Juice wagon har en pow vennlig fasong.
nydelig brett både pist og offpist :) jeg kjører med Burton Cartel, men kunne gjerne hatt noe stivere bindinger:)

163cm brett og 182cm rider

Satsa på en EST-bindning så du lätt kan bakmontera för offpist (djupsnö) och montera normalt när du kör pist

Finns det något man ska tänka på när man köper EST binding ?

Någon som vet om nått ställe i västragötaland där man kan testa boots ?

Vill inte ha någon splitboard som det är just nu, Så the flagship ser bäst ut änsålänge, ska vara focus på offpisten men det ska ju vara trevligt i pisten också.. Ifall ni har nått mer tips på bräda så tas det gärnas emot :)

I första hand tycker jag att du ska testa/köpa: boots, bindningar som passar bootsen, sist bräda.

Hittar du boots från Burton som du gillar rekommenderar jag att du väljer övrigt från Burton eftersom allt är utvecklat att passa ihop. Som någon annan sa, välj en bräda med Channel för lätt justering av bindningen.
Burton har en freeridelinje som de kallar Family Tree.

Kör själv med Burton Trick Pony 162 med Cartel EST & Imperial (sitter som gjutna på mina fötter).

Splitboard eller ej? Kör själv med snöskor & teleskopstavar vid behov, har fungerat bra för mig.
Kör man BARA offpist kanske splitboard är aktuellt?

Om du hittar boots från annat fabrikat antar jag att du har ett större urval att välja brädor/bindningar ifrån...
Själv hade jag i första hand tittat på Signal, Jones & Libtech.
Boots & bindningar har jag ingen större koll på.

Hollywood.se har två butiker i Göteborg.
Stadium kan ibland ta hem en modell man vill prova, bara man fjäskar lite! ;)

Boots och bindningar provas med fördel ut i butik, som nämnts tidigare. Du bör väl ha ganska styva grejor men passform är såklart prio ett. Mycket hänger på vilken känsla man vill ha, men ska man åka fort är det skönt med lite stöd men det ska helst inte kännas som slalompjäxor. Det är väl värt pengarna att skaffa en bra sula då orginalsulor alltid är skit. Ger mkt bättre komfort och hälgrepp och brädkänsla.

Bräda får du nog leta efter utomlands, Jones finns till anständigt pris hos tysken. Andra bra brädor du borde kolla in är Völkl Selecta, Rossignol XV, Lib Tech Skunk Ape eller om du vill vara lite annorlunda Dupraz (som finns med olika flex).
Var inte rädd för lite längd på brädan, ska du inte snurra så kan den utan problem nå dig över ögonbrynen.

Prova ut din Burton size i någon affär typ stadium eller xxl eller något. Men dom är alla alldeles för mjuka. Beställ Burton DriverX på nätet.
Kolla in sidan www.thegoodride.com för bra recensioner. Åka skidor hade oxå en helt ok recension!?!
Beställ sen på nätet. Tyvärr är det inte möjligt att testa brädor om du inte är på någon högprofil skidort typ Chamonix.
Jag hade köpt en Burton Barracuda från junkyard på rea nu.
Men själv kör jag en ännu bättre bräda som tyvärr är svår att få tag på.

Furberg Snowboards är absolut ett märke du bör kolla på!
De bygger offpistbrädor som är helt fantastiska, med en lekfullhet och flyt som jag aldrig har varit i närheten av på andra offpistbrädor. Finns i längder upp till 172 cm.

fransosen sa:
Furberg Snowboards är absolut ett märke du bör kolla på!
De bygger offpistbrädor som är helt fantastiska, med en lekfullhet och flyt som jag aldrig har varit i närheten av på andra offpistbrädor. Finns i längder upp till 172 cm.
Intressant med så mycket längre sidecut. Hur blir det i crud? Skärande sväng? Från kant till kant? Lite rädd blir man att brädan känns stel och man mest måstesvänga på sladd...
Skidor verkar gå lugnare genom uppkörd snö, hur är dessa?

Personligen slår jag ett hårt slag för Rossignol XV. Stor och fin nos som flyter och en stenhård tail som man kan hänga på när det blir stökigt. Finns i längder upp till 174. Vet dock inte hur det ser ut med lagerstatus i norden men jag beställde min via Bytt och Nytt i Falköping förra året och då skickade de den direkt från fabrik. Har även XV-bindningen som jag tycker är kanon. Styv och bra metalldetaljer som håller. Funkar även väldigt bra i pisten men på grund av den väldigt direktionella formen är den ingen höjdare att landa switch med...

MEN håller som ovan nämnts med om att boots är prio 1. Ett bra kit byggs från kroppen och utåt och inte tvärtom.

Flowjoe sa:
Intressant med så mycket längre sidecut. Hur blir det i crud? Skärande sväng? Från kant till kant? Lite rädd blir man att brädan känns stel och man mest måstesvänga på sladd...
Skidor verkar gå lugnare genom uppkörd snö, hur är dessa?
Har åkt en hel del på Furberg 167 och kan verkligen rekommendera dem.
Den stora radien gör att man kan köra skärande svängar med fullt tryck i hög fart i pisten på ett helt annat sätt än på en bräda med "vanlig" svängradie.

I offpist beter den sig väldigt lugnt och stabilt och flytet i lössnö är fantastiskt. I uppkörd snö är det samma sak, lugnt och stabilt.

Jag upplever inte att man behöver ligga på sladd när man svänger, men när det gäller pistkörning tar det ett tag att vänja sig vid känslan.

Upplever att jag faktiskt kan köra skärande svängar med furbergbrädan till skillnad från vanliga brädor där det mest blir halvskär på grund av den korta svängradien.
Annars beskrev Doughboy det fint :)

Ni som kör furberg, jag funderar på vad ni har för längd och vikt på er själva samt vilket val av längd på bräda ni har valt :)

Senast ändrad:
rasmusta sa:
Ni som kör furberg, jag funderar på vad ni har för längd och vikt på er själva samt vilket val av längd på bräda ni har valt :)
Jag är 187 och väger runt 93. Jag kör 167 men skulle inte tveka att köra 172. Anledningen att jag kör 167 är att jag fått brädan av Daniel Furberg själv. :D

Fick upp ögonen för Furberg Freeride då en polare surrade om dem idag.
Har googlat runt lite (inklusive då Furberg ställer lite frågor på här på Freeride när han precis dragit igång märket och jag dissar hans länkar...).

Testet på goodride säger att man måste "lära om sig" att åka bräda och hitta en lite annorlunda position med knäna än vad man kanske är van vid. Hur mycket sanning ligger det i det?
Om man jämför med lagg så är väl reverse sidecut till för att få bra sväng även på puderskidor så samma princip borde väl gälla här. Att man har en 172 lång bräda som svänger som en 156?

Och hur pass styva är de?
Jag har min Barracuda som jag kan tycka är lite väl mjuk i pist (samt att jag skulle vilja påstå att den blivit mjukare efter 2 år också (eller har jag blivit tyngre??)) så bombningen blev mer återhållsam på ispacket i Hemavan helgen före jul. Så först var jag inne på en Flagship men nu lutar det år Furberg, om den inte är för mjuk.

Kaskar sa:
Fick upp ögonen för Furberg Freeride då en polare surrade om dem idag.
Har googlat runt lite (inklusive då Furberg ställer lite frågor på här på Freeride när han precis dragit igång märket och jag dissar hans länkar...).

Testet på goodride säger att man måste "lära om sig" att åka bräda och hitta en lite annorlunda position med knäna än vad man kanske är van vid. Hur mycket sanning ligger det i det?
Om man jämför med lagg så är väl reverse sidecut till för att få bra sväng även på puderskidor så samma princip borde väl gälla här. Att man har en 172 lång bräda som svänger som en 156?

Och hur pass styva är de?
Jag har min Barracuda som jag kan tycka är lite väl mjuk i pist (samt att jag skulle vilja påstå att den blivit mjukare efter 2 år också (eller har jag blivit tyngre??)) så bombningen blev mer återhållsam på ispacket i Hemavan helgen före jul. Så först var jag inne på en Flagship men nu lutar det år Furberg, om den inte är för mjuk.
Kolla kanske även YES PYL som verkar rejält styv.

Kaskar sa:
Ligger mycket sanning i det. Det tar en halvdag eller så att vänja sig vid en Furberg, särskilt om man kör den i pist. I lössnö behöver man dock inte anpassa åktekniken särskilt mycket.

Tillbaka
Topp