Tips på lagomsvår offpist i Chamonix mottages :)

Ant000n

Ny medlem
Hej på er!

Åker ner till Chamonix en vecka från och med 3 mars och tänkte höra om någon kan tipsa om några bra offpist åk som måste prövas? :) Har åkt mycket i franska alperna då jag har pluggat i området med åkte bara 2 dagar i Chamonix. Vi blir ett gäng med varierad erfarenhet så något med mitt-emellan svårighetsgrad vore kanske bäst :)

Med vänlig hälsning,

Anton

Om ingen av er är höjdrädd är förstås Aiguille du Midi med åket ner i Valle Blanche spektakulärt och inte alltför svårt om man tar en lättare väg. Men det är glaciär så man behöver guide och utrustning (alltså sele och inte bara transciever, sond och spade). Annars är det fint att ta Brochard-liften i Grand Montets och hålla skidåkarens vänster, skråa åt vänster efter första svängen i pisten (eller gena om ni vill ha det brantare). kör sedan neråt och skråa sedan tillbaka till Pendant-liften. Om man skråar längre ner blir det brantare och en hel del snösläpp (förra veckan när jag åkte där). Om det är kallt på lägre höjd kan ni åka Magic Forest i Grand Montets (i området rakt ner från där man går av Pendant-liften ungefär).

Senast ändrad:
kanske värt att lägga till; om man fortsätter ner mot byn över den pistade transporten i slutet av 'övre' Magic Forest (som man annars tar skidåkarens vänster mot pendant-liften) så blir det brant och lite stökigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp