Tips på longboard?!

emilbergvik

Ny medlem
Tips på longboard?!
Tjaaa alla longboardare! behöver lite hjälp av er...
Ska byta upp mig och köpa mig en bättre longboard, antingen en Loaded Dervish eller en Loaded Tan Tien.
Tänkte beställa från http://www.daddiesboardshop.com/ någon som vet ifall de kan kryssa i som "gift" så man slipper tull och moms?

Vad har ni för erfarenheter utav de 2 brädorna?
Jag åker downhill och gör mycket tricks...
Vilken tror ni mest på?

Tack på förhand
/ Emil

Senast ändrad:
Tips på longboard?!
Säger som åvanstående, om du skall köra DH med dessa två så kommer du inte riktigt få ut 100%, om du kör mkt "tricks" och slides så fungar båda kalas, till slide är TanTien ännu bättre, men DH kommer inte funka alls...

Tips på longboard?!
Muffi9jibber: har du någon kunskap ifall just den sidan kan kryssa gift?

okej, tack för det. tror dock jag kommer slidea och trixa mer än DH, har testat en tan tien, tyckte den var hyffsad dh.

Tips på longboard?!
emilbergvik sa:
Tjaaa alla longboardare! behöver lite hjälp av er...
Ska byta upp mig och köpa mig en bättre longboard, antingen en Loaded Dervish eller en Loaded Tan Tien.
Tänkte beställa från http://www.daddiesboardshop.com/ någon som vet ifall de kan kryssa i som "gift" så man slipper tull och moms?

Vad har ni för erfarenheter utav de 2 brädorna?
Jag åker downhill och gör mycket tricks...
Vilken tror ni mest på?

Tack på förhand
/ Emil
No, offence, men du kör inte alls DH. Om du funderar på att skaffa en tan tien eller en dervish, så... nej. Du kör inte DH. Om du tycker att tan tien är hyffsad för DH, så åter igen, nej. Du kör inte DH. Båda funkar för tricks o slajds, har inte kört så mycket på tan tien dock, bara provat lite. Dervishen är roligare och skönare att dancea på!

Tips på longboard?!
50-(~10) = ca 40. Du behöver ju inte köpa en DH-bräda. om du mest gör tricks osv tror jag du får roligast på en Tan Tien. Om du är sugen på att bli bättre på downhill tror jag på dervishen. Om du verkligen tycker downhill är roligast och du vill utveckla dig inom downhill och freeride skulle jag hellre säga en downhillbräda :)

Tips på longboard?!
Spangel sa:
50-(~10) = ca 40. Du behöver ju inte köpa en DH-bräda. om du mest gör tricks osv tror jag du får roligast på en Tan Tien. Om du är sugen på att bli bättre på downhill tror jag på dervishen. Om du verkligen tycker downhill är roligast och du vill utveckla dig inom downhill och freeride skulle jag hellre säga en downhillbräda :)
har du någon ide på en bra downhill bräda för ca 2000?

Tips på longboard?!
bara brädan? Massa :) kolla på kahalani.se efter Sector9 Downhill Division. Kahalani har även en egen som heter Swedish Breakfast. Annars finns också:
Rayne, Fullbag, Landyachtz Sverige m.fl... svenska sidor med många brädor är kahalani.se, fuel-fire.se, boardlife.se med flera :)

Tips på longboard?!
Jag hade en landyacthz evo när jag körde downhill. Rejält stabil och pga drop down plattformen får man en grym fotplacering och kan ställa bakfoten mot upphöjningen så man verkligen låses fast.

Tips på longboard?!
Spangel sa:
emil: Köp inte en Landyachtz Evo
+1

Den är för DH, och då riktig dh i 65-70kmh+ :P

Du vill ha en som freeride bräda för cruising upp till typ 45 som går att göra lite vad som hellst med :)

"gör mycket tricks... " - vad för trick kör du?

Senast ändrad:
Tips på longboard?!
många bud här... tror inte jag vill ha en bräda endast för DH. skulle kunna tänka mig en pintail, eller en i samma shape som tan tien, dervish.

vilka tricks jag kör? kör väll Shuvits, Ghostride Kickflip, tricks som the tigerclaw och liknande

Tips på longboard?!
emilbergvik sa:
många bud här... tror inte jag vill ha en bräda endast för DH. skulle kunna tänka mig en pintail, eller en i samma shape som tan tien, dervish.

vilka tricks jag kör? kör väll Shuvits, Ghostride Kickflip, tricks som the tigerclaw och liknande
detta + att du vill kunna köra dh? Då ska du titta på en Comet fsm. Har själv både en dervish och en fsm, jag hade valt comet fsm alla dar i veckan. trick mm görs dock på en bhangra, höhö

Comet_fsm_deck_324.jpg

Tips på longboard?!
Innan du beställer jämför priset mot någon av EU shopparna

Från usa är det 25% moms/2.7% tull på prylarna+frakten.

COMET_FSM_Marker_flush.jpg
Denna tycker jag är stört snygg (utan spagetti monstret) samt jävligt nice att den inte är droppad så slipper man truckarna som sticker upp när man ska köra tricks!

Tips på longboard?!
ser bra ut :)
Om jag inte mins helt fel så va det den första versionen som hade dom här problemen, brädan har blivit uppdaterad sedan dess.
Jag har haft min i 1,5 säsong och har inte haft några problem, men jag gör inte mycket tricks på den heller för den delen. Jag använder brädan till freeride.

Tips på longboard?!
linder sa:

Denna tycker jag är stört snygg (utan spagetti monstret) samt jävligt nice att den inte är droppad så slipper man truckarna som sticker upp när man ska köra tricks!
de beror på ifall de kan kryssa som "gift" alltså gåva, då slipper man tull och moms, så ska höra me dem, för då blir det bra mycket billigare.
men först ska jag se till att testa brädan någonstans innan :)

Tips på longboard?!
Rea på comet brädor på longboardshop.de förövrigt...

kollade vad den jag la upp bild på med o-tang stimulus, loaded kullager, färgade paristruckar samt skruv och griptape skulle kosta ... 2450kr

Sjukt prisvärt

Tips på longboard?!
emilbergvik sa:
linder sa:

de beror på ifall de kan kryssa som "gift" alltså gåva, då slipper man tull och moms, så ska höra me dem, för då blir det bra mycket billigare.
Gift gäller enbart för saker under 500kr så tar dom paketet är du fuckad ändå ;)

($250 bräda + $64 frakt) * 1.277 = $400
$400 = 2550kr

$314 = 2000kr utan tull/frakt

en hundring dyrare om du åker på tull men 450kr billigare om du slipper, så kanske värt att prova :P

Senast ändrad:
Tips på longboard?!
Aili sa:
ser bra ut :)
Om jag inte mins helt fel så va det den första versionen som hade dom här problemen, brädan har blivit uppdaterad sedan dess.
Jag har haft min i 1,5 säsong och har inte haft några problem, men jag gör inte mycket tricks på den heller för den delen. Jag använder brädan till freeride.
okej, låter bra att de har uppdaterat brädan, ska försöka testa en sådan och sedan ta å beställa om jag känner mig nöjd! :)

Tips på longboard?!
linder sa:
emilbergvik sa:
linder sa:

Gift gäller enbart för saker under 500kr så tar dom paketet är du fuckad ändå ;)
hmm okej... men kan man få så att de monterar ihop brädan åt en ifrån: longboardshop.de? och måste man plocka ihop delarna själv, eller finns de nå komplett pack?

Tips på longboard?!
Aili sa:
flushmount bättre grepp, Dropp bättre slides och stabilare
topmount* ger bättre grepp. Men jo, flushmount greppar bättre än drop through/drop deck

Nu när de är så billigt säger jag lätt comet FSM! Den har dessutom mer konkav än dervishen, så den är bättre som freeride/DH.
also: den är inte "uppdaterad", det finns flera versioner av den: Precis som att det finns både vanlig och drop-through killswitch. Men kör på flushmounten! :)

verkar som om du får betala 5 euro extra för att de ska sätta ihop den åt dig. Kom ihåg att kontrollera att skruvar och griptape följer med! :) http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=162&products_id=337
Det är riktigt enkelt att sätta ihop en bräda själv annars...

Tips på longboard?!
Tips på longboard?!
Spangel sa:
Aili sa:
flushmount bättre grepp, Dropp bättre slides och stabilare
topmount* ger bättre grepp. Men jo, flushmount greppar bättre än drop through/drop deck

Nu när de är så billigt säger jag lätt comet FSM! Den har dessutom mer konkav än dervishen, så den är bättre som freeride/DH.
also: den är inte "uppdaterad", det finns flera versioner av den: Precis som att det finns både vanlig och drop-through killswitch. Men kör på flushmounten! :)

verkar som om du får betala 5 euro extra för att de ska sätta ihop den åt dig. Kom ihåg att kontrollera att skruvar och griptape följer med! :) http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=162&products_id=337
Det är riktigt enkelt att sätta ihop en bräda själv annars...
självklart ger topmount bättre grepp än båda lol, jag skrev skillnaden mellan flush och drop ba.
efter att brädan släpptes kom en ny med bättre lim matreal mm pga att brädan gick i sönder dir

Senast ändrad:
Tips på longboard?!
är det inte bättre med drop mount?

och om jag ska montera ihop själv, är det inte svårt att få grippen jämn, kullagren rätt, truckarna rätt åtskruvade osv.?!

Tips på longboard?!
emilbergvik sa:
är det inte bättre med drop mount?

och om jag ska montera ihop själv, är det inte svårt att få grippen jämn, kullagren rätt, truckarna rätt åtskruvade osv.?!
det beror som sagt vad du vill ha ut av brädan, mjukare slides, bättre grepp lalala

Griptape är inte så svårt att sätta på, det finns utmärkt hjälp på tuben.

Snödjup

Tillbaka
Topp