Tips på matlagning

carlsten

Ny medlem
Tips på matlagning
Tänkte att vi kunde tipsa om bra recept här, både för energirika dagar i backen samt vardagliga godsaker! Jag misstänker att ni besitter en hel del grymma recept och tips. Skulle vara kul med en levande tråd som man kan få inspiration från!

Så låt höra, hur gör man bland annat världens bästa gulasch enligt dig? :)

Tips på matlagning
kantarelltoast.jpg

http://www.vinochmatguiden.se/recept/anders-gustavsson/kantarelltoast

Toast i alla former! Bästa att ta med sig i backen =)

Tips på matlagning
Jäklar vad den mackan ser god ut! Dock så vet jag inte om jag kan hålla med om det är bra att ha med varma mackor i backen hehe

Tips på matlagning
Beror väl på vart man befinner sig.. Håller man sig i Frankrike så finns bara 1 alternativ: Baugetter med sjukt mycket pålägg och lite halvgammalt vatten i ryggan.

Tips på matlagning
carlsten sa:
Så låt höra, hur gör man bland annat världens bästa gulasch enligt dig? :)
Gulyás, inte bara enligt mig utan för att det är så här man gör. Det ska ta lång tid!

Man behöver,

Olja eller ister
Gul lök
Salt
Vatten
Ungerskt paprikapulver
Kummin
Nötkött
Vitlök
Morot
Palsternacka
Potatis
Tomat
Csipetke (pasta, kallas ibland dumplings och på tyska spätzle -gör egen om du vill imponera på svärmor...)

Matfett i en jättestor gryta. Finhacka lök och låt den koka med lite vatten, låt det ta lite tid -den ska inte brynas! Löken ska bli glansig och lite genomskinlig. Under tiden skär och hackar man övriga ingredienser.
Sänk värmen och skicka i kryddorna och lite extra vatten om det behövs. Rör om såklart.
Nu ska kött och vitlök i, höj värmen och bryn under omrörning. Nu börjar det bli en stuvning som kallas pörkölt (de flesta svenskar tror pörkölt är gulyás, ganska tjock och tung men det är soppa vi gör nu) Häll på mer vatten när det är en fin stekyta på köttet. Och låt koka upp. När köttet börjar bli tillagat sänker man värmen, beroende på styckdetalj tar det olika lång tid. Ner med övriga rotfrukter och tomat, allt i små bitar. Låt puttra tills rotfrukterna är så gott som klara och tillsätt pastan. Salt, peppar och smaka av.

Tips på matlagning
Sorry kunde inte låta bli:

Men mer seriöst så kan jag rekommendera budget-minestronen som jag tipsade om i "Fota din lunch-tråden".

Bacon är ju oxå en levande och energisk FR-favorit. Precis som glass, vilket passar bra innan det stora droppet eller mot kvällen då ljuset från mässing-ljusstakarna sveper runt i rummet - och rö´-tjutet är luftat.

Annars finns ju mycket mat man kan laga enkelt och direkt om man har vattenkokare eller mikro på plats.

En enkel tallrik tallriksmodell: havregrynsgröt, på med en burk musslor, riv två morötter över. Rör runt, krydda med piff-krydda - färdigt. Mindre gott, OCH nyttigt :lol:

Senast ändrad:
Tips på matlagning
Denna säsong siktar jag både på 100 åk dagar samt 100 baguetter med salami och brie i backen.
Det mest konkreta råd jag tog med mig från min guide i cham var onekligen att vända baugetten ibland för att slippa blöda från gommen.

Tips på matlagning
Har bott i Åre sen i augusti med 6 andra i kollektiv. Några av våra bästa rätter är:

Felix gulaschsoppa på burk
Bulgur och tonfisk
tacos
Spagetti och köttfärssås
hemgjorda hamburgare (bara att köpa egen färs och forma som hamburgare)
pytt i panna
kött och bea

Alla dessa gör sig utmärkta som lunchlåda i backen. Min personliga favorit är bulgur och tonfisk. Om man dessutom tar med sig lita sallad och balsamicoglaze blir det riktigt gott.

/ Nybocrew

Snödjup

Tillbaka
Topp