Tips på pjäxor

Tips på pjäxor
Hej.
Jag är inne på att köpa nya pjäxor men behöver lite tips och inspiration. Jag kör nu på ett par Nordica Dobermann Spitfire med 120 i flex årsmodell 2010 tror jag det är. Det är väl inprincip en racepjäxa Jag trivs bra med dem och de fungerar helt ok en dag då och då i pisten.

Men nu är det så att vi har köpt stuga i Kiittelfjäll och efter någon dag i lössnön så får jag riktigt ont i och blåmärken på smalbenen. Plösen på mina pjäxor är ganska hård och inte särskilt vadderad. Förutom det är pjäxorna väldigt kalla då det är relativt tunna innerskor. Tidigare har jag härdat ut då det bara handlat om 1-3 helger per år men nu kommer det alltså bli oftare så då tänker jag köpa nya pjäxor.

Här är lite info om mig, min åkning osv.

- Jag väger ca: 67 kg
- Kommer åka mest offpist men även i pist med barnen. Fokus ligger dock på offpisten.
- Jag kommer inte att tura (har ingen turutrustning) men kommer ibland behöva staka/diagonala mig fram till nedfarter utanför systemet. Tänker dock börja men vet inte om det blir om 1 eller 5 år fram i tiden.
- Skulle säga att jag är en god åkare med ”semiaggressiv” åkstil.
- Har små (25,5) fötter och smal (95mm) läst.

Vad tror ni visa män och kvinnor, vad ska jag ha för pjäxa?

Tips på pjäxor
Du ska ha de som sitter bra på din fot så åk till en butik med kunnig personal och stort utbud!
Däremot tycker jag du verkligen ska fundera på tura eller ej med tanke var ni har stuga. Finns en hel del pjäxor som funkar bra både uppför och utför, t ex MTN Lab

Ps förutsätter att du har koll på säkerhet vid op, kunskap om laviner och rätt utrustning (spade, sond, sändare...)

Senast ändrad:
Tips på pjäxor
Salomons QST 120 är fin, den är även lätt att anpassa till alla typer av fötter.
Dynafit har ett gäng lite smalare modeller som även fungerar fint utför, Vulcan och Beast.
Atomic Hawx XTD är en riktig racer med fint gåläge.
Technica Cochise är lite smalare och erkänt fina.

Det finns många bra, detta är bara några få.

Åker själv på ett par Dynafit Beast Carbon och är väldigt nöjd.
Ta dig tid att prova några olika. Gjut också sulor till dina nya pjäxor så ska du se att det blir en fröjd att åka skidor hela vintern!
Såg att du bor i skellefteå, kolla Sport City, dom har lite olika turmodeller och crossovers och jag har för mig att dom även har dynafit.

Tips på pjäxor
När det gäller frysandet om fötterna rekommenderar jag starkt att titta på värmare också. Jag köpte till vintern -11 typ och sen dess har jag i stort sett inte frusit om fötterna. Då ska tilläggas att jag är enormt frusen i allmänhet och om fötterna i synnerhet.

Jag har motsvarande detta och har satt in samma i fruns pjäxor. Aldrig ångrat oss.. https://www.tindeberg.se/therm-ic-s...oHrWLHGUi1TVPdqiuWQufegOc1ItonYxoC774QAvD_BwE

Tips på pjäxor
Tack för alla svar.
Always-Sunny anledningen att tura inte är något alternativ just nu är att vi har 3 barn mellan 1-5 år varav 2 som är en bit in i sin skidkarriär. Men det kanske är vettigt som du säger att köpa pjäxor med gåläge för rätt vad det är så är det dags att börja. Har gått lavin grund och har lavinutrustning.

Puder tack för tipsen. Ska absolut gå in på Sportcity & kolla. Sulor har jag formgjutna på alpingaraget sen mina förra pjäxor.

Pillard har gått och sneglat länge på både värmesulor & värmesockar. Priset är ju dock brutalt men slår man ut det på antalet skiddagar på en säsong så är det kanske värt det.

Tips på pjäxor
patrik_holmsten sa:
Tack för alla svar.
Always-Sunny anledningen att tura inte är något alternativ just nu är att vi har 3 barn mellan 1-5 år varav 2 som är en bit in i sin skidkarriär. Men det kanske är vettigt som du säger att köpa pjäxor med gåläge för rätt vad det är så är det dags att börja. Har gått lavin grund och har lavinutrustning.
Ja då har du ju att göra förstås :) Går det inte att få till pjäxan du har hos någon bootfitter?

Tips på pjäxor
Bry dej inte om det finns gåläge eller ej, fokusera på att få så bra passform som möjligt.
Du har så smala fötter att det är nog racepjäxor som kommer funka bäst, men med tunna innerskor brukar de vara notoriskt kalla.
Dina nuvarande pjäxor kanske bara behöver byta innersko som Puder föreslog. Dock funkar Powerwrap modeller dåligt i tvåskals pjäxor. Denna Intuiton passar bättre tror jag. https://intuitionliners.com/shop/dreamliner/. Intuition brukar dessutom vara varma.

Tips på pjäxor
Puder sa:
Kolla om du kan få tag i ett par nya innerskor, tex Intuition är populära. Bara att värma i närmaste ugn och stoppa i dina gamla pjäxor, det finns en modell som heter powerwrap där det blir lite extra vaddering fram på smalbenet.
https://intuitionliners.com/shop/powerwrap/
Ja nya innerskor vore kanske en bra ide. Hir ska man veta vilka innerskor man ska satsa på då? Dock har jag haft pjäxorna i 8 år och är lite sugen på nya & kanske ett par pjäxor med gåläge. Om jag nu börjar gå på tur inom något/några år kan det ju vara bra att man åkt in pjäxan.

Senast ändrad:
Tips på pjäxor
patrik_holmsten sa:
Puder sa:
Kolla om du kan få tag i ett par nya innerskor, tex Intuition är populära. Bara att värma i närmaste ugn och stoppa i dina gamla pjäxor, det finns en modell som heter powerwrap där det blir lite extra vaddering fram på smalbenet.
https://intuitionliners.com/shop/powerwrap/
Ja nya innerskor vore kanske en bra ide. Hir ska man veta vilka innerskor man ska satsa på då? Dock har jag haft pjäxorna i 8 år och är lite sugen på nya & kanske ett par pjäxor med gåläge. Om jag nu börjar gå på tur inom något/några år kan det ju vara bra att man åkt in pjäxan.
Om du menar bara gåläge (alltså inte tech/rando-pjäxor) tycker inte jag heller det är så nödvändigt. Det blir ingen drastisk skillnad, iaf inte på de jag har testat. När jag snackade om turande innan menade jag pjäxor avsedda för techbindning

Tips på pjäxor
Jag går in och reflekterar utan att föreslå någon lösning! Pjäxan har väl ungefär samma uppgift som hjulupphängningen på en bil. Den skall fungera glappfritt och med kontrollerbar kraftöverföring och med god respons? Detta leder då till att man måste prova sig fram för att hitta en bra matchning mellan sig själv och de skidor som man valt.
Alltså blir den generella lösningen= prova, analysera, utvärdera i samråd med kunnig försäljare, prova, .........

Tips på pjäxor
Köpte/testade ett par liners här på köp & sälj och fick dem nedkörda från Luleå till Skellefteå. Det visade sig att mina skal var alldeles för smala för dem. Jag kände mig som askungens systrar när jag spände på mig pjäxorna med de nya innerskorna och tänkte ”Lite tight men det här blir bog bra det.” Efter 10-15 minuter när tårna hade domnat bort var det bara att inse att det inte funkade. Som tur är har Patrik Lilja som säljer dem varit extremt bra att ha att göra med. Redan innan han skickade ner den så sa han att det var bara att återställa om de inte skulle passa så all cred till honom.

Så nu är jag tillbaka på ruta 1 och nu lutar det mot att jag uppsöker en välsorterad butik och testar mig fram. Blir dyrare men kanske bättre i längden.

Tips på pjäxor
Nu börjar det närma sig köp. Med mina smala, och små fötter började jag kolla runt dels i butikerna på stan men även på olika nätbutiker. Slutade med att jag beställde hem en Fischerpjäxa som kändes alldeles för tight och en Scott G2 110 powerfit som är en modell från 14-15.

Har fastnat för Scottpjäxan som är riktigt tight och känns perfekt i volym för mina fötter. En fot känns helt klockren medan den andra klämmer lite runt fotknölarna (in & utsida). Jag har aldrig haft ett par liners som man värmer och formar men jag tänker att klämmandet ska försvinna när man formar dem. Är jag rätt ute eller kan det vara skalet som är för trångt?

Här är pjäxan:
http://www.bootfitters.com/reviews/scott-g2-110-powerfit#detailed-specs

Senast ändrad:
Tips på pjäxor
patrik_holmsten sa:
Nu börjar det närma sig köp. Med mina smala, och små fötter började jag kolla runt dels i butikerna på stan men även på olika nätbutiker. Slutade med att jag beställde hem en Fischerpjäxa som kändes alldeles för tight och en Scott G2 110 powerfit som är en modell från 14-15.

Har fastnat för Scottpjäxan som är riktigt tight och känns perfekt i volym för mina fötter. En fot känns helt klockren medan den andra klämmer lite runt fotknölarna (in & utsida). Jag har aldrig haft ett par liners som man värmer och formar men jag tänker att klämmandet ska försvinna när man formar dem. Är jag rätt ute eller kan det vara skalet som är för trångt?

Här är pjäxan:
Tänker såklart också att jag måste åka in dem x antal timmar innan de känns riktigt bra.

Senast ändrad:
Tips på pjäxor
patrik_holmsten sa:

Här är pjäxan:
Även om det är skalet som är för trångt går det ju att trycka ut skalet också. Testa att värma/gå in linersen först och om du efter någon åkdag fortfarande ser det som ett problem så går du till en verkstad på skidorten du är och ber dem trycka ut den aktuella punkten.

Tips på pjäxor
Det kan gå bort när du värmer innerskon, dra på lite padding på knölarna. Ultralon är väldigt medgörligt.
I värsta fall får du trycka skalet.

Tips på pjäxor
Pillard sa:
patrik_holmsten sa:

Här är pjäxan:
Även om det är skalet som är för trångt går det ju att trycka ut skalet också. Testa att värma/gå in linersen först och om du efter någon åkdag fortfarande ser det som ett problem så går du till en verkstad på skidorten du är och ber dem trycka ut den aktuella punkten.
Precis så mina tankegångar gick. Tack för svar.

Tips på pjäxor
dallan sa:
Det kan gå bort när du värmer innerskon, dra på lite padding på knölarna. Ultralon är väldigt medgörligt.
I värsta fall får du trycka skalet.
Bra ide. Precis som man gör framme vid tårna. Har du något tips på vad man kan använda sig av som inte glider runt i strumpan när man ska ner med foten inför formning? Typ nån sån som man har för att tryckavslasta skavsår & ömma punkter?

Tips på pjäxor
Hej. Nu har jag format innerskon med ris, micro osv. Tejpade fast bomullsrondeller på de ställen där det tryckte. Blev mycket bättre men inte helt bra men jag tänker mig att det åker jag bort och annars får jag trycka ut skalet.

Tack för all hjälp.

Tillbaka
Topp