Tips på skidor med liknande egenskaper som Head iSupershape Titan

emjo77

Ny medlem
Halloj!

Jag ska snart köpa nya skidor och har siktat in mig på ett par Head supershape Titan.

Finns det några andra skidor med liknande egenskaper från andra märken som kan vara intressenta?

Det jag letar efter är alltså en pistskida med mycket sväng men som ändå inte är renodlad slalom (Headen har 13,6 i radie 177cm) men som även klarar lite offpist. Enligt heads hemsida ska Titanen vara 70%pist och 30% offpist.

Jag är alltså inte ute efter en all mountain skida utan en pistskida med ganska kort radie som även klarar lite offpist.

Någon som har några tips? :)

Ta en titt på Völkl RTM 84, en skida som jag tycker är strået vassare än Titan på i stort sett allt. RTM 84 har en betydligt längre angiven radie men går lätt att pressa i tajta kortsvängar. Grym i pist och sannolikt betydligt bättre än Titan utanför.

Men Titan är en bra skida även om jag personligen nog skulle klassa den som 90/10 när det gäller pist/offpist.

/MM

Inget illa ment mot Head men 30% offpist på den mer ca 10%?

Kolla på någon med lite mer bredd.

Har kört mycket på Elan och då har du tex:Waveflex 10 med 72 midja men även Amphibio 78. Tycker personligen att du får riktigt bra skida till en bra peng då.

Edit: MM har nämt en riktigt god skida i RTM 84.

Senast ändrad:
Jag skulle nog säga 98% pist, 2% offpist, men ända rekommenderat ett par Titan. De är grymma! Bra både på skär och går att sladda med när benen är trötta. Ok i både långa och korta svängar. Sedan ett gäng år benchmark bland avancerade men lättåkta pistskdor. Flera skidsäljare för andra märken har erkänt att Titanen är bättre än någonting de själva säljer i den kategorin.

Okej tack för svaren! Jag ska kolla upp RTM 84 men jag tror kanske att den kan vara lite för hård för mig.. Elan Waveflex åkte jag på för några år sedan men jag har för mig att jag tyckte att Supershape Magnum som jag jämförde med då kändes något vassare.

Någon som vet hur mycket sämre en lite bredare skida är i pisten jämfört med Titanen som är 79mm i midjan?

emjo77 sa:
Okej tack för svaren! Jag ska kolla upp RTM 84 men jag tror kanske att den kan vara lite för hård för mig.. Elan Waveflex åkte jag på för några år sedan men jag har för mig att jag tyckte att Supershape Magnum som jag jämförde med då kändes något vassare.

Någon som vet hur mycket sämre en lite bredare skida är i pisten jämfört med Titanen som är 79mm i midjan?
Finns tre olika hårdheter på Waveflexen ;)

Tillbaka
Topp