Tips på skidort i Europa - Skidgrupp 35+

richie_sthlm

Ny medlem
Tjenare!

Jag har fått i uppdrag av en kollega att leta upp en liten skidort i Europa där det bjuds på fin skidsåkning.
Gruppen består av 6st 35+are som är ute efter en skön vecka med skidåkning och go mat.

Viktigt
Bra åkning.
Liten och mysig by.
relativt lite folk.
Bra puder förutsättningar.

Unviker helst
Party.
Barnanpassat område.
Park.
Svenskar.

Resan är planerad i mellan Januari och Februari.

Vore väldigt tacksam för hjälp =)

Mvh Richie

Boi Taüll i spanska pyreneerna har vad ni söker
http://www.snow-forecast.com/resorts/Boi-Taull/pistemap
Jag kan verkligen rekomendera detta ställe, Ni slipper i allafall svenskar, om inte jag är där,,Jag har aldrig mött nagon skandinav där, Jag upptäckte stället under en roadtrip i pyreneerna för 12 ar sedan, och besöker Boi Taüll en gang per säsong sedan dess,,, har lärt känna nagra locals,, att hitta bra offpist är ganska lätt,, bra linjer och bra fallhöjd i aken,,

Jag tänker "Serre Chevalier", men jag kan som vanligt ha fel. Systemet sitter ihop, vilket bidrar till mindre meck att ta sig runt. Lätt-tillgängligt BC och trädåkning, relativt lite folk (stämde när jag var där i Januari, kan variera med graden fylla också antar jag.). Mysigt å mysigt vet i fan. Alpby med Fransoser och ett par barägande britter finnes.

Är dock inte full av prestige, annan medlem får gärna rätta mig om jag anses ha fel.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Jag tänker "Serre Chevalier", men jag kan som vanligt ha fel. Systemet sitter ihop, vilket bidrar till mindre meck att ta sig runt. Lätt-tillgängligt BC och trädåkning, relativt lite folk (stämde när jag var där i Januari, kan variera med graden fylla också antar jag.). Mysigt å mysigt vet i fan. Alpby med Fransoser och ett par barägande britter finnes.

Är dock inte full av prestige, annan medlem får gärna rätta mig om jag anses ha fel.
Du har rätt ang skidakningen I Serre Chevalier, den är kanon, men det tycker manga skandinaver med,, men tradskaparen ville ju undvika svenskar?,,

Onlytelemark sa:
Jibberisch sa:

Du har rätt ang skidakningen I Serre Chevalier, den är kanon, men det tycker manga skandinaver med,, men tradskaparen ville ju undvika svenskar?,,
Aj fan, hehe där stod det "svenskar" ja. Ja det är en del svenskar i Serre. Men skrik "Allez Allez Traaanquille!" när ni swischar förbi så brukar det va lugnt.

Tack för tipsen!

Självklart kan man inte fly svennebannan oavsett vart man åker men i den mån det går så undviker man de helst:D

+1 på Serre.
Annars gissar jag att en tur med "Glaciär expressen" borde passa er bra.

^^Flims/Laax är nog ett av de mest värdelösa system jag varit i. Långa köer, låg andel offpistterräng och en miljard ghettojibbers.

Skulle vilja slå ett slag för Disentis. Jag har spenderat en säsong där och har bara gott att säga om orten.

Att helt slippa svenskar i Alperna är nästan omöjligt, speciellt när du lägger till kriteriet "puderförutsättningar". Skit i vad folk runt omkring er pratar för språk, kör ert race och njut av skidåkningen istället.

Jag tycker också Serre Chevalier är ett bra tips. Fast det är väl synd att kalla byarna i dalgången för mysiga, dom är rätt trista om man ska vara ärlig. Eller La Grave om ni vill ha lite mer äventyr. Jag tycker byn både är mysig och att det går att käka helt ok där men jag är ju å andra sidan både dum i huvudet, lokalpatriot och förblindad av den orten. I januari slipper du i alla fall träffa på speciellt många människor.

Är god mat bland det viktigare så är det Italien som gäller. Och Monterosa Ski är det bästa i det landet om offpist står på önskelistan. Däremot är Italien inte landet #1 för feta puderdump även om Monterosa hör till dom bättre skidsystemen på den punkten. Inte varit där själv men vet från säkra källor att Champoluc är stället att bo på i så fall. Lugnt och skönt dessutom.

Schweiz är fint men tär hårt på plånboken nå jävulskt nu när det blivit så dyrt där. Disentis kan jag inte uttala mig om men liten by med stor skidåkning och inte så mycket folk är väl lite vad ni är ute efter. Andermatt är fint det med men svenskar i varenda skreva på berget. Och Engelberg ska vi inte prata om på den fronten.

I Österrike finns ju som sagt Obergurgl och grannorterna där som får rejält med snö och inte är några direkta turistmagneter.

Skulle nog också säga +1 för Serre Chevalier men skulle även vilja lägga till Verbier. Då dom kämpar hårt för att hålla nere värdet på sin Franc (CHF) just nu, så behöver det nog inte bli så "blodigt" för plånboken.

Lägger till Lech am Arlberg på kanske-listan. Kungen brukar väl iof åka dit?

Glisseurs punkt om Italien och mat är nog att ta i seriöst övervägande!

ABadHabit sa:
Då dom kämpar hårt för att hålla nere värdet på sin Franc (CHF) just nu, så behöver det nog inte bli så "blodigt" för plånboken.
Sidonotis, det blöder kraftigt. Är lite bättre i förhållande till SEK förvisso, men EUR/CHF känns dyrt oavsett om schweizarna satt 1.20 som golv, eftersom vi kommer all the way ner från de lyckliga tiderna med 1.60.

Senast ändrad:
För att vara lite glädjedödare så tänkte jag lägga in en brasklapp just när det gäller Serre. Serre är på alla sätt och vis ett riktigt bra ställe, missförstå mig inte. Dock snöar det inte jätteofta. Har ni tur med vädret och tajmar er åkning när det har snöat så är det ett suveränt system. Pisterna tyckte jag höll mycket bra klass och det fanns mycket lätttillgänglig offpist. En annan grej med Serre är att liftarna kanske inte var de mest moderna i alperna direkt. Detta kan dock ha ändrats sen jag var där 09/10 eftersom anläggningen lär ha blivit uppköpt precis inför den säsongen. Som Glisseur nämner är ju La Grave ett riktigt läckert ställe, fördelen med Serre är ju just att det lätt går att köra en dagstur till La Grave ifall man vill testa på det mytomspunna berget.

Små skidorter med bra åkning finns det gott om. Färre och färre utan svenskar dock.

Kan rekommendera Gressoney La Trinite i Monte Rosa ski. Klart bästa byn i skidsystemet. Snöar sällan men solen skiner ofta och då det snöar snöar det...
Sainte Foy i Frankrike är fantastisk skidåkning om det är snö för det finns inga andra som åker där. Och vill ni ha mer pister kan ni åka upp till Val dIsere
I Lenzerheide/Valbella finns det väldigt få svenskar och bra åkning tillsammans med Arosaområdet.
Spenderade också en kanondag i Splugeln i Schweiz i Februari med guide. Kanonåkning och garanterat inga svennar inom synhåll.

Efter den beskrivingen tänker jag på 2 orter som jag varit i:
Först Alagna-Italien, Där finns enorma offpistmöjligheter, byn är kanske för mysig, nästan död på kvällarna när jag var där. Träffade inte på en enda svensk för den delen heller.

Annars tänkte jag på Andermatt, mysigt och bra åkning men mycket svenskar.

lycka till :)

Hej.
Om du åker till Mayrhofen så slipper du i stort svenskar. Det e dessutom ett stort skidsystem med massa mindre orter som ingår i liftkortet, så man kan ta tåget eller bussen till nya områden var dag. Resan tar ca 20 min.
Där finns bra offpistområden, glaciärer, hög höjd och det är inte så mkt folk.

Sainte Foy så klart. Garanterat inga svenskar. Offpisten för er själva med stora ytor och dramatisk terräng inom räckhåll. Gigantiska systemen i les Arcs och la plagne 40 min bort. Där finns offpistytor så det räcker länge, länge. Med bil kan ni ju bo var som helst i dalgången och då är det fransk landsbygd som gäller.

Argentiere, Gressoney, Andermatt, Disentis (tänk inte "oh nej inte Party-Chamonix..." när det gäller Argentiere för om man bor där är det skidåkningen som gäller.) ?

Senast ändrad:
Rydellarn sa:
Argentiere, Gressoney, Andermatt, Disentis (tänk inte "oh nej inte Party-Chamonix..." när det gäller Argentiere för om man bor där är det skidåkningen som gäller.) ?
Hur tänkte du där när du skriver Andermatt då efter hans kriterier?

Rydellarn sa:
Inget folk och inga svenskar i gds montets då eller ?

Jag gillar Sallbach och Hotell Ripper, nog svårt att undvika party i skidorter.....men här tyckte jag de var lugnt
Vi drog på byn för att gå på nattklubb.... Hotellet hade bara en bar och mest lite häng där efter skidåkningen.

+1 på Ste Foy, knappt några svenskar där längre (dock mycket engelsmän och holländare förutom fransmän). Förutsätter dock att ni i första hand vill åka off pist. Backarna är bra men håller inte för att nöta pist en vecka. Och Les Arcs åker man till via Villaroger på andra sidan dalgången, 15 min med bil från skidstationen, Tignes och ValdIsere 25 min med bilen.

Igel sa:
Hej.
Om du åker till Mayrhofen så slipper du i stort svenskar. Det e dessutom ett stort skidsystem med massa mindre orter som ingår i liftkortet, så man kan ta tåget eller bussen till nya områden var dag. Resan tar ca 20 min.
Där finns bra offpistområden, glaciärer, hög höjd och det är inte så mkt folk.
Läste du någonstans lite ovanför ditt inlägg raden "relativt lite folk"?

Näst Indonesiska storstäder är väl Zillertal är väl mest crowded på planeten?

Kanske kan vara värt att titta på http://www.jungfrauregion.com/. Har själv tillbringat några veckor i Mürren och Grindelwald. Wengen har jag aldrig bott i men skidbackarna är rätt bra.
Det borde uppfylla de flesta av önskemålen, lite beroende på vilka krav ni har på skidåkningen. Det är inte Chamonix.

Snödjup

Tillbaka
Topp