Tips på träningsredskap för balansträning

Nojlas

Aktiv medlem
Har tröttnat på balansplattor och bollar för att träna balans, söker nya och annorlunda träningsredskap för att träna balansen.
Slackline hade varit en bra grej, men jag har dålig tillgång till lämpliga fasta föremål att använda...
Några andra bra tips på prylar att träna balans och/eller fotleder med?

Senast ändrad:
studsmatta är gryyymt bra för både fotleder, rygg, balans och motorik!
självklart kan de vara svårt att ha den någonstans bara... :/

sån platta som man står och balanserar på ska vara bra träning för fotlederna har jag hört iallafall.. och även för balansen, vet tyvär inte va de heter bara..

nintendo wii fitness har en bra grunka för det, åtminstone om jag fattat det rätt.

Slak lina...en klassiker, träd finns i de flesta parker...

Köp även boken "Bålstabilitet", övningar för ALLA på skidor eller snowboard.

Good luck !

/Jörgen (erics pappa)

jeppenator sa:
studsmatta är gryyymt bra för både fotleder, rygg, balans och motorik!
självklart kan de vara svårt att ha den någonstans bara... :/

sån platta som man står och balanserar på ska vara bra träning för fotlederna har jag hört iallafall.. och även för balansen, vet tyvär inte va de heter bara..
Om du läst alla 5½ raderna hade du fått svaret på din sista fråga...

Problemet med studsmatta är att det bara är 2,50m i takhöjd i min lägenhet... ;)

EricNorrlander sa:
nintendo wii fitness har en bra grunka för det, åtminstone om jag fattat det rätt.

Slak lina...en klassiker, träd finns i de flesta parker...

Köp även boken "Bålstabilitet", övningar för ALLA på skidor eller snowboard.

Good luck !

/Jörgen (erics pappa)
Har precis köpt Xbox, så ett Wii blir det inte. Men det hade varit kul...

Ja får väl bli slackline då kanske...
Jo träd finns det ju ett och annat av här. Särskilt här uppe i norrland...

Sökte efter något mer lättanvänd än slackline för varje-dags-träning...

Börja göra knäböj med ett ben, på en balansplatta, om du tycker det är för enkelt så kan du skaffa en skivstång och göra samma övning fast med mer vikt.
Jag vet att anja kör den t.ex.

förresten, det självklara svaret är ju alla övningar du redan gör fast blunda under tiden du gör dem, t.ex. knäböj på balansplatta blundandes, osv.

Sen har vi ju den gamla klassikern som Stenmark körde: Enhjulingen! Med lite vilja kan man ju faktiskt cykla runt inne i en lägenhet eller åtminstone i en studentkorridor.

Sen finns ju "Indo Board". Jag har aldrig testat eller hört om någon som testat det. Kom bara på att jag sett reklamen för det. Hemsidan säger att Glen Plake kör "Indo Board", det säger inte mycket heller. Men för all del.

Det verkar lite småvettigt, faktiskt.

http://www.indoeurope.com/

Ett tips kan ju vara att höra med någon av alla sjukgymnasterna på LTU. De kan nog hustla fram lite bra övningar till dig.

Jag kör balansplatta med utfall, knäböj på ett ben, skivstång och knäböj. Funkar bra.

Knäböj på balansboll är också en övning som funkar, men man vill gärna ha lite fallutrymme

Hnrk sa:
Sen har vi ju den gamla klassikern som Stenmark körde: Enhjulingen! Med lite vilja kan man ju faktiskt cykla runt inne i en lägenhet eller åtminstone i en studentkorridor.
Enhjuling! Borde ge bra balans... Bra tips!

Som jag tidigare nämnt använder jag redan balansplattor och bollar. Har typ provat allt.
Har börjat laborera med de övningarna för att öka svårighetsgraden men börjar bli lite trist nu...
T.ex. stapla 3 balansplattor ovanpå varandra, samtidigt som man står på tå och barfota.
Eller ställa sig på en liten medicinboll och göra knäböj på den alt. köra nån slags "jägarvila".

Som sagt, jag söker nya träningsredskap att variera med, inget annat.

slackline är ett grymt bra sätt att träna balansen :) det finns ju träd nästan överallt

Senast ändrad:
Gymboll och slackline, båda grymt bra att träna balansen med.
Förankra nått i väggarna hemma så kan du köra slackline inomhus.
Jag kör benböj på gymboll (medecinboll blev för lätt) lite jobbigt att få med sig skivstången upp bara :-)
Slackline: hoppa ner ifrån och upp igen, med eller utan rotationer, sätt upp två brevid varandra och kör utfall med en fot på vardera lina.

Jag har det ultimata redkapet för balansträning; slackline. En lina ca 2 cm bred kanske 1,5 som man spänner upp mellan två träd eller något annat:) sedan så spänner man upp den i luften allt från 1 meter och uppåt. Tro mig de är det bästa sättet:)

Tillbaka
Topp