Tips till nybörjare?

agge01

Ny medlem
Tips till nybörjare?
Hej!
Har för ett par år sedan lagt snowboarden på hyllan, och har nu lust att börja åka skidor istället. Problemet är valet av skidor. Jag är en tjej på 161 cm som väger 47 kilo. Guiderna på nätet och killen i sportaffären rekommenderade ett par skidor som är 150 cm långa, alltså 11 cm kortare än mig själv. Mina skidåkande vänner däremot menar att ett par 11 cm kortare skidor är alldeles för kort, även för en nybörjare. Har någon ett utlåtande om en längd som skulle passa mig vad gäller erfarenhet, vikt och längd? Tack på förhand!

Tips till nybörjare?
Det beror på vad det är för skidor. Du är förhållandevis lätt och då kan ett par 150-155 cm skidor för ren piståkning vara helt rätt. Vill du ha ett par lite bredare skidor som också ska ge flyt utanför pisten bör du nog titta på 160 cm eller längre. Vad är det för skidor du tittat på?

/MM

Tips till nybörjare?
Mountain_Man sa:
Det beror på vad det är för skidor. Du är förhållandevis lätt och då kan ett par 150-155 cm skidor för ren piståkning vara helt rätt. Vill du ha ett par lite bredare skidor som också ska ge flyt utanför pisten bör du nog titta på 160 cm eller längre. Vad är det för skidor du tittat på?

/MM
Har kollat på ett par fischer carvingskidor vars modell jag tyvärr inte minns namnet på. Och skidor som allmänt är lätta för en nybörjare att lära sig åka på, som i andra trådar jag läst anses vara en smalare och kort pistskida (vet dock inte om det påståendet är sant eller inte). Eftersom jag är helt grön antar jag att jag lär hålla mig till pisten åtminstone denna säsong, för att få in tekniken osv. Har däremot planer på att börja åka off-pist också när jag väl lärt mig, då det främst är off-pist åkning jag är intresserad av och tycker verkar riktigt roligt. Är det kanske lättare för mig att den här säsongen lära mig åka på ett par kortare carvingskidor, och till nästa vinter byta upp mig till en bredare och längre all-mountain/off-pist skida? Eller är jag inne på helt fel spår?

Tips till nybörjare?
Bäst och enklast är kanske att du börjar med att hyra skidor tills du vet mer exakt vad du vill ha. Då har du möjlighet att testa lite olika modeller och längder. Men som sagt 150 cm kan vara helt OK, det är i första hand din vikt och inte din längd som är avgörande. Jag är 186 cm och väger 95 kg och har skidor mellan 165 cm och 195 cm, alla i rätt längd! :-)

/MM

Tips till nybörjare?
Mountain_Man sa:
Bäst och enklast är kanske att du börjar med att hyra skidor tills du vet mer exakt vad du vill ha. Då har du möjlighet att testa lite olika modeller och längder. Men som sagt 150 cm kan vara helt OK, det är i första hand din vikt och inte din längd som är avgörande. Jag är 186 cm och väger 95 kg och har skidor mellan 165 cm och 195 cm, alla i rätt längd! :-)

/MM
Det låter vettigt, tack så hemskt mycket för hjälpen! :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp