Tips

Nalleman

Ny medlem
Tips
Någon som kan ge mig ett bra tips hur jag ska göra för att köra heli. Jag klarar det faktist ganska ofta, men ibland så går det helt åt hvete. dvs,jag landar baklänges eller ca 270 och slår mig sönder o samman...
Jag har försökt att planka tekniken som de visade i åka skidor för ett tag sedan (lite över ett år sen..) men jag tycker inte att det fungerar så bra (jag kanske är för feg och inte vågar satsa lika mkt som behövs). Sen har en kille försökt att lära mig att sätta i staven när man gör upphoppet men det känns inte heller helt rätt.... HJÄLP!

Tips
Jag beundrar ditt mod, att fortsätta snurra trots att du har slagit dig "sönder och samman". Här följer ett icke expert på området tips: Var stel som en fiskpinne och ta inte i för mycket, då fastnar ivarjefall jag. Vrid huvudet och överkroppen mot det håll du snurrar, du måste givetvis ta i litet gran i uthoppet om du inte sattsar för lång luftfärd, tror jag, har alldrig flygit särskilt långt. Det kommer förhoppningsvis i påsk. När risken för magplask är större än att slå sig. MVH/ Henrik

Tips
Oki problemet du har är inte ovanligt, jag vet att anledningen till att du landar baklänges (funkar på haschplanka men är inge bra på skidor) är att du tittar åt fel håll, vadåååå undrar du?
Jo när man gör en 360 vrider man med huvudet i snurriktningen och så fort man vrider tillbaka huvudet stannar snurren.

Ett par tips:
1) åk mot hoppet med stort självförtroende.
2) för att vara säker på att du är rak i uthoppet markera med båda stavarna i snön just innan du lämnar hoppet (som puckelåkarna gör)
3) Upp med armen
4) vrid på huvudet i snurriktningen
5) håll kvar huvudet genom hela hoppet (så fort du vridit tillbaka huvudet stannar snurren).
6) vid landningen planterar du stavarna hårt i snön, återigen för att vara säker på att du är rak i kroppen.
7) bromsa inte efter hoppet åk därifrån med frekvens i kortsvängen. Du vill ju ha flyt i åkningen!!!

Kontentan landar du fakie är det för att du har vridit huvudet åt fel håll i fel ögonblick

Tillbaka
Topp