tja.. jag undrar om det är svårt å börja med skidor.

fiddeman

Ny medlem
Tja alla.. Jag har åkt bräda i 5 år nu och har tänkt å börja med skidor =).. men nu till frågan undrar jag om det är nån jätte stor skillnad på skidor och snowboard? Är det svårt a börja jibba också med skidor?.. vilka skidor rekommenderar ni? ska helst vara twintip=)p.s har aldrig åkt skidor....

peace

haha jag testade skidor när jag var i romme för 2 år sedan. då hade jag åkt bräda i 6 år o jag kan ju säga att jag inte gör om det! men men andra kanske har lite bättre koll på sig själva. men jag suger på skidor iaf! :)

det e ganska svårt men det gäller att inte ge upp. kom ihåg alla var nybörjare än gång. lycka till

Man brukar säga att det är svårare att gå över från Snowboard till Skidor än att gå från skidor till bräda. Varför vet jag inte riktigt, men det kan ha och göra med simultankapaciteten. När man är van vid att enbart kontrollera en pjäs blir det automatiskt svårare att hantera två stycken, därför att hjärnan helt enkelt inte klarar av det. Märk här att jag ínte hyser något agg mot Snowboarders.

En annan teori är att man på snowboard förflyttar sig sidleds nedför backen. När man då går över till att färdas med kroppen och blicken i fallinjen får kroppen problem, främst tänker jag på problem med att förflytta benen åt rätt håll då de oftast står låsta i samma position på snowboard. Detta är troligen den mest vanliga åkomman för nyinvgda, före-detta, snowboardåkare, då deras kroppar inte är vana att förlytta sig i vertikalt läge.

Utöver det så kan armarna inkapabailitet ställa till med ytterligare problem, då de inte brukas i vidare utsräckning under snowboardturer. Detta märks främst när det skall till att svängas, ofta väljer händerna att inte stoppa ned stavarna i marken , vilket leder till problem under pågående nedfart. Forna snowboardåkare väljer i denna situation oftast att sätta sig ned backom backkrön och skapa ytterligare problem (främst för andra), precis som i gamla goda snowbardtider. Förhoppningsvis är detta ett lodrätt uttryck för ett vågrätt behov, som en viss Robert Gustafsson valt att yttra sig.

Kom ihåg att det här enbart är min version, ta inte illa upp alla snowboard åkare...

VA!!

det är ju så sjukt lätt att gå från bräda till skidor!

Kan man skära svängarna på snowboard så kan man det på skidor. det är ju bara lägga i kanten och åka. Sen det där med kortsväng och stavföring kan man ju träna lite på.

Håller fullständigt med Hojvall om att det int eär några problem att gå från bräda till skidor (förutom det där med stavarna i backen). Det gäller bara att ha rätt utrusting. Hyrde lagg några dagar först och det var ju hopplöst... Uthyrningsgrejor har ju inga stålkanter... Sedan fick jag prova ett par ross av en polare och det var som natt och dag! Nu ska jag själv skaffa nya lagg men det kostar som in i... om man vill ha nåt schysst.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp