Tjänstledigt

Torfy

Medlem
Tjänstledigt
Jag misstänker att det är fler än jag som har haft samma problem som jag. Jag hade tänkt skicka iväg 2 månader till alperna men får inte ledigt från jobbet.
Är det någon som har något bra förslag hur man övertygar chefen om att man ska få ledigt? Har du befunnit dig i samma situation? Ge mig några bra tips! Jag börjar bli lite desperat.... HJÄLP!

Tjänstledigt
...har inte hänt mej men min bror försökte precis ta tjänstledigt av samma anledning som du. Han fick det tyvärr inte. så han sa upp sig istället. (man kan ju iofs gå vidare till "högre" chefeer om det finns ngn sådan)
Men de flesta brukar få tjänstledigt om de ska studera, så om du söker till ngn språkkurs el. liknande så kanske det är lättare. Har funkat hittills.

Lycka till!

/anna

Tjänstledigt
Jag hade själv tur och fick ledigt i år trots mycket å göra på jobbet ;-) Om du inte vill gå så långt som att säga upp dig kanske du kan "deala" med chefen. Säg att du gärna jobbar dygnet runt innan ledigheten, ta inte ut semester i sommar osv... Lycka till!

Tjänstledigt
Säg som jag gjorde: Får jag inte ledigt så säger jag upp mig, och det vill du inte, för ni har anställningsstopp på SKF. Sen så är det ju bra om du har ett fack med gubbar som ställer upp och trycker på lite...

Jag hade ju då en ganska bra förhandlingsposition men men. :)

Tjänstledigt
Tjena !

Säg att du ska plugga, Man får enligt svensk lag inte neka tjänstledighet för studier.

Funkar inte det så ska du trycka på allt extra jobb det blir för företaget med att lära upp en ny person mm. Gå även igenom vad du kan göra för företaget om du får din behövliga "semester" säg helt enkelt att du kommer att ge gärnet efter din vila.

Har själv fått 2 månaders tjänstledighet denna vinter, ska till ISCHGL.

Lycka till !

Andreas

Tjänstledigt
Säg att du vill säga upp dig men att du gärna vill börja jobba när du kommer tillbaka. Då fick jag tjänst ledigt istället i 3,5 månader

Tjänstledigt
Jag fick inte tjänstledigt, så jag sa upp mig....
Kommer dessutom passa på att flytta från Stockholm, så jag har en 4 månaders skidresa på mig att bestämma vad jag ska göra därefter och vart jag ska bo :)

//Jugga

Tjänstledigt
Andreas har rätt. Ingen arbetsgivare kan neka tjänstledighet för studier. Tidigare var det så att utbildningen måste vara studiemedelsberättigad, med det är ändrat nu. Nu räcker det med att utbildningen följer någon sorts studieplan - för att undvika att man hittar på något eget och "pluggar hemma". Tänk dock på att AG har rätt att skjuta på tjänstledigheten 6 månader från det att du anmäler att du skall vara ledig, så det gäller att tänka framåt. Väldigt onödigt att säga upp sig alltså, eftersom det inte finns något krav på hur du sköter studierna, bara du är anmäld till en utbildning!

Tjänstledigt
I Fredags gick jag in till Chefen och sa till honom att jag säger upp mig om jag inte får ledigt för att åka iväg.
Först spelade han tuff och snackade om att företagsledningen har sagt att man inte ska ge efter för hot. Vad synd sa jag..... då finns det inget annat att göra än att jag fyller i min avskedsansökan. Sen började han svamla om att han inte gör detta för att han inte tycker om mig utan för att han måste.... för han är chef... Jag fortsatte att spela tuff... och då mjuknade han efter hand och ändrade sig....... och sa att han skulle snacka med sin chef.
Idag kom han och sa att jag får ledigt. F_N VA GÖTT!
Min lärdom av detta är att gå ut hårt från början.
Börja inte med en knuff.... Sparka i ansiktet direkt.

Stort tack till alla som svarade på mitt nödrop.
Framför allt Mans Hilling och JohanI.

Tillbaka
Topp