Tjej-åkta???

HotDamnSara

Medlem
Tjej-åkta???
hej hej

sitter & läser annonser här på freeride & ser att det i flera annonser för skidor står att skidorna är "tjej-åkta".

det måste väl rimligtvis betyda att de har brukats av en tjej. eller? men varför skriver man då inte att ett par skidor är "kill-åkta" när det är en kille som åkt på dem.

är det verkligen så att man kan påvisa skillnader mellan hur tjejer & killar åker på & behandlar sina skidor & därmed få signaler på hur skidornas skick är????

låter i mina öron som a big load of crap om jag ska vara ärlig.

ja, jag är upprörd. förklara för mig varför uttrycket "tjej-åkta" skidor används, & det ganska ofta dessutom!

Tjej-åkta???
Antagligen av samma anledning som man ibland ser bilannonser där det står att bilen är tjej-körd... Håller med om att det bygger på fördomar om att tjejer kör försiktigare än killar; både skidor och bil. BS är vad det är!

Ride on

Tjej-åkta???
Dom som skriver så måste ha problem... Jag känner några tjejer som inte direkt är snälla mot skidorna. (misshandlar dom ganska mycket) Varför skriva tjej åkta? Det är något som är fel....

//Oskar

Tjej-åkta???
Troligen därför att tjejen är bättre än killen på att åka, fick hon sig en resa det kan man undra?
Bs finns det gott om men varför använda skidor som ursäkt.
Den som får tjejdäng bör byta sport!

Tjej-åkta???
Antagligen därför att tjejer kör lamare än vad killar gör, iallafall alla tjejer jag känner åker mycket mer lameass än vad jag gör. Och nu säger jag absolut inte detta för att stila. Men självklart finns det tjejer som kör "galnare" än vad jag gör, men trots allt så åker nog merparten av tjejerna lite försiktigare......samma med bilar: Om man tittar på en föräkring för en 20-årig kille och en 20-årig tjej så är prisskillnaden avsevärt mycket högre för killen, därför att killarna råkar ut för fler olyckor, kör vildare m.m........

Tjej-åkta???
"Tjejkörd" bil, brukar betyda att växellåda och koppling är slut. Service brukar betyda att godispapprena på golvet är borttagna och spolarvätskan är ny.

Tjejer kör bättre än höns.

Tjej-åkta???
Hmmm

Nu ska inte tjejerna som hänger här på freeride bli sura, för det e inte er jag menar, ni åker säkert lika bra eller bättre än killarna som hänger här...

Men det e faktiskt 1 sant faktum att tjejer är normalt fegare än killar, när det gäller allt. Det är ju iofs så att man kanske skulle kunna skylla det på hormonerna men det spelar faktiskt ingen roll. Normalt kör tjejer lugnare både me bil och skidor, dom kör mindre farligt, mindre off-pist och då blir resultatet att skidorna är mindre trasiga om man uttrycker saken så.

Nu vill jag inte ha några sura tjejer som svarar för om ni åker bra och är vilda i backen så menar jag inte er... menar bara tjejer i allmänhet...

ses i backen

Tjej-åkta???
Allvarligt talat så tycker jag inte att tjejen som skrev det här inlägget ska vara så upprörd, och jag tror säkert att om hon hade tänkt efter lite så hade hon förstått varför det skrivs "tjej-körda".

Därmed inte sagt att det är ett uttryck att föredra, det är generaliserande och kan absolut uppfattas som nedlåtande.

/ Johan

Tjej-åkta???
jag förstår varför det skrivs att skidorna är tjej-åkta, & varför det sägs att bilar är tjej-körda.

det är för att det genom tiderna har formats könsroller där kvinnor beskrivs som mjuka, ömsinta, försiktiga. ordet kvinnligt likställs med ovanstående, mjukhet, moderlighet, försiktighet bla bla bla. medan manligt har fått betydelsen tufft, oförskräckt, modigt, starkt, osv.

det är detta som gör mig upprörd.
för upprörd blir jag av att det hela tiden fortsätts att uttrycka situationer/saker/whatever där man påpekar skillnaden mellan manligt & kvinnligt, som i detta fall att ett par tjejåkta skidor ska betyda att skidorna är åkta på försiktigt & att de inte är skadade eller särskilt slitna. som ett flertal redan påpekat så finns det ju givetvis tjejer som åker skidor försiktigt, glider om kring lugnt & fint i pistad backe. men det finns även tjejer som åker mindre "försiktigt", som railar, hoppar, åker offpist, etc. alltså kan man inte säga att skidor är tjej-åkta & mena att det betyder att de är "försiktigt" hanterade. då har man ju generaliserat & gjort samma grova miss som att t ex säga att alla invandrare odlar potatis i badkaret, alla killar som gillar boy bands är gay osv.

vad jag vill är att folk börjar tänka efter innan man öppnar munnen (/slår ner fingrarna på tangentbordet), tänka på att en människa är en människa är en människa. skillnader mellan könen FINNS INTE i grunden, förutom de rent fysiska skillnaderna, snopp/ingen snopp etc...
manligt/kvinnligt är bara ett påfund som uppkommit genom tiderna, & har ända från början delat upp människor i två olika grupper, män & kvinnor, & där en av grupperna, kvinnor, alltid setts som svagare både fysiskt & psykist... & därmed har det uppstått en form av rasism.

vad jag, & väldigt många andra här i världen (förhoppningsvis även DU), vill, är att alla människor ska likställas med varandra, oavsett om man är flicka eller pojke, grek eller amerikan, har mörk eller ljus hy osv... & det absolult enda sättet att få till detta är att börja nånstans, & ett utmärkt sätt att börja på är att inse att alla är lika, att en man & en kvinna är likadana typer, har likadana känslor etc... & då kan man börja med att låta bli att använda uttryck som tjejåkta, att inse att en tjej inte automatiskt är fegare/försiktigare/mjukare/moderligare/mer drömmande/ömsint/whatever än en kille...

att kvinnligt & manligt egentligen inte finns, utan bara är ett påhitt.

Tjej-åkta???
Uttrycket ”Can’t live with’em, can’t live wtith’out them” tror jag knappast är taget ur luften.
Själv är jag övertygad om, och tycker, att män och kvinnor är olika, på alla plan och samtidigt är det väl en jeddrans tur att det är så. Njedrans vad trist det skulle vara annars…

/ Hawk

(Samtidigt håller jag fullstädigt med om att uttrycket ”tjejåkta” inte känns riktigt tjugåhundratvå)

Tjej-åkta???
Till alla grabbar med fördomar.
Ni har väl inte läst utredningen ang. skolan där det visat sej att tjejer är generellt smartare än killar.
Jag gillar tjejer. Med eller utan lagg o plagg.

Tjej-åkta???
Skitsnack. Kvinnligt och manligt existerar, ibland till och med i samförstånd!!!

Att skriva tjejåkta skidor verkar vara ganska lamt å andra sidan... Har plåtat och åkt med donnor som verkligen gett utrustningen vad den tål. Dock så finns det ju en anledning till att snack uppkommer och det är i många, inte alla men väldigt många, sporter som har med muskler att göra så att killarna har lite mer att ge än tjejerna...

dvs om du ställer en elittränad kille mot en elittränad tjej!!!

Å andra sidan så åkte jag med en tjej för två år sen som tävlade i extrem... snacka om larvigt frånåkt jag blev. Hennes plank var ju också tjejåkta, hennes specialslalom skidor med... som var promodell :-)

Men kom fan inte o säg att manligt och kvinnligt inte finns... Det är ofta gigantiska skillnader mellan killar och tjejer, och inte bara i sätt att bete sig utan även hur man kommunicerar saker och ting...

Å andra sidan skiter jag rätt rejält i vem jag åker med så länge det känns tryggt, kul och bra. Tjejer tänker oftare till en gång före dom drar ut över knepiga områden, till skillnad från många killar, inklusive erfarna gubbar! Tjejer som åker mycket tenderar till att gnälla mindre än killar på samma nivå över väder och skavsår.

Tjejer är trevligare att krama i bivacken än killar :-)

Tjej-åkta???
självklart är det ju skillnader mellan män & kvinnor.
missförstå mig rätt ifall ni tycker jag säger emot mig själv... men det kommer man ju inte ifrån.

men vad jag tror så är det så att skillnaderna som anses finnas, och väl förmodligen i de flesta fall tyvärr finns, mellan tjejers & killars sätt att tänka & bete sig inte kan sägas vara naturliga. de är ett resultat & ett påfund av samhället genom tiderna... & dessa skillnader har ju historiskt sett bidragit (& fortsätter bidra) till förtryck av kvinnor & en jävla massa skit...
men vi göra något åt det, ändra på saker & ting & skapa rättvisa.

vad gäller uttrycket tjej-åkta så är det fint att se att det inte är ett självklart vedertaget uttryck, det var väl det jag trodde, eller i alla fall hoppades på.

& ni som någon gång använt uttrycket, eller reflekterat över det, eller ens reflekterat över skillnader mellan könen, hoppas ni tänker till & till att börja med inte använder just uttrycket tjej-åkta/tjej-körd/whatever... för då har vi i alla fall tagit ett litet steg på den långa mödosamma vandringen mot en friare, vackrare & mer tolerant värld...!!

/Sara

Tjej-åkta???
Som alla nu verkar vara överens om......

...skillnader finns, en del är givetvis betingade av samhälle, historia etc andra säkert helt naturliga biologiska. Det djävliga är att skillnaderna klassats som bra/dåliga! Det gäller även de som förnekar skillnaderna, just för de lagt in värderingar i skilnaderna.

Att killar och tjejer tänker/agerar olika innebär bara att lösningar och tillvägagångsätt i vissa fall blir annorlunda inte att de blir bättre eller sämre!

Tack för det

Patrick

DS! Gillar inte heller begreppet "Tjej-åkta" säger faktiskt inte någonting!

Tjej-åkta???
Heja Sara!!!

Sådana här diskutioner behövs verkligen! Nu när de flesta verkar hålla med om att tjej-åkta som uttryck inte bör brukas, så kan man ju faktiskt skriva feg-åkta istället..
klart slut/Tina

Tjej-åkta???
Trevligt och vidvinklat svar av partik här ovanför.

Jag tycker inte att hotdamnsara ska vara så bestämd i sina resonemang kring att det inte finns några "naturliga" dvs genetiskt betingade skillnader mellan män och kvinnor, det tror jag absolut att det finns, skillnader som påverkar både vårt fysiska utseende men även vårt mentala, vårt sätt att agera och tänka. Med detta menar jag inte att samhället inte står för 99% av skillnaderna, men jag tror att det är viktigt att inte hoppa på och försöka ändra på allt som skiljer könen åt för att åstadkomma jämställdhet. Mycket bör ändras för att vi ska nå en bättre jämställdhet, men jämställdheten måste bli precis det, bättre. Om vi försöker göra män och kvinnor till varandras avbilder kommer det vi då kallar jämställdhet i själva verket vara ett förtryck av båda könen, där ingen könsidentitet alls är tillåten.

//Johan

P.S. Vet inte om detta inlägg längre handlar så mycket om skidåkning, men det finns kanske andra saker i livet som kan vara intressanta ändå, tänka sig :)

Tjej-åkta???
jag står när jag kissar.....kul va..
duh, lägg ner. visst de är inte rättvist att använda termen tjej-körda om nåt som är mesåkt. men va fan.. är de så mkt o reta upp sig över...

Tjej-åkta???
Kan det vara så att när man syftar på att skidorna är Tjej-körda syftas åkarens vikt och därmed det mindre slitage som en kvinnlig åkare utgör på sin utrustning? Om så är fallet handlar denna diskussion om kvinnors vikt och inte om sociala normer och värderingar...

Tjej-åkta???
ja skulle kunna tillägga att när ja anmälde mig till en hotell-prallellslalom tävling i hintertux för nått år sen så trode dom som ordnade tävlinen att ja va tjej!
det lilla misstaget märkte dom ganska snabbt när jag (17 år, grabb) ställde upp mot min första motståndare ( 57 år, tysk, tung dam).
Det hela slutade med att ja vann både herr och dam klassen. hahaha de ni!

Tjej-åkt!

Tjej-åkta???
Ja det är inte så mkt som förvånar en nuförtiden ..... Det var en kille som en gång ville köpa mina tjej-åkta skidor ..... men efter att ha sett belag och avsaknad utav stålkanter så siktade han in sig på ett par killåkta skidor .....

Tjej-åkta???
nej, det handlar inte om tjejers vikt heller.

det jag väl vill få fram i den här diskussionen är främst att det är farligt att generalisera. så sluta med det.

vill man berätta att man som tjej har åkt försiktigt på & hanterat ett par skidor väl, berätta att dom är i fint skick, inte repade/skadade/med mindre "flex"/vadsomhelst, då skriver man helt enkelt just det. man skriver inte att de är tjejåkta. skulle t ex jag vilja säga att ett par skidor är åkta av mig så kan jag skriva att de är sara-åkta & förklara vad det innebär när jag åker skidor. eller i mitt fall kan jag till & med skriva att de är tjejåkta, eftersom jag är tjej, MEN sedan förklara vad det innebär i just det här fallet.

det finns hundratusentals tjejer som åker skidor & lika många olika sätt att åka på & behandla ett par skidor. därför går det inte att säga att ett par skidor är tjejåkta & mena att de är behandlade på ett visst sätt.
på samma sätt kan man inte säga att ett par skidor är killåkta.
lika lite som man kan påstå att ett par skidor är människo-åkta...

som sagt. det handlar om generalisering. & sånt kan vara riktigt riktigt illa.

ni förstår var jag vill komma, hoppas jag.

Tjej-åkta???
Det här var verkligen en spännande, intressant och läsvärd diskussion. Jag tycker mig uppfatta en viss upprördhet mellan raderna hos vissa - friskt o. härligt. Ang. könsskillnader kan jag meddela att vad gäller världens forskare är de uppdelade i ungefär två lika hälfter. Den ena gruppen hävdar att fysiskt kön avgör och den andra socialt kön, gender eller genus, avgör. Själv är jag ju svensk och vill därför diplomatiskt säga att sanningen ligger någonstans mitt emellan, dvs både det fysiska kön vid föds med och det sociala kön vi uppfostas till skapar oss. Det innebär att det finns ett antal tjejer som på olika områden kan uppfattas som traditionellt mer manliga en de flesta killar och tvärt om, ett antal killar som kan uppfattas traditionellt mer kvinnliga på olika områden än de flesta tjejer. Det finns alltså en stor spännvid. Tyvärr är vi dessutom socialt fostrade att uppfatta vissa egenskaper som mer manliga och andra som mer kvinnliga. Det innebär att vi kommer att generalisera som exempelvis i den här debatten. Det är dock nödvändigt för att kunna hantera verkligheten. Vi bygger en modell av verkligehetn som är smidig och enkel att hantera i våra tankar, men det farliga är när vi börjar tro att det är en exakt bild och inte förstår att verkligheten är mer komplex än så. Försök bygg en exakt modell av verkligheten och upptäck hur stor den blir - få hjärnor klarar av att hantera den om än någon...
Dessutom är det viktigt med distans till sig själv och sitt kön, vare sig man är kille, tjej eller mitt emellan...

Statistiskt sett är 50 % av killarna starkare än 75 % av tjejerna, men det innebär också att 25 % av tjejerna starkare än den andra hälften av killarna...
...men varför måste jag tillhöra dem. Kanske beror det på att jag sitter ner när jag kissar!!

Ha en underbar dag och om ni upptäcker en duktig tjej i backen, försök häng på, för det tänker jag...

Tjej-åkta???
..øhh hallå..
Vi skall vara jækligt glada att vi killar och tjejer ær olika.
Det ær klart att man generalliserar om man skall skriva någon slags definition på något eller i helehet førklara något.
Tjejer åker skidor generellt førsiktigare æn killar, men før den skull inte generellt sæmre eller fulare.
Detta ær ju bara mother natures sanning.
Det ær ju bara så det ær.
Sen behøver ju inte de tjejer som kør lika hårt som killar , ta åt sig eller se sig jæmnføras av det uttrycket.
Sen , som de flesta andra så håller jag med om att det kænns lite B och gammelmodigt att anvænda det.
Men, bli inte upprørd øver det, før det tjænar ingenting till. Det går inte att ændra på mænniskors instællning och tradition med ett fingerknæpp.
Ut och visa på berget i stællet så tror jag vi killar kan se æn annan værld snabbare.
/SH

Tjej-åkta???
"Det går inte att ændra på mænniskors instællning och tradition med ett fingerknæpp."

men någonstans måste vi ju börja, & varför inte just HÄR och NU???

"Ut och visa på berget i stællet så tror jag vi killar kan se æn annan værld snabbare."

men det är ju det jag gör!

vi ses på railen & hoppen i funparken, på baksidan av berget, i pisten...

/Sara

Tjej-åkta???
En liten parentes i sammanhanget och en liten fråga till heta Sara...
Efter en flyktig genomgång av div. annonser står det klart att de som använder uttrycket "tjejåkt" oftast tillhör den enligt Sara förnedrade grupp i samhället som kallas kvinnor.

Detta ställer även ett ganska självklart samband i ljuset, nämligen att en person av det manliga släktet knappast skulle sälja sina skidor som"tjejåkta", utan snarare skriva nåt i följande stil..."Perfekt skick och åkta på av mig som den glidare och snösnurfare jag är"...Eller någon annan skönmålande fras som beskriver välbevarade skidor utan att uttrycka att personen ifråga inte är aggressiv i pisten...

Till sist frågan...Är kvinnor människor eller är kvinnor kvinnor?

Tjej-åkta???
Jag har svaret ni har ju fattat de hela fel anledningen till att man skriver tjej åkta och tvärtom är ju för att killar köper killåkta och tjejer köper tjejåkta FÖR annars kan man smittas av tjej- , killbaciller så enkelt är de..

/Eriksson

Tjej-åkta???
Vänta lite nu, det har väl ändå en hel del med vikt att göra?

När jag och min syster åker tillsammans ser jag ofta exempel på det. Vi åker aggressivt båda två med likartad teknik. Då och då skrapar det till hos båda två pga av påkörda stenar. Därefter finns den stora skillnaden mellan oss.

Mina skidor ser ut som skräp under med lossnade stålkanter och repor in till kärnan medan hennes skidor knappt fått en skråma. Enda skillnaden mellan oss är mina extra 30 kg. Det är väl inte fördomsfullt att säga att de flesta kvinnor väger mindre än män?

"tjejkörda" är väl ett ganska passé uttryck, men innebörden gick uppenbarligen fram.

>> RR <<

Tjej-åkta???
jesus!

spännande med debatt, men detta känns lite over-kill...

det är trist att folk känner det som ett personligt påhopp om någon säger/skriver tjej-åkt. vet man själv hur man åker kvittar det väl vad andra tror (vad dom än tror). För man åker väl för sig själv och inte för någon annan?

Tjej-åkta???
Är det utrustning för tjejjer som säljs skulle jag höja på ögonbrynen om dom inte var tjejåkta, men undrar om det i annonserna skulle klassas som tjejåkt även om dom var helt sönderåkta av en tjej..

Tjej-åkta???
Jo du kära Sara. Om vi jämför dina och mina skidor i vinter så kommer vi märka att dina skidor är mycket risigare än mina . Och vad beror det på ?? Jo för tjejer misshandlar sina skidor mer än vi killar .Dom kör med måttot " saker är till för att användas " och utnytjar och plågar dom så mycket det går (som dom även gör med killar). Dom bonkar på hårda saker med skidorna, går över stock och sten med skidorna på för att komma till afterskin på sunwing och plågar skidorna med grindning på stålrör och dylikt...
Killar däremot behandlar skidorna som dom behandlar tjejer. Som sin mest älskvärda ägodel, med respekt, kärlek och ömhet.

sammanfattning : Tjejkörd skida= Skidan e kass köp den ej..
Killkörd= Skidan är i toppskick bättre än ny.

Och det där med tjejer och bilar ... Herrlösa bilar borde förbjudas. Och om dom inte förbjuds så borde det åtminstone ingå i tjejernas körskoleprov att lära sej å inte slänga igen bildörren, annars inget körkort...

Sug på den GOTT DAMN HOT SPICY SARA.

Tjej-åkta???
Kul debatt Sara. Måste lägga ett inlägg för att få ha kvar den aktuell.

Böjer mig först för att hålla med om att det finns vitala skillnader mellan de båda könen. Främst finns det faktiskt en skillnad mellan killars och tjejers åkteknik – varför skulle det annars finnas skidor som tillägnas just de olika kategorierna? Har hört försäljningsargument som ”De här är ett par bra bra tjejskidor” vilket innebär att de är att föredra om man är tjej!
Sen väger ju viktargumentet tungt. Lättare personer (oftast tjejer) behöver inte ha lika feta lagg som tyngre, samma sak gäller styvhet, vridning etc. för samma åkförhållanden.

Hur man sen åker är ju väldigt individuellt, vad som menas med tjejåkta är diskutabelt och måste variera från individ till individ. Alltså ett kluvet argument. Det finns ju inget som visar på att en tjej inte kan åka bättre än en kille, motsatsen är tveklös – det är bara att läsa de heta svaren ovan. Jag håller med heta Sara om att kategorisering kan vara fel, men den har en grund, precis som de flesta klyschor här i världen… hur uppkommer en klyscha?

Tjej-åkta???
diskussionen har som elinG antytt blivit overkill....
skidåkning och dess heliga gral skall enligt snögudarna inte ifrågasättas. Det är enligt snögudarna bara en riktig skidåkare som respekterar detta och låter ämnet vara som skapat och låta det vila i frid.

Tjej-åkta???
Oj oj oj. Om ni är så upprörda och fundersamma över innebörden av utycket tjejåkt kan ni ju alltid svara på annonen som innehåller ordet och fråga. Hon/han som myntat det borde ju veta...

Sen vilket kön som rippar fetast på berget kan väl bara dom som verkligen klämmer lagg svara på, dvs inte vi som sitter här och bara önskar att vi va nån annanstans och som substitut för avsaknad av snö under telisarna surfar freeride.nu och lägger oss i en debatt vi inte borde ha tid med.

Tjej-åkta???
De flesta tjejer jag känner sliter inte lika mycket på sina skidor som de flesta killar jag känner. Vad beror det på? Uppenbarligen är det någon skillnad. Själv lutar jag åt att tjejer i allmänhet är lättare och svagare än killar. Att de är svagare leder i många fall till att de blir "fegare", dvs de orkar inte köra hur som helst och tar det därför lugnare.

Sen är det ju självklart inte så att detta gäller för 100% av befolkningen, men det är ändå en kraftigt övervägande majoritet vi talar om. Alltså borde uttrycket "tjejåkta" säga något om skidornas kondition; att de antagligen är i bättre form än om en kille hade haft dem.

Även jag tycker att det är dumt och tråkigt med generaliseringar och gammalmodiga könsroller, men kan inte för den skull bortse från de fysiska skillnader som de facto råder mellan könen.

Tjej-åkta???
ja tycket att du inte behöver bry dig. Skriv kill-körd då så blir du glad nån gång. Så kan du lägga ner det här snacket!!!

Tjej-åkta???
”Träning och urval bakom mäns dominans inom idrott

Nathalie Koivula har under en tid vid Stockholms universitet forskat i kvinnlig och manlig idrottspsykologi. Hon konstaterade bland annat att det inte finns någon koppling mellan det som anses vara manligt och vinnarinstinkt, högre hormonhalter eller större muskelmassa.
- Det handlar absolut inte om biologiska skillnader. När det gäller idrott kan bara en liten del av prestationerna förklaras av procentuell muskelmassa och hormoniella variationer, säger hon i en artikel i den kvinnliga tidskriften Darling.
* Men vad beror det då på att män anses ha bättre förutsättningar att hålla på med idrott än kvinnor?
- Resultatet är till 90 procent beroende av träning och urval, berättar Nathalie Koivula.

Enligt Koivula är det kulturella förklaringar till att kvinnor presterar sämre sportresultat än killar.
- Det har inte varit okej för tjejer att säga att de vill vinna under så lång tid. På det sättet har urvalet varit dåligt. Men dagens friidrottskvinnor slår ju samtliga femtiotalets manliga friidrottare, om 50 år till, med ett annorlunda klimat, kommer det att se annorlunda ut, säger hon vidare till tidskriften Darling.

Koivula förklarar också att flera av de moderna sporterna skapades på 1800-talet under industrialiseringen och blev männens område.
- Det märks idag på att sporter som betecknas som ”kvinnliga”, exempelvis konståkning, har som mål att vara vackra och behaga åskådarna. Men konståkning är en tuff sport som kräver styrka och målmedvetenhet – precis som hockey, säger hon till Darling.
Just ishockey är enligt henne en typisk sport där män och kvinnor skulle kunna delta och tävla tillsammans.”

Stefan Nolervik, Östersundsposten, 2002-11-29

Tillbaka
Topp