Tjej på killbräda?

a-nnika

Ny medlem
Tjej på killbräda?
Kollar på ny bräda men jag börjar bli lite fundersam... Jag är nämligen tjej och har alltid åkt på killbrädor men frågan är om jag egentligen borde ha en för tjejer?
Jag har förstått att tjejbrädor är smalare och mer "lättsvängda" men att man inte ska kunna åka lika snabbt på dem. Jag har provat att åka på en kompis tjejbräda och det kändes jättekonstigt men den var mjukare och kortare än min egen så det kan ju ha berott på det... Kan ju säga att jag bara åker i pist och vill ha en snabb och stabil bräda.
Om det är någon som vet lite mer om skillnaden på tjej och killbrädor och/eller har åsikter om hur jag borde göra så är jag jättetacksam!

Tjej på killbräda?
En bräda kan ju såklart inte känna vilket kön den som åker på brädan har. Tjejbrädor är anpassade till kortare, lättare personer med mindre fötter. Att man inte skulle kunna åka lika fort på dem vet jag inte var du fått ifrån.

Din egen vikt är den enskilt viktigaste faktorn när du väljer bräda. Det är därför de flesta tillverkare listar lämpliga viktintervall på sina brädor och inte längdintervall.

Du kan lika gärna köra på en killbräda bara den passar din egen storlek.

Tjej på killbräda?
finn ju egentligen inga "Killbrädor" utan de är mer unisex brädor. däremot tjejbrädor är bra för dom som är lättare och kortare osv. alltså skulle ju en kille som är lätt och kort lkika gärna kunna åka på en tjejbräda. annars är det väl designen som skiljer.

Tjej på killbräda?
Okej, jag slipper alla rosa fjärilar med andra ord! :)
Så om jag då letar reda på en bräda som jag inte är för kort eller för lätt för så ska det funka, men det där med fötterna? Vad gör det för skillnad om jag har "för små" fötter för brädan? Eller är det bara att sätta på ett par lagom stora bindningar så ska det vara lugnt? Borde jag ha "tjejbindningar"?

Tjej på killbräda?
Du som åker i pist, se till att brädan kommer upp nära näsan. Köp gärna lite styvare brädor än parkbrädorna. Directional brädor ar att rekommendera om du inte åker park över huvud taget. Att du har små fötter är inget större problem, jag har små fötter och det känns bara skönare på en bred bräda, tycker jag.

Själv så åker jag på en wide och det är så skönt för mina fötter alltså. Man flyter bättre på pudret dessutom.
Apropå bindningar, köp bindningar i din storlek, det blir jobbigt om bindningarna blir för små eller för stora.

Senast ändrad:
Tjej på killbräda?
Hej!
Om du har stora fötter (41+) och är lång (175+) så är det till din fördel att köra på en killbräda. Märkena tillverkar inte tjejbrädor bara för att kunna ha blommor och fjärilar på dem, brädorna byggs speciellt för tjejer p.g.a. att tjejer har mindre fötter, väger oftast mindre och är oftast kortare än killar.

Som "doughboy" skrev innan så byggs tjejbrädor smalare, mjukare och i kortare längder. Självklart är det ett personligt ställningstagande beroende på vad man är van vid och hur man upplevt sina tidigare brädor.

Gå till en kunnig butik i din stad och få hjälp där så kommer du få en bräda som passar din storlek och åkstil!

lycka till

Tjej på killbräda?
a-nnika sa:
Okej, jag slipper alla rosa fjärilar med andra ord! :)
Så om jag då letar reda på en bräda som jag inte är för kort eller för lätt för så ska det funka, men det där med fötterna? Vad gör det för skillnad om jag har "för små" fötter för brädan? Eller är det bara att sätta på ett par lagom stora bindningar så ska det vara lugnt? Borde jag ha "tjejbindningar"?
Du ska se till att skaffa en bräda som är lagom smal för dina fötter. När bindningarna är monterade och bootsen är fastspända i bindningarna ska tån och hälen sticka ut lite utanför kanterna på brädan.

Kolla in pinns guide som ligger klistrad överst i snowboardforumet så får du en bra fingervisning om vilken bräda du ska köpa.

Du borde ha ett par bindningar som passar dina boots och om det är tjejbindningar eller något annat är helt ointressant.

Senast ändrad:
Tjej på killbräda?
huvudsaken är att den passar dig och din kropp! och din åkning självklart. om det är en kill eller tjej bräda spelar därav ingen större roll :)

Tjej på killbräda?
Tack så mycket för alla kloka svar! Jag har kikat runt lite nu utan att fokusera så mycket på om det är kill- eller tjej-brädor och har fastnat lite för en som heter Omatic Boron (151 cm). Lagom lång och med tanke på att "minimumvikten" är 45 kilo så ska det ju funka! Har ju lite för små fötter egentligen kanske, men det har ju inte varit något problem förr... Verkar den vettigt?

Tjej på killbräda?
24 cm ganska exakt (mätte just 8) ), dvs typ 38 på bootsen. Jag kör med ganska bred stance så om jag har tur sticker fötterna ut iaf lite... Min bräda nu är 24 och den här 24.6 bred.

Snödjup

Tillbaka
Topp