Tjej som behöver hjälp att köpa bräda

Jag tänker inte ge mig in i tjebrädedjungeln men jag har lite synpunkter på rockerdiskussionen.
Bytte själv från vanligt spann till rocker i slutet på förra säsongen. Jag upplever faktiskt rocker som stabilare i pisten eftersom att man har en tryckpunkt mellan fötterna istället för två stycken ute i nose och tail, så fort man lär sig tänka om tycker jag detta känns mycket bekvämare i höga hastigheter. (Lyssna inte på skidåkare för rocker på skidor och bräda får helt olika innebörd). Tycker även rocker ger bättre isgrepp då man har en tryckpunkt att pressa fast brädan på istället för två som fördelar trycket.

Vad gäller hopp känns det lättare att rotera både frontside och backside på kicken, dessutom känns det som att man har mer tid att sätta ner rotationen i backen då nose och tail ligger lite längre från marken i förhållande till mitten på brädan. Vad som är lite ovant i början är hur man ska få bra pop med en rockerbräda, men man vänjer sig efter någon dag.
Angående resonemanget med "bananhalk" i landningarna, "svårare att landa rocker"etc. så är detta något man bara upplever om man skulle landa med redigt mycket bakvikt. Låt säga att man kanske klarar stå en sådan landning 50% av gångerna med spann och 40% gångerna med rockern, slå ut det på alla hopp du gör och skillnaden är ganska obetydlig :) Efter några hopp har man vant sig. Förövrigt gäller ju samma regel som vanligt, styvare bräda är lättare att stå, mjukare viker sig lättare, glöm inte att det finns lite styvare rockerbrädor också!

Jag kommer nog aldrig att köpa en bräda med vanligt spann igen känns det som.

Utifrån de kriterier du uppger låter det som att någon av följande brädor borde vara något för dig:

Gnu B-nice
Stepchild Jibstick Slim
Forum Spinster Chillydog
Bataleon Distortia

Alla de brädorna är lite styvare (flex mellan 4-6), är förhållandevis vridstyva och har rocker, vilket enligt mig är den ultimata kombinationen för en bräda som går att köra på hela berget utan att bli trist. Gå till din lokala brädhandlare med kunnig personal och snacka magne-traction och triple base, ytterligare tech som är bra att veta om när du väljer bräda.

Lycka till!

mjuk med rocker, that´s it, that´s all. Märke spelar ingen roll... (obs kolla på killbrädor!) du lär kappast ha ngt problem med bredden om du inte köper en jävligt kort bräda eller en juniorbräda...

Jag svarar till TS (Emm)

Jag har nyligen lärt min hustru att åka bräda och hon väger ungefär som dig (kanske 1-2 kg mer) men är längre (178). Jag ville att hon skulle ha en bra bräda att utvecklas på då jag tror att det är de minst duktiga åkarna som behöver bäst anpassade brädor (vilket även gör att priset brukar skjuta i höjden något). Jag valde att ställa henne på en lite längre bräda än vad många skulle rekommenderat (156), däremot inte alltför hård, jag ville att hon skulle ha hjälpen av rocker för puder och den typ av isgrepp som MTX ger. En lite längre men inte alltför hård bräda tycker jag ger kombinationen av bra pistegenskaper och bra puderegenskaper men kan kännas lite otympligare i parken. Jag tycker att en längre men lite mjukare bräda är mkt mer allround än en hårdare kortare.

Jag var inne och pratade en del i "kunniga" butiker (läs: inte Stadium, etc) men även där är säljarna oftast helt insnöade på att sälja billigare brädor till medelgoda åkare. Jag tror som sagt att det är fel strategi och att man blir bättre snabbare på en riktigt bra bräda. Givetvis är detta dock helt ointressant om man inte har råd med det.

Vårt val blev en skate banan (Lib Tech) och jag kan nu säga att jag valde rätt typ av bräda. Hon har fått köra en del på sämre brädor också men hennes teknik är bättre på bananen och då har hon roligare. Själv har jag blivit lite sugen på en egen rockerbräda (men är rätt nöjd med min Locust (TBT)).

Tjejbrädor och tjejskidor har jag tyvärr dåliga erfarenheter av. Jag tror att det har blivit bättre på senare år men ofta är det lite enklare brädor, lite mjukare och lite könsrolls-sterotyp grafik. Välj bräda efter recensioner och tips - inte efter hur företaget valt att marknadsföra den!

Precis. Snöa inte in på bara tjej brädor. Min sambo började åka för ca 2år sedan. Då köpte vi en billig K2 tjej bräda som hon tyckte var oerhört tråkig och instabil. Hon är 167 och väger ca 65 och åker över hela berget. Så ny bräda blev det förra vintern. Då blev det en Omatic sweet 151 som hon beskrev som 1000x roligare dock ingen rocker om du nu bestämt dig för det.

Så kolla hela marknaden. De flesta herr freestyle brädorna går ju att få ner mot 150cm i storlek.

Hej!

Jag tänkte låna den här tråden och fråga om hjälp. Jag är en tjej på 162 cm och väger ungefär 53 kg och letar nu efter en ny bräda.

Jag har åkt i två år och kände att det var dags att köpa passande utrustning nu. Jag åker lite allt möjligt, offpist , på pisten och har just börja hoppa lite. Så det är en väldigt "allround" bräda jag letar efter.

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Sveea sa:
Hej!

Jag tänkte låna den här tråden och fråga om hjälp. Jag är en tjej på 162 cm och väger ungefär 53 kg och letar nu efter en ny bräda.

Jag har åkt i två år och kände att det var dags att köpa passande utrustning nu. Jag åker lite allt möjligt, offpist , på pisten och har just börja hoppa lite. Så det är en väldigt "allround" bräda jag letar efter.

Hoppas någon kan hjälpa mig :)
Skostorlek? Sådär spontant så skulle jag sikta på en Smokin Snowboards Vixen CTX 148 cm.

Sveea sa:
Jag har storlek 38 tror jag men tänkte behålla mina nuvarande boots en säsong till :)
Ok, 23,5 i midjan på 148 cm Vixen, borde funka. Maila Doughboy här på freeride och hör om han har någon Vixen CTX 148 hemma och hör om han håller med om brädvalet.

Xavier sa:
Sveea sa:
Jag har storlek 38 tror jag men tänkte behålla mina nuvarande boots en säsong till :)
Ok, 23,5 i midjan på 148 cm Vixen, borde funka. Maila Doughboy här på freeride och hör om han har någon Vixen CTX 148 hemma och hör om han håller med om brädvalet.
Jag håller verkligen med om brädvalet. Osäkert dock om det finns någon. Jag vet mer om ca en vecka!

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen! Jag ska fundera på saken, ville helst inte ha någon typisk lila/rosa tjejig snowboard men börjar ge upp hoppet om det ;p och utseende är ju verkligen långt ifårn det viktigaste.

jag trixar med snowboard men är det sa att man ska ha en bräda upp tilll axlarna då eller :D tacksam för svar mvh jerker 12 år

hans-ers sa:
jag trixar med snowboard men är det sa att man ska ha en bräda upp tilll axlarna då eller :D tacksam för svar mvh jerker 12 år
Det är väll mycket vad man gillar själv men från hakan och neråt brukar man väll ha. Speciellt om man kör lite mindre grejer där man inte har så hög fart eller hög höjd utan att man kör mindre hopp, jibbs.

Senast ändrad:
snow_flake sa:
hans-ers sa:
Det är väll mycket vad man gillar själv men från hakan och neråt brukar man väll ha. Speciellt om man kör lite mindre grejer där man inte har så hög fart eller hög höjd utan att man kör mindre hopp, jibbs.

Tillbaka
Topp