tjej twintips duger k2 disorderly?

jag är en 15 årig tjej som behöver nya skidor... jag vill ha ett par twintips som fungerar bra i pisten och som har stålkanter som inte blir helt oanvändbara i isiga pister efter några åk på rails.
jag är 165 cm och väger 48 kg, sätter 360 jag har tur och några enkla grabs

skidåkning: Pist 65% park 30% 5% lätt offpist och brukar åka ca 1 vecka i sälen och några dagar i backarna i närheten av jönköping, om året inte så mkt men jag vill ha bra skidor :) eftersom jag åker ganska mkt i pister skulle jag inte vilja ha mittmontering

nu åker jag på dessa skidor (tecno pro bstrd) och dom är ganska jobbiga att åka på för att dom inte är så mjuka som jag hade hoppats på

http://www.intersport.fi/material/a...urrentFile/Tecno-Pro-Product-Manual-07-08.pdf

--->bläddra till sidan 19 (:

är det någon som vet i fall k2 disordely funkar som tjejskidor? har också funderat på de här armadaskidorna längd 161 cm liknande dessa men gärna lite billigare och gärna skidpaket med bindningar och skidor tillsammans

http://armadaskis.com/product/skis/ARW.php

och en sista fråga: vad är rocker? jag har inte riktigt fattat vad det är

TACK! :P

Senast ändrad:
i rätt längd tror jag att disoderly är att bra val. De är sjukt mjuka. kör på dem själv. det enda negativa jag kan se me dem är att de slits lätt på ovansidan precis som alla andra k2 skidor. Om de funkar bra i pisten är en annan fråga.

Det beror på hur hårt och aggresivt du åker. eftersom de har radie 26 så svänger den inte jättesnabbt när du åker på skär. men sladdar du ner för backen så funkar den tror jag. Ett annat tips är ju scott p3 som är bra i både park och pist. men den är inte lika mjuk! Skidor och bindningar får du oftast i paket. sällan du köper endast skidor. Se dock upp för vilka bindningar du får med. Jag rekomenderar inte marker 11. Däremot marker Griffon är en bra bindning. Du behöver ingen "värstingbindning" heller eftersom du är så lätt. så upp till din 12 räcker för dig.!

K2 Disoderly måste du i princip mittmontera eftersom den är helt symetrisk. Vilket innebär att den är lika bred bak som fram. Så om du bakmonterar den blir det helknas. Men det funkar att åka pist med mitt också. efter några åk så kännde iallafall inte jag så speciell stor skillnad.

Jag är inte insatt så mycket i rocker. Men jag vet att skidan är böjd mer. Alltså att den är lite som en ostbåge för att flyta bättre i puder. detta försvårar piståkandet eftersom du inte har lika mycket kontakt med snön som en "vanlig" skida utan rocker.

Hoppas detta var till hjälp.!

Senast ändrad:
Hej!

Jag jobbar själv i butik och vi säljer både K2 Disorderly och K2 Silencer. Om du var kund hos mig i butiken skulle jag rekomendera Silencer istället för Disorderly till dig alla dagar i veckan! Varför? Du säger att du åker 65% pist och 30% park. Silencer är bättre lämpad för pisten eftersom den är mjukare i kärnan och den har en kortare svängradie. Dvs. roligare att åka med i pisten i korta backar som i Sälen och i närheten av Jönköping eftersom den påminner mycket mer om en \"ren\" pistskida än vad Disorderly gör.

Disorderly är en helsymetrisk skida, det betyder att den är lika bred i fram som i bak = skidan ska inte uppträda annorlunda om du åker baklänges eller framlänges. Eftersom den är helsymetrisk rekomenderas bara mittmontering och det kommer du inte ha någon som helst nytta av i pisten :)

Jag testade själv Silencer under Lindvallens skidtestarhelg i december. Blev riktigt postitivt överraskad av den eftersom den ändå är såpass billig. Ska tilläggas att jag är ingen jibbare utan åker helst på rena pistracers då jag åker i svenska fjällen. Silencer gick grymt stabilt på skär i lössnön i Gustavbacken =) fick dock aldrig testa den på ren is eftersom det inte var sånna förhållanden.

Lycka till med skidköpet!

Angående din fråga om rocker så är det en speciell typ av skida som har ett omvänt spann. Alltså om skidan ligger plant på marken så är den främre delen böjd uppåt så den inte vilar direkt på marken. Detta för att man ska få bättre flyt i lössnö och inte sjunka ner lika lätt som med vanliga skidor. Jag googlade fram en bild på rocker-skidor åt dig --->

aha då fattar jag det där med rocker... ser ut som om man har böjt till ett par uråldriga längdskidor där framme. tack så mkt :)

men Fiddeponken (tack för infon :), railar du mkt? för jag har hört k2 stålkanter blir mjuka ganska direkt, inte sant? och är dom stabila i luften?

och Way (tack du med :)om du skulle kolla på dom skidorna jag har nu... är det stor skillnad på k2 silencer och mina bstrds? för mina bstrds har jag "bakmonterat" och jag har aldrig upplevt något knasigt när jag åkt baklänges, men det beror nog på att de är såpass lite carving på. och kan man bakmontera Silecer utan att det blir konstigt?

iskalltbananskal sa:
aha då fattar jag det där med rocker... ser ut som om man har böjt till ett par uråldriga längdskidor där framme. tack så mkt :)

men Fiddeponken (tack för infon :), railar du mkt? för jag har hört k2 stålkanter blir mjuka ganska direkt, inte sant? och är dom stabila i luften?

och Way (tack du med :)om du skulle kolla på dom skidorna jag har nu... är det stor skillnad på k2 silencer och mina bstrds? för mina bstrds har jag "bakmonterat" och jag har aldrig upplevt något knasigt när jag åkt baklänges, men det beror nog på att de är såpass lite carving på. och kan man bakmontera Silecer utan att det blir konstigt?
jo ja kör endel rail. och mina kanter rundade jag till lite innan jag körde. de funkar rätt bra. att de är mjuka kan ja dock hålla med om. Eftersom du mittmonterar skidan så blir den automatiskt stabil enligt mig. då du har lika mycket skida på båda sidorna av pjäxan. Och den är även mjuk så du får härlig pop i kicken. När du har bakmonterar som du har nu påverkar både balansen i luften och när du landar. Landar du med lite bakåtvikt så trillar du lättare. På rails blir balansen också bättre eftersom du har lika mycket skida på båda sidorna.. så de blir svårare att "glida av" railen. Så upplever jag ialafall! hoppas de är till hjälp

iskalltbananskal sa:

jo ja kör endel rail. och mina kanter rundade jag till lite innan jag körde. de funkar rätt bra. att de är mjuka kan ja dock hålla med om. Eftersom du mittmonterar skidan så blir den automatiskt stabil enligt mig. då du har lika mycket skida på båda sidorna av pjäxan. Och den är även mjuk så du får härlig pop i kicken. När du har bakmonterar som du har nu påverkar både balansen i luften och när du landar. Landar du med lite bakåtvikt så trillar du lättare. På rails blir balansen också bättre eftersom du har lika mycket skida på båda sidorna.. så de blir svårare att "glida av" railen. Så upplever jag ialafall! hoppas de är till hjälp

iskalltbananskal sa:
och Way (tack du med :)om du skulle kolla på dom skidorna jag har nu... är det stor skillnad på k2 silencer och mina bstrds? för mina bstrds har jag \"bakmonterat\" och jag har aldrig upplevt något knasigt när jag åkt baklänges, men det beror nog på att de är såpass lite carving på. och kan man bakmontera Silecer utan att det blir konstigt?
Jag kan inte säga så mycket om dina nuvarande skidor bstrds eftersom jag aldrig hört talas om dom tidigare. Har bara kollat upp måtten på hur bred skidan är och det verkar vara väldigt likt K2 silencer. Skiljer bara några få mm i bredd.

Det är inga problem att bakmontera Silencer eftersom den inte är helsymetrisk. Dvs den är bredare i fram än den är ibak. Vi bakmonterar den oftast i butiken till kunderna eftersom de flesta som köper den åker mestadels i pisten men vill ändå ha en twintip av olika anledningar :)

way sa:
iskalltbananskal sa:
och Way (tack du med :)om du skulle kolla på dom skidorna jag har nu... är det stor skillnad på k2 silencer och mina bstrds? för mina bstrds har jag \\\\\\\"bakmonterat\\\\\\\" och jag har aldrig upplevt något knasigt när jag åkt baklänges, men det beror nog på att de är såpass lite carving på. och kan man bakmontera Silecer utan att det blir konstigt?
Jag kan inte säga så mycket om dina nuvarande skidor bstrds eftersom jag aldrig hört talas om dom tidigare. Har bara kollat upp måtten på hur bred skidan är och det verkar vara väldigt likt K2 silencer. Skiljer bara några få mm i bredd.

Det är inga problem att bakmontera Silencer eftersom den inte är helsymetrisk. Dvs den är bredare i fram än den är ibak. Vi bakmonterar den oftast i butiken till kunderna eftersom de flesta som köper den åker mestadels i pisten men vill ändå ha en twintip av olika anledningar :)
okej tack så mkt... eftersom mina nuvarande skidor är jobbiga och inte skiljer sig så mkt från disordely så blir det silencer ;D

Tillbaka
Topp