Topptur med bräda

murdi

Medlem
Topptur med bräda
Går det att hänga med på topptur även om en har bräda (bara vanlig och ingen splitboard)??
Har för mig att jag läst nåt om typ snöskor- hur funkar det?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Grazie mille

Topptur med bräda
Hej
Meningen med snöskor är att göra så att du får en större yta att belasta din vikt på än om du bara går med dina snowboard boots så du slipper sjunka ner igenom snön(i värsta fall skare lager), samt att snöskorna ofta har väldigt bra grepp (särskilt i tårna) så det blir lättare för dig att gå uppför berget.

Självklart går det bra att tura med snöskor inga bekymmer alls, allt hänger på i vilken terräng du tänkt dig tura i dock. Jag personligen skulle inte gärna gå på en topptur med folk som går i snöskor om man ska gå långt på platten(då personer med snöskor har svårt att hålla samma tempo som personer med splitboard)

Men om ni mestadels ska gå uppför hela tiden och särskilt om personer med splitboards behöver göra slag på vägen upp eller om du har en kondition som kan mäta sig med eliten, så skulle jag absolut inte ha några problem att ha personer med snöskor med i min grupp.

Svaret på din fråga är: Ja
Sen är det helt enkelt upp till personer du ska gå med!

Topptur med bräda
Det funkar jättebra med snöskor. Enda kruxet är väl att snöskor drar upp en annan form av spår än lagg. Så backtrackar man en snöskoare blir man nog mest lack.
Men det innebär väl iofs att du får backtracka istället.

Tips på snöskor är Julas. Billiga och lite rappliga fästen men en DIY är att montera på ett par snowboardbindningar istället. Jag bytte ut mot ett par billiga Warp. Tycker det funkar ypperligt.
http://www.jula.se/catalog/fritid/f...iviteter/skidor-och-tillbehor/snoskor-772185/

Topptur med bräda
Hallå

Snöskor funkar men begränsas utifrån förhållanden. Gick själv med snöskor under några säsonger men fick slita hårt då jag oftast gick med skidåkare och splitboarders. Är det puder får du spåra själv och är det vårsnö kollapsar gärna det bärande lagret när solen ligger på. Att gå mer rakt upp och på så vis slippa kryssa går om det är flackt men då går även skidor/splits rakt upp. På renblåsta kammar eller på hårt underlag funkar snöskor bra och lätt. Har du planer på att gå regelbundet så är split överlägset - i puder går du i samma spår som skidor (tack för feta lagg!) och kan göra din del av spårandet till glädje för skidåkarna. Sen är det mindre slitsamt att huda - du drar foten fram mer än att lyfta foten, iaf om du har rätt teknik... Som sagt ovan så är plattgång ett helvete med snöskor. I de förhållanden som snöskor funkar bra funkar även hudar och då med de ovärderliga skarjärnen. Så summan är att hudar funkar överallt medan snöskor funkar bra ibland. Dyrare javisst. Mer vikt javisst. Men mer energi till att plocka höjdmetrar. Och en sak till, personligt tycke, är att en bräda på ryggen suger om det blåser.

Hadet!
Jimmy

Topptur med bräda
Hej jag kan varmt förespråka splitboard!
Man sparar energi och har mycket trevligare nedfarter när inte benen är sprängfylld med mjölksyra
plus att det ibland kan vara nog så svårt att få följa med skidåkare på tur även om man har split då kan jag tänka mig att det är som en Irakier att få ta en fika med Trump i ovalarummet att få följa med på snö skor ;)
Det behöver inte heller vara snor dyrt att skaffa utrustning, finns små företag som sticker ut hakan och erbjuder bra grejer till i stort sett inköps pris runt samma pengar som min ordinarie snowboard utrustning kostade köpte jag ett komplett splitboard kit (bräda, bindningar, hud, hardwear och boots) av Hans på hazeland.se i Umeå (skön personlig service och leverans snabb som en kissnödig elektriker på väg hem från jobbet på fredag eftermiddag)

/ses på nån topp dit inte liften når

Tillbaka
Topp