Topptur med studenekonomi

Pudersokare

Ny medlem
Hej! jag e svintaggad på att börja topptura och har skaffat mig Skidor och hudar, problemet är bara att det är ungefär så långt man kommer på sin ekonomi när man fortfarande pluggar gymnasiet. Finns det några tipps på hur man kan börja lära sig tura? Självklart skulle guidad kurs och sånt vara det optimala men de kostar somsagt en del så finns det något billigare sätt man kan skapa sig lite egen erfarenhet på eller är de börja med betald guide som gäller?

Koppelman

Aktiv medlem
SJ:s nattåg går enda fram till Enafors och därefter går det buss till Storulvån. Där på STF:s station kan du hyra all utrustning samt bo billigt eller tälta utanför.
Både friluftsfrämjandet och STF själva anordnar resor och toppturer i Storulvån för nybörjare. Kolla deras aktivitetskalendrar.

Däremot skulle jag vilja påstå att framsidan av Getryggen (fjället precis utanför fjällstationen) är så pass flackt och säkert att nybörjare kan gå upp där själva utan problem förutsatt goda väderförhållanden.

Senast ändrad:
Man behöver inte alls börja med betald guide. De flesta lär sig nog av att åka med andra med mer erfarenhet. Om man inte känner några som toppturar verkar det som att det ofta går att hitta folk här på freeride!

Lycka till, välkommen till en underbar aktivitet!

kurono

Aktiv medlem
Vad har du för lokala berg? Har ni snö? Isåfall är det bara att knata upp på lämpligt berg och öva :)

Almen1

Medlem

@Pudersokare
Jag kan rekommendera att kolla med friluftsfrämjandet, endera lokalt eller en förening nära bra åkning, typ Östersund, Kiruna eller Luleå. Alt annan aktiv förening som har ambitioner att komma iväg. Deras turer är ideella och det är alltid roligt om det kommer yngre taggade som är vetgiriga?

Det finns ofta uvar i dessa föreingar som turat, klättrat och vintertältat sedan förra Dacke-fejden?

Senast ändrad:

Farbrorfluff

Ny medlem
Topptursklubben Västjämtland på Facebook kan säkert vara bra ifall du rör dig runt Åre, där finner du råd, event, samt folk att tura med.
Annars är väl lavinkurs ett fantastiskt första steg att ta, bland det absolut viktigaste du kan göra är ju ändå att lära dig hur du tar dig upp och nerför berget på ett säkert sätt.
Däröver är det förstås fruktansvärt viktigt att komma ihåg att alltid ha kaffetermosen och matsäcken laddad, fikapausen är bland det bästa på hela turen!

Senast ändrad:

moneysister

Ny medlem
Nästa gång du ska åka skidor packar du med hudarna och något att käka och rekar en repa som känns säker, förslagsvis utan oväntade drops och i en lavinsäker lutning. Sen är det bara att huda uppför (obs kolla gärna nån på yoututbe efter nån teknikfilm, så du inte försöker klampa rätt uppåt när det lutar på). När du tröttnat eller kommit till målet är det dags att stanna för att beundra naturen (gärna i sällskap av en trevlig person och med en kaffetermos) och därefter dra av hudarna (även här kan du säkert hitta någon instruktionsfilm för hur du bör huda på och av, kan vara lite knivigt i lössnö och hård vind som nybörjare). Sedan är det bara att åka nedför.

Pudersokare

Ny medlem
Mycket bra tips! Tack! Låter som att de blir hudar i väskan när jag ska till mayrhofen med mamma och papp då så får jag leta efter >30 graders sluttningar!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp