topptur på sulitjelma

novajonas

Ny medlem
topptur på sulitjelma
Har planer på att åka upp till norska Bodö i slutet av juni i 2 veckor. kollade lite på en karta o insåg att det fanns en glaciär vid namn Sulitjelma där., spännande! tänkte plocka med skidorna o se om man kan få någon åkning i trakterna där...

kommer bo i bodö så det blir att ta bilen därifrån o sen kanske göra en övernattning på fjället om så behövs..räknar med att göra en eller 2 endags turer sammanlagt.

Är det någon som vart i dessa trakter eller kanske rent av just skidat på glaciären? som har lite tips på turer samt om det brukar finnas någon snö i huvudtaget..

Alla tips uppskattas!
/Jonas

topptur på sulitjelma
Jag har gått på skidtur runt Sulitjelma masivet, vid två turer i juni. det brukar vara massor av snø i trakterna. Jag har gått ensam och har därfør hållt mig borta från glaciärerna. Det skal vara ganska problemfritt att gå upp på toppen 1907 møh. (Norrmännen går oftast utan säkring tror jag, de har ju en lite annan syn på "bresikkerhet" en svenskarna på Kebnekaise...)
Sök på www.fjellforum.net så hittar du några frågor och svar om Sulis. Det är ett väldigt fint vildmarksområde och du kommer troligen vara ensam där. Jag hade tänkt mig en liknande tur till Sulitjelma nu när jag köpt randonne utrustning. Så hör gärna av dig om du har några tips efter turen!

Om du går in på googleearth och vrider på bilden så du får 3D så ser du ganska bra hur det ser ut.

snödjup kan du se här:http://senorge.no/mapPage.aspx

Ha en fin tur!

David

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp