Toppturer i Helags

moggeB82

Ny medlem
Toppturer i Helags
Tja. Jag och fyra polare kommer topptyrann i helags nu över påsk. Tor-mån

Har någon tips på bra åk!? Jag har läst topptursboken om området och det gav lite tips

Hur är snöläget nu någon som vet

Lavinrisker med tanke på bergets struktur några åk som kan vara mer utsatta.

Toppturer i Helags
Gick upp på toppen igår, bästa snön får du om du sedan åker åk tre i topptursboken. Leta sydsluttning för att få ok snö.
Ha så kul

Toppturer i Helags
Vad handlar det om för tider för att gå till toppen? Tyvärr har hunden varit sjukt precis och kan inte följa med så han måste lämnas i bilen så vi kan inte vara borta hur länge som helst

Toppturer i Helags
Tid till toppen? Beror på var du startar förstås och hur du tar dig dit. Från Ramis ca en timme med skoter (3-4 mil), 15? min med heli. Fast, heliåkningen är väl bara på sydsluttningen från förtoppen, inte från toppen. Har för mig att de bara kör "sydfejset" på Helags. Helikopterturen gissar jag tar ca 2 timmar. På skoter och med hudar är det en dagsutflykt (kort eller lång beror på hur snabbt du fikar och går uppför).

Annars rekommenderas Nordtoppen 1704 och Predikstolen. Sydvända, bra fallhöjd och omväxlande. 1704 är snösäkert. Därmed inte sagt att snön är säker. Predikstolen är ett fräsigt åk med en ganska brant anmarsch på slutet har jag för mig. Båda lämpar sig väl som dagsutflykter från Ramundberget (skoter).
Ingen aning om aktuella snöförhållanden dock.

God tur på ett kul fjäll!

Toppturer i Helags
Ja jäklar. I år stängde Länsstyrelsen leden mellan Ramundberget o Helags den 14/4 pga renkalvning. I måndags. Resten av lederna stänger 21/4, som vanligt.
12 km stämmer. Perfekt uppvärmning.

Annars får ni hålla till godo med Skarvarna. Finns fina åk där med, något kortare dock (typ 200 hm)

Toppturer i Helags
antikvitet sa:
Ja jäklar. I år stängde Länsstyrelsen leden mellan Ramundberget o Helags den 14/4 pga renkalvning. I måndags. Resten av lederna stänger 21/4, som vanligt.
12 km stämmer. Perfekt uppvärmning.

Annars får ni hålla till godo med Skarvarna. Finns fina åk där med, något kortare dock (typ 200 hm)
Pratar vi alltså 12 km platt anmarsch från den bilparkering som ligger närmast?

Toppturer i Helags
Japp, eller nä det är lite svagt uppför hela vägen från parkering till fjällstationen. Sen är det en bit till upp på fjället förstås. Kolla med STFs Jämtlandsbokning 0647-72200, kanske går nån transport upp som ni kan åka med om ni inte har egna motorfordon.

För Skarvarna är det ca 4-5 km anmarsch. Kan finnas tolktaxi till Andersborg eller Malmbäckstugan.

Toppturer i Helags
Nu har jag nollkoll på förhållandena i år där uppe, men Hamrafjället brukar vara fint, och bjuda på lite mer höjdmeter än Skarvarna.
Annars finns ju alternativet skoter till Bolagen, och sen tura upp på Storvigeln, ca 600 hm.

Toppturer i Helags
Hamrafjället antar jag hör till Tänndalen också? Misstänker att vi kör dit i morgon och sen kollar skotermöjligheter eller andra alternativ där. Annars lockar Städjan i all sin enkelhet.

Förresten
@hasse_lindborg, om du bill testa vad Moment hållit på med sista året har jag några par i takluckan i Ramis idag...

Senast ändrad:
Toppturer i Helags
Pillard sa:
Hamrafjället antar jag hör till Tänndalen också? Misstänker att vi kör dit i morgon och sen kollar skotermöjligheter eller andra alternativ där. Annars lockar Städjan i all sin enkelhet.

Förresten
@hasse_lindborg, om du bill testa vad Moment hållit på med sista året har jag några par i takluckan i Ramis idag...
De är redan testade men i alperna. Men om du vill testa P100 carbon så ligger de i min bil men åker om 15 min plus Q115 så klart... Är på Rudolf ;)

Senast ändrad:
Toppturer i Helags
Pillard sa:

Förresten
Ja, och nej. Hamra heter ju självklart en av lifstationerna i Tänndalen. Men Hamrafjället är även det ståtliga fjället på andra sidan dalen. Det som ser så inbjudande ut på högersidan när man glider in i Tänndalen by.

Tillbaka
Topp