topptursbindning

quietfire

Ny medlem
topptursbindning
Jag kör slalom, och vet inte vart jag skall börja leta! diamir eller randonée? jag har köpt ett par Mantra 177 för detta ändamål, och vill ha en lätt och smidig bindning tillsammans med en smidig pjäxa. Jag kör dessutom telemarj och har ett par Crispi, kan man använda dessa pjäxor till en annan bindning?

Senast ändrad:
topptursbindning
alwaysCrash sa:
Knappast lätt och smidig om du jämför med dynafit och dylikt ;)

Det beror ju en hel del på vad du vill att bindningen ska klara av, det finns bindningar som väger skit och ingenting men hållfastheten och prestandan är ju därefter.

topptursbindning
eftersom du redan köpt en "tung" skida så är vikten på binden inte så avgörnade, men duken är alldeles för tung för toppturer. Skaffa en stabil bindning med stoppers typ diamir freeride eller Naxo N21.
Dina Crispi kommer dock inte passa dessa 2 bindningar.
När du sen är frälst turare så skaffar du en lågvikts utrustning med hagan skidor och minimala bindningar och pjäxor för din första flerdagstur.

Senast ändrad:
topptursbindning
Jesper-am-Arlberg sa:
eftersom du redan köpt en "tung" skida så är vikten på binden inte så avgörnade, men duken är alldeles för tung för toppturer. Skaffa en stabil bindning med stoppers typ diamir freeride eller Naxo N21.
Dina Crispi bör passa bra i dessa 2 bindningar.
När du sen är frälst turare så skaffar du en lågvikts utrustning med hagan skidor och minimala bindningar och pjäxor för din första flerdagstur.
Hur kan du säga att ett par Crispi telis pjäxor passar i ett par Diamit eller Naxo bindingar.

topptursbindning
MikeMike sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
Dina Crispi bör passa bra i dessa 2 bindningar.
Hur kan du säga att ett par Crispi telis pjäxor passar i ett par Diamit eller Naxo bindingar.
sorry, jobbar inte mycket telemark o hade bara NTN pjäxorna i hjärnan. Äldre telemark kommer så vitt jag vet inte passa i någon tur bindning.
De e därför man ska gå till butik o inte handla på nätet, man blir då lätt vilseledd av sånna som jag som skriver först o tänker inte alls.

topptursbindning
Ja har nyligen köpt ett par Auror, mantrans tjej motsvarighet, å för att få ner vikten valde ja ett Dynafit Vertical ST, 1 kg lättare än en Diamir freeride bindning.
Med tanke på att min skidor väger 3,3 kg, så gör bindningens vikt en ganska stor del av totala vikten. En till bra sak med dynafit bindningen är att när man går så är hälen helt fri. som inte är fallet med diamir. Vilket sparar några hekton att lyfta varje gång du lyfter foten.
Bindingen är väldigt vridstyv också: Se test: http://www.wildsnow.com/?p=379 Bara Duke som slår den.
Fett å lätt =)
Vanliga pjäxor passar vissligen inte. Måste vara speciella hål för bindningen.

http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit-binding-faq-index.html

topptursbindning
Jarle: Jaså det är värdelöst? Om du går på långa turer så tror jag du uppskattar Dynafiten. Har sett ex antal guider kör med Dynafit. Och tex Jussi kör ganska hårt.

//H

topptursbindning
Hasse sa:
Jarle: Jaså det är värdelöst? Om du går på långa turer så tror jag du uppskattar Dynafiten. Har sett ex antal guider kör med Dynafit. Och tex Jussi kör ganska hårt.

//H
Som jag skrev ovan så är säkerligen dynafit en trevlig bekantskap uppför. Men inget jag någonsin ens i mina vildaste drömmar skulle montera på ett par skidor där jag prioriterar utförsåkning. Då blir jag hellre starkare av att gå med en tung bindning, men smaken är ju som baken.

topptursbindning
Faktum är det är betydligt mer åkkänsla i Dynafiten än i de flesta andra randobindningar. Har inte testat Duke'n än men misstänker att den är ett undantag

Dynafitbindningen låser pjäxan vid skidan på ett helt annat sätt än t.ex Diamir, Naxos eller Silveretta 404. De senare bindningar ger ett ack så litet glapp som känns när man åker.

Dynafitbindning har inte heller "ihjäl" skidorna eftersom den inte bygger upp pjäxan på en stel stål-,aluminium- eller kolfiberskena så som den andra bindningarna gör. Testa lite "vrida kanta övningar" med de olika bindningarna och ni kommer att förstå vad jag menar.

Att den sedan skulle utlösa, lossna när man åker hårt är skitsnack. Bara man är nogrann då man sticker ner pjäxorna så slipper man FTU:er

Dynafiten har ett oförtjänt dåligt rykte som utförsbindning! Jag åker själv på Diamir men kommer inte tveka att byta om rätt erbjudande kommer.

Senast ändrad:
topptursbindning
Mycket möjligt att den inte är så dålig som ryktet säger men den har alltjämt låg DIN.
Om man normalt drar en ganska bra bit över 10 så räcker ju inte dynafits DIN-skala till på långa vägar.

topptursbindning
Det där med att skruva ner bindningarna så mycket tror jag inte på. Visst, om du åker extremskidåkning där skidorna absolut inte får lossna, men annars är det väl långt bättre att ställa dem så de löser ut när de ska?

Jag körde för övrigt på Silveretta 404 tidigare, gjorde åk som Nordöstväggen på Courtes, Couloir Whymper (med klippdroppet längst ner), Gervasutti utan några bekymmer och den DIN-skalan går bara till 9.

Senast ändrad:
topptursbindning
Håller med centralbyrakraten. Går att köra sjukt bra med dessa bindningar det jag har sett.

Din hysterin är total ibland ;)

//H

topptursbindning
http://www.wildsnow.com/?p=379 är intressant läsning om man är ute efter bindningar för toppturer som även ger nerförsprestanda.

Som det är nu blir det lite väl mycket pengar med både nya pjäxor och bindningar, men om jag skulle börja tura "på riktigt", dvs inga eller väldigt få liftar inblandade så skulle jag köpa ett par Dynafit-bindningar. När jag såg bindningarna första gången tänkte jag att "det där kan aldrig funka nerför". Men hur konstigt det än ser ut så funkar det. De som konstruerade den bindningen har verkligen tänkt...

topptursbindning
Peter_K sa:
http://www.wildsnow.com/?p=379 är intressant läsning om man är ute efter bindningar för toppturer som även ger nerförsprestanda.
Intressant, de stödjer mina åsikter om Dynafiten vs övriga bindningar fullt ut. Så det är inte bara en känsla, utan det fanns något bakom det också!

topptursbindning
Jarle: Har den dåligt rykte? Jag hör/läser nästan bara positiva saker om den och skulle gärna pröva eftersom jag turar mer och mer. Snarare är det de ekonomiska nackdelarna som PeterK tar upp som är skälet till att jag inte gjort det än. Hasse nämner att många guider använder den och en person som jag vet har den är: http://greghill.squarespace.com/ Han gör ju visserligen ett par tusen höjdmeter per dag och prioriterar förmodligen låg vikt. Lik förbannat gör han ju en del håriga åk utför.

topptursbindning
Daniel, det var nog jag som påstod att den har dåligt rykte.

Jag tycker ofta jag hör argument liknande Jarles när man pratar ute bland folk. Jag var själv väldigt skeptisk till Dynafits egenskaper innan jag testade. Misstänker att det är folk som inte testat bindningen själv, som är negativa.

topptursbindning
Nästa nr av Åka skidor blir det ett test av Diamir Freeride, The Duke och en Dynafit binding alla är moterad på Völkl Mantra skidor. Så vem vet, då kaske vi har svaret på vad som är "the king of BC bindings"!

topptursbindning
Puhhh.... Nu blir jag glad! Tänkte först inte skriva att jag införskaffat mig en dynafituppsättning som ett komplement till mina telisar ;)

topptursbindning
centralbyrakraten sa:
Jag tycker ofta jag hör argument liknande Jarles när man pratar ute bland folk. Jag var själv väldigt skeptisk till Dynafits egenskaper innan jag testade. Misstänker att det är folk som inte testat bindningen själv, som är negativa.
Kan mycket väl vara så, har ju inte testat den själv, av precis de anledningr jag ogillade den. Nu får jag en liten annan uppfattning.. Tror jag får ta och prova en till vintern :)

Hur fungerar den på bredlagg?

Och det där med DIN-inställningar, jag har fått tjuvlös x antal gånger på diverse racemodeller ställda på 10-11 därav är jag skeptisk till en låg DIN...

Tillbaka
Topp