Topptursbyxor för finväder?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum

Axl

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett par byxor att ha på topptur när det är finväder. Tycker det blir onödigt svettigt med gore-tex. Vill samtidigt ha passform och funktion som på ett par vanliga skidbyxor typ Norröna Lofoten inte tights. Förslag?

Finns ju massa softshellbyxor för topptur. Ser att även Norrøna har om du gillar märket.
Vad jag själv märkt är att vissa modeller i den kategorin är lite snålt tilltagna ner till om man har mer utförsinriktade pjäxor.

Någon som har koll på Dynafits softshellbyxor? Eller andra bra alternativ?
Jag har en softshelljacka från Dynafit (Mercury), och är väldigt nöjd med den. Jag betalade 154 EUR och den känns som ett av mina bästa köp någonsin.

Mina softshellbyxor är BD Dawn Patrol. De känns luftigare än jackan från Dynafit och passformen är lösare. Jag är helt nöjd även med dem, men byxorna får betydligt mindre användning.

Jag och frugan har varsina uppsättningar Dynafit softshellkläder (jacka + byxor) i två varianter, en tunnare och en tjockare. Toknöjd och har haft dem i många år nu, nu på våren perfekt med den tunnare varianten och när man startar på morgonen och det är kyligt ett par vadderade shorts över som åker av senare på dagen 👍Skalkläder använder jag nästa aldrig då jag tycker att de andas för dåligt.

Kul att flera verkar nöjda! Vilken modell har ni?

Är rätt varm så har borrat ner det till Mercury och Blacklight, men har lite svårt att bestämma däremellan.

+1 på Dynafit. Har ett par som jag nog haft i 10+ år. Nån ganska tunn och stretchig variant (typ race för oss som inte ville ha fartdräkt). Riktigt bra. Funkar även för längdskidåkning. Snabba, snygga, stryktåliga.

hälften 3L och hälften softshell

Använder ofta längd byxor för topptur. Vindtäta fram men inte bak. Fungerar bra men de er tajta nede så kan komma in snö.

Tycker många verkar ha på sig för mycket på topptur. Skal kläder i påsksol tex.
Byxorna ska helst inte vara i vägen när jag ska byta från gå till åka. Så drygt att börja pillra med tyg, oavsett om det är skal eller stretch. "Vänta, ska bara fixa med snölåset...".

Byxorna ska helst inte vara i vägen när jag ska byta från gå till åka. Så drygt att börja pillra med tyg, oavsett om det är skal eller stretch. "Vänta, ska bara fixa med snölåset...".
Håller med men tror de flesta som är på tur föredrar att att använda några sekunder extra vid byten för att få en lite mer snösäker lösning mellan skida och pjäxa.

dynafit mercury x 3.webp

Conrad har tre olika längder på brallorna Dynafit Mercury, men det är lite märkligt att det är enda sidan som verkar ha detta. Inte ens på på officiella hemsidan står något om detta.

Ja, hur som helst så har jag lite dålig impulskontroll ibland och beställde ett par Large - Regular efter de goda vitsorden här i tråden. Brallorna kom igår och satt inte alls som jag ville. Lite för tight över höfterna (skulle inte ätit så mycket bearnaisesås), men längden ok om man får på sig pjäxorna (jag är 183 cm). Bra modell annars med förstärkta benslut, snölås osv.

Någon som har koll på hur mycket det kan skilja i längd på de olika modellerna? Framgår inte på någon tabell, och på Conrads frågechatt ska man väl kunna tyska?

Är inne på att gå upp till XL - Short, om jag nu pallar med att returnera de jag har. Verkar komplicerat. Eller om någon vill lägga ett bud och svänga förbi Mora/Sälen och köpa loss dem.

Fan, att beställa brallor oprovat på nätet är ett vågspel, ibland funkar det, ibland inte.. :cautious:

Knepigt. Om jag inte kunnat pröva i butik brukar jag beställa de 2 storlekarna jag funderar över och sedan returnera (inte kosher men är inte bättre än så) men det är som du säger väldigt mycket krångligare att returnera till tysken.

Jag har aldrig noterat olika längder på Dynafitbyxor, så verkar konstigt att Conrad pratar om detta. Däremot så är erfarenheten att Dynafit generellt sett kan upplevas som små i storleken så att gå upp en storlek är rimligt (jag är 183 cm/80 kg och klarar mig med M på vårstassen men har L på min andra uppsättning för kallare väder).

Visa bilaga 44163
Conrad har tre olika längder på brallorna Dynafit Mercury, men det är lite märkligt att det är enda sidan som verkar ha detta. Inte ens på på officiella hemsidan står något om detta.

Ja, hur som helst så har jag lite dålig impulskontroll ibland och beställde ett par Large - Regular efter de goda vitsorden här i tråden. Brallorna kom igår och satt inte alls som jag ville. Lite för tight över höfterna (skulle inte ätit så mycket bearnaisesås), men längden ok om man får på sig pjäxorna (jag är 183 cm). Bra modell annars med förstärkta benslut, snölås osv.

Någon som har koll på hur mycket det kan skilja i längd på de olika modellerna? Framgår inte på någon tabell, och på Conrads frågechatt ska man väl kunna tyska?

Är inne på att gå upp till XL - Short, om jag nu pallar med att returnera de jag har. Verkar komplicerat. Eller om någon vill lägga ett bud och svänga förbi Mora/Sälen och köpa loss dem.

Fan, att beställa brallor oprovat på nätet är ett vågspel, ibland funkar det, ibland inte.. :cautious:
Vet inte om det är aktuellt längre, men enligt Dynafits hemsida så skiljer det 5 cm i benlängd mellan short och regular. Likaså mellan regular och long.

Själv beställde jag nyss large i long version hos Conrad som jag hoppas skall passa mina långa ben.
Priset är nu sänkt till 115 €.

Ja, det här blev en dyrköpt lektion, men nu har jag lite facit om det kan hjälpa någon. Efter senaste infon så vågade jag mig på att beställa XL SHORT efter att jag hade krängt iväg LARGE REGULAR till reapris. Upplagda bredvid varandra så ser de lika långa ut, dvs att de ökar ca 5 cm mellan storlekarna L och XL, och sedan plus/minus 5 cm beroende på Long eller Short som @xhib nämner. Med brallorna på i strumplästen så går de ner till golvet plus 1-2 cm. Så för mig som är 183 cm/90 kg så blev XL Short perfekt (t.v.). L Regular t.h.

För övrigt sköna brallor med bra passform och genomtänkta benslut med snölås och olika knäppningar. Vädring med nät längs sidorna. Skulle dock ha föredragit något större fickor, och och den där snedställda lårfickan ser jag inte vitsen med, men det är väl en designgrej...

Dynafit dynastretch.webp

Nu kom mina Mercury i storlek large long.
Storleksmässigt tycker jag de stämmer bra med storlekstabellen på hemsidan för höft och midjemått.
Det är ingen pösig modell så har man biffiga lår så kan de nog kännas aningen tajta.
Jag har 36 tum i längd på jeans och då blev det bra med lång modell. Någon cm kortare hade funkat, men -5 cm som på regular hade känts för kort.

Det finns inte ett fäste för transceiver i fickan på låret?
Nej.

Jag beställde ett par Blacklight som jag ska testa nu i helgen. Är vanligtvis L i storlek men behövde gå upp till XL och då satt dom tight, men på ett bra sätt.
För övrigt sköna brallor med bra passform och genomtänkta benslut med snölås och olika knäppningar. Vädring med nät längs sidorna. Skulle dock ha föredragit något större fickor, och och den där snedställda lårfickan ser jag inte vitsen med, men det är väl en designgrej...
Kan bara instämma med ovan.

Hur mkt kan man öppna upp så man kan svalka sig?
Jag går nästan alltid i skal med hel dragkedja så jag kan vädra eller ta av hela byxan om det blir varmt med minimum pjäxa kvar på foten, något par öppnar även i midjan så att skidorna kan vara på

Snödjup

Tillbaka
Topp