Topptursförslag Chamonix

matsl

Ny medlem
Topptursförslag Chamonix
Jag spenderar en vecka i Argentière i början av februari, och tänkte ta med stighudarna för lite toppturer. Nån som har förslag på turer i Chamonix-området? Mkt van topptursåkare, men föredrar att undvika glaciärer och lavinfarliga områden eftersom jag för det mesta går ensam.

/Mats

Topptursförslag Chamonix
I le tour kan man hitta massor. Kör upp med alla liftarna, det är kanske bara två, sen kan du välja höger eller
vänster. Drar du till höger, nerifrån sett, så kan du först skråa en bit och sen på med hudarna. Man behöver
inte gå så länge för att komma till några skysta rännor. Rännorna är ganska branta. Man kan säkert fortsätta
och hitta annan åkning men det är nog bäst att kolla upp det först. Du kan också sticka till vänster efter
liften, ta dig ner till ankar liften som taf dig högst upp på samma sinda. Ta av dig skidorna och börja traska
upp direkt efter vändhjulet. Efter den första lilla knölen, 20 meters gång, så kan du ta på dig hudarna. Sen
har du massor av olika alternativ. Du kan åka ner i en gryta och sen gå upp på en annan topp eller fortsätta
ner. Planera bara var du ska sluta dagen, Det är inte så skoj att hamna i en liten Schwetzisk by där de knappt
har telefon.
Jag skulle nog försöka hitta någon på plats eller i alla fall hålla sig nära ett gäng om jag var du. Man kan ju
aldrig vara säker när det gäller laviner.
Vill du ha mer tips så gå in och fråga i någon av butikerna. Jag rekomenderar att gå till Otavalo som ligger på
stora gatan i Chamonix, Fråga efter Julian och hälsa från Björn och Gustaf från Helsingborg, han kan ge dig
andra bra tips. Lycka till

Topptursförslag Chamonix
Fin tur ovan yes. Tydligen är det så att baksidan av le tour är där flest begravs i laviner. Farligt javisst men det beror väl mycket på att det är så lättillgängligt att många turister bara sticker. Passa dig för såna där "windslaps" eller var det heter. Vinddriva?

Topptursförslag Chamonix
Tackar för dessa tips. Jag försökte förgäves hitta bra orienteringskartor här i Gbg, för turplanering. Jag skall leta lite på nätet.... Annars finns det säkert fina kartor därnere.....

Mvh Mats L

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp