Topptursguidebok Schweiz?

1marit

Ny medlem
Hej!

Jag har utan framgång sökt efter en Engelskspråkig guidebok till toppturer/skidalpinism i Schweiz. Helst för områdena runt Engelberg, men det funkar givetvis om boken täcker andra områden också. Är det någon som vet om en sådan existerar och hur man får tag på den?

Finns bra tyskspråkiga kartor med tillhörande guidebok över området, kartorna är i skala 1:50 00 med markerade turförslag och med korta turbeskrivningar på baksidan. Säljs i bokhandel och sportbutiker därnere men går säkert att hitta på internet också. Har kartorna över Disentis och Andermatt, de täcker ett hörn av Engelberg också. Jag kan bara enstaka ord på tyska men det räcker för att förstå vad som avases. Guideboken är lite mer utförligt skriven och täcker ett större område samt lite bakgrundsinfo kring hyttor mm, man klarar sig utan men kan vara kul att ha.

Annars har du "Freeride maps" över Engelberg också, de är på engelska vil jag minnas fast de täcker bara närområdet rundt skidorten.

/ Erik

Finns en rätt ny bok för Jungfrau-regionen (Grindelwald, Wengen, Mürren) som heter Freeride Guide Jungfrau Region (författare: Roger Fischer). Dock tror jag att den i första hand täcker liftburen offpist och kortare turer. Har inte lusläst den, bara bläddrat..

Ok tack Erik!

Vilket förlag?/Vad ska jag söka på för att hitta kartorna/boken? Freeride maps var ju enkelt men de andra? Jag skulle gärna beställa hem till Sverige.

Kristina

Den där ski&snowboard tourenatlas verkar ju grym, undrar bara hur mycket man får ut av den om man inte är tyskläsande. Skulle gissa på ganska mycket ändå.

/K

Här är en bra länk. Klicka på en Huette i närheten där du vill tura, välj skitouren i vänstermenyn och sedan Topokarte i högermenyn. Mycket bra och detaljerade kartor.

Var sac-cas kartona ovan jag syftade på, Sustenpass täcker mycket riktigt från baksidan på Titlis till Andermatt by. Både Gemstock och Titlis är kapade mitt på, bladen är inte anpassade efter liftnära offpist precis.

Det är samma turförslag som du hittar i Snorkels länk, lite svårt att få överblick men kul funktion och bra möjighet att reka lite hemma.

Tillbaka
Topp