Toppturstips med tåg/buss

JohanOsth

Ny medlem
Nu när skidsäsongen är här söker jag lite tips på destinationer man kan ta sig till med hjälp av tåg och/eller buss på ett smidigt sätt från Göteborg. Så som rubriken avslöjar är det för att topptura, så inga liftar eller enbart flack terräng sökes.

Tipsen på snösäker är abisko-gränsen och Storulvån sen är det ett gäng i Norge. Sitter dåligt till men behöver du mer detaljer så säg till så ska du få så fort jag har möjlighet.

Senast ändrad:
Jotunheimen går fint att ta sig med buss från Oslo. Väl där finns hur mkt som helst. Dålig koll på kollektivtrafik annars i Norge, men de flesta dalar går nog ta sig med tåg eller buss.
Annars är ju storulvån och sylarna en bra bas och går tåg nästan hela vägen fram+buss från Duved eller enafors sista milen. Men de tar ju sin lilla tid från götet, du kanske tänkte närmare att dra över helgen?

Senast ändrad:
Ja, jag tänkte mig ngt lite närmre för att kunna dra över helgen men med nattåget till Duved funkar det ju ganska fint. Tycker även att toppturandet i Storulvån inte är alltför spännande och att ta sig in till Sylarna tar ju en stund det med.

@eriC1 Jotunheimen får jag kolla vidare på! Det är ngt mer sådant som jag söker tror jag. Vet du ngt speciellt ställe som är extra bra där och vilken ort man åker buss till i så fall?

@dagispigge har sett den också men tänktet kolla läget här först :)

JohanOsth sa:
@eriC1 Jotunheimen får jag kolla vidare på! Det är ngt mer sådant som jag söker tror jag. Vet du ngt speciellt ställe som är extra bra där och vilken ort man åker buss till i så fall?
Leirvassbu. Dock bäst senare på säsongen. Tror de går buss ända fram bommen under våren men för att komma upp till fjällstationen med buss får du vänta till juni tills dem öppnar vägen. Har haft bra skidåkning in i juli där ! Det är västra jotunheimen så tar lite mer tid å ta sig. Annars östra har jag varit en del men inte lika spektakulärt som västra, dock finns en hel del å åka ändå.

Snödjup

Tillbaka
Topp