Topptursvecka var?

ikuzuS

Ny medlem
Topptursvecka var?
Hepp! Har någon koll på var det finns mycket snö ännu?
Tänkte nämligen sticka norrut med en polare och gå lite toppturer nånstans (Norden).
Iden är att vi bor i tält och vi har väll ca en vecka på oss + nån dag extra, så det skulle va bra om man inte behöver gå så långt innan man kommer till själva området (max en dags vandring)
Själv är jag hyffsat van skidåkare (ca 2månader på skidor i år) men min polare är jag lite osäker på hur hanns nivå egentligen är. Så det vore bra om området innehåller lite varierad svårighetsgrad men jag tror att det är bättre om det är mot lättare hållet.
Avfärd blir ungefär till veckoslutet nånting så det är lite brottom med tips:D

Topptursvecka var?
I Kirunafjällen har det kommit en hel del snö de sista dagarna, alltså väldigt bra förhållanden för tiden. Här finns något som passar alla då din kompis är osäker på vad han klarar av. Det är inte frågan om någon vandring snarare skidåkning fram till åkningen, till och med skoterföre. Det är vinterliknande förhållanden men ska bli rejält varmt till helgen så jag skulle nog inte ge mig ut allt för långt då det kan bli svårigheter med att ta sig tillbaka. Det finns tillräckligt mycket och bra åkning i närheten av väg och järnväg.
Att färdas mellan Riksgränsen/Vassijaure till Abisko/Björkliden med valfritt antal toppar på vägen skulle jag kunna rekomendera, ett område som är lättåtkomligt men ändå vackert och spännande.

Topptursvecka var?
Själva turerna är inget problem ja har båda böckerna som af Ekenstam har skrivit plus att jag har gått massor med andra turer i kiruna fjällen.
Det jag undrar mest över är var det finns mest snö kvar.
Riksgränsen/Abisko området har jag varit mycket i så jag hade gärna sökt mig nånannanstans men det är förmodligen det snösäkraste/lättåtkomligaste området så om ingen kommer med nåt kanon tips så blir det väll att söka sig dit igen.

Topptursvecka var?
Jag har själv ingen järnkoll. Men någonstans på Vestlandet i Norge borde väl va ett synnerligen hett tips den här tiden på året.

/JN

Topptursvecka var?
Det du väljer kanske berior på var du bor och huir långt du kan tänka dig att åka. Här är i alla fall några förslag:
Eikesdalen -Vestlandet Norge. Fantasytiska möjligheter.Brukar ha bra med snö ända in i Juni beroebnde på hur länge du kan tänka dig att gå till fots.
Narviksfjällen
Beijardalen söder om Bodö. Stora glaciärer, mycket snö.
Svartisdalen Norr om Mo i Rana
Jag skulle tilla att Norge generellt har kortare och enklare anmarser så här års än Sverige.
Lycka till

Topptursvecka var?
Tromsö har mycket snö fortfarande. Det är lite trixigt utan bil men det var inte många dagar sen det var puder där...

Topptursvecka var?
Visst finns det snö i Keb och andra ställen i norr, men mycket mer snö efter en dålig vinter i norr och en bra i södra norge. Dessutom överlägset bättre åkning i Norge.

Om du inte bor i Norrbotten (och har "nära" till Keb - Tromsø) skulle jag rekomendera:

Ett soft alternativ är Eikesdalen som Stoje skriver. Eresfjord är kanske en mer korrekt orsbenämning om du vill hitta på typ google maps. Löjligt skönt att tälta varmt vid havsnivå, och ofta vädersäkert.

Joutenheimen och då speciellt Turagrø som utgångspunkt.

Vill man kombinera med liftburen åkning är Stryn bästa alternativet. Om man är inte är så van är det många lätta turer, och bilkörning ända fram till snön. Liften öppnar på fredag!

Alla norska toppturer hittar du i boken Toppturer i Norge.
http://www.eksponert.no/product_info.php?cPath=14&products_id=170

Topptursvecka var?
Tyvärr så blev det ingen resa ja ligger under täcket å snörvlar å e förbannad på mig själv att jag va tvungen att promt försöka lära mig eskimåsväng med kajaken i torsdags och som en bonus av det så fick ja en riktig härlig sommar förkylning=( Så skidåkningen måste tyvärr vänta till nästa vinter=( Men jag lärde mig iaf att göra en hyffsad eskimsväng=)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp