Tråkig upptäckt, spruckna Marker Kingpin

Almen1

Aktiv medlem
Hej,

Igår när jag flyttade runt lite skidor upptäckte jag att ena bakbindningen på mina Marker Kingpin 10 är spruckna... se bilder.
Jag har två funderingar;

1. Är det vanligt förekommande?
2. Finns det någon marknad för beg delar till Marker? Isf var kan man leta..?

Bilagor

• 20240312_172431_resized.jpg
    20240312_172431_resized.jpg
    495 KB · Besök: 189
  • 20240312_172435_resized.jpg
    20240312_172435_resized.jpg
    525.8 KB · Besök: 157
  • 20240312_172443_resized.jpg
    20240312_172443_resized.jpg
    431.5 KB · Besök: 163
Jag tror inte att den där typen av komposit är särskilt hållbar i svensk kyla (det finns en anledning till att ATK gör stor sak av att deras bindningar är gjorda i 100% metall).

Trösten är väl att det finns gott om KingPin på beg marknaden. och de står inte särskilt högt i kurs...

Jag tror inte att den där typen av komposit är särskilt hållbar i svensk kyla (det finns en anledning till att ATK gör stor sak av att deras bindningar är gjorda i 100% metall).

Trösten är väl att det finns gott om KingPin på beg marknaden. och de står inte särskilt högt i kurs...
Hmm, det kan ligga något i detta med materialvalet. Jag har knäckt tornet på ett par Dynafit (plastdetalj) tidigare.

Valet av dessa Marker berodde på att skidorna hade varit monterade med Kingpin innan, och att Daniel Rönnbäck (som jag köpte skidorna av) talade varmt för dem när det gällande mer driven skidåkning. De sitter på ett par Armada Invictus 108 TI, 188cm. Jag får kolla runt om jag kan finna en lös bakdel.

Senast ändrad:
Hej,

Igår när jag flyttade runt lite skidor upptäckte jag att ena bakbindningen på mina Marker Kingpin 10 är spruckna... se bilder.
Jag har två funderingar;

1. Är det vanligt förekommande?
2. Finns det någon marknad för beg delar till Marker? Isf var kan man leta..?
Kollade på mina Kingpin 13, 3 av 4 är spruckna. Följde med begagnade lagg, hade aldrig köpt dem löst annars. Ångrar lite att jag sålde mina Beast 16, hade varit schyssta att ha kvar som ett billigt alternativ.

När jag jobbade i skidbutik i alperna för några år sedan hade många slutat sälja och montera kingpin då så många sprack eller gick av på andra sätt. Ett antal personer man hörde om skadade sig på grund av att bindningen gick av i pisten.

Kingpin verkar ha på tok för många problem... Inte så många fördelar heller..?

För mig rök en tådel nu i veckan, ena piggen bröts rätt av. Tur jag var nära backen i alla fall.

Pang bom borta. "Vanligt" problem som jag förstår det, de fick ju återkalla två årsgangar pga detta, men det verkar inte vara löst.

Butiken jag gick in till för att leta reserv hade en låda med 4-5 tådelar med exakt samma problem. Sen som ts skriver verkar inte hälen vara felfri heller..

Blir ingen mer kingpin för mig efter denna skida gjort sitt, biffig atk eller liknande känns bättre.

Bilagor

• IMG20240306130458.jpg
    IMG20240306130458.jpg
    834.5 KB · Besök: 91
Kingpin verkar ha på tok för många problem... Inte så många fördelar heller..?

För mig rök en tådel nu i veckan, ena piggen bröts rätt av. Tur jag var nära backen i alla fall.
Också vanligt problem, en polare tror jag drog av 2-3 st innan han gav upp på bindningen.

Marker Alpinist har väl i princip samma tådel: aldrig hört att piggarna lossnat där..??
Är det så? Kingpin har ju tre fjädrar etc. Tror bara liknande optiskt, men kanske inte konstruktion? Oavsett borde de ju ha fixat det där med pins även i Kingpin jävligt fort när det började komma rapporter om det. Om de gjort om konstruktionsfelet i Alpinist vore det ju katastrofalt dåligt.

Är det så? Kingpin har ju tre fjädrar etc. Tror bara liknande optiskt, men kanske inte konstruktion? Oavsett borde de ju ha fixat det där med pins även i Kingpin jävligt fort när det började komma rapporter om det. Om de gjort om konstruktionsfelet i Alpinist vore det ju katastrofalt dåligt.
Det "skulle ju" vara fixat, tror det var 2017/18 modellen som blev återkallad av marker pga pins som i "extremt sällsynta fall (:ROFLMAO:)" riskerade gå sönder. Bevisligen fanns problemet kvar, dock har jag inte läst om några problem med den nya kingpin som delar tå med alpinist.

Nya kingpin (ett fjäderepar i tån), delar tådel med alpininst. Äldre kingpin, typ 2020 och bakåt med sina 3 fjäderpar är den som strular.
Hade jag inte koll på. Å andra sidan bekräftar ju det att de tre fjädrarna kom från marketing snarare än konstruktörer. :ROFLMAO: Fattar inte att de lyckats sälja några Kingpin alls sen Tecton och Shift kom.

Apropå Tecton:
De verkar ju vara bra men åxå gjorda av komposit/plast.
Tror du att de håller i Skandinavisk kyla? (De är dock väldigt ovanliga här)
Ja, bra fråga. Har inte åkt i kallare än -20 typ, fast troligen med kallare snö. Äldsta paret jag har är från 17/18, över 330 skiddagar. Mest freeride, inte så mycket turande. Inget strul trots att det är en av de första årsmodellerna och de gjort diverse uppgraderingar genom åren. Senaste versionen med DIN 13 har ju kolfiber, om det nu hjälper något.
Med tanke på priset förstår jag om de inte slagit där folk inte har CHF. ;)

Hade jag inte koll på. Å andra sidan bekräftar ju det att de tre fjädrarna kom från marketing snarare än konstruktörer. :ROFLMAO: Fattar inte att de lyckats sälja några Kingpin alls sen Tecton och Shift kom.

Ja, kingpin är inte mycket att hänga i julgranen längre, känns som ett udda mellansteg av tecton/shift som du säger. Tycker dock den fungerat bra (förutom haveriet), skön åkning och enkel användning.

@Almen1 Men den skarven ser ut att finnas på bilden på de nya bindningarna också. Dock håller jag med om att på din bild ser kanterna vassare ut och ser mer ut som en spricka. Ser det likadant ut på båda dina bindningar?

Bilagor

• IMG_8687.jpeg
    IMG_8687.jpeg
    118.4 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
Köpte begagnade Kingpin och servade dem på Snö&Sjö i Limhamn. Först trodde de att de hade spruckit men konstaterade sedan att sprickan är där från början.

Tillbaka
Topp