Tranceiver - Ortovox 3+

telemarkus

Aktiv medlem
Tranceiver - Ortovox 3+
Funderar på att köpa en tranceiver så här off-season för att kunna komma lite billigare undan. Jag sneglar på en Ortovox 3+. Är det någon som har någon uppfattning om ifall den är något man bör satsa på?

Tranceiver - Ortovox 3+
Hej
Jag fick problem med min ena 3+ och skickade den till tillverkaren för service.
De fixade den utan att krångla så det var ett stort plus.
Samtidigt berättade de att under hösten kommer det ny mjukvara med stora förändringar. Det är bara tillverkaren som kan lägga in det.
Så om du ska köpa en 3+ så förhandla med butiken om vem som betalar frakten och andra eventuella kostnader för uppgradering.
Om du väljer att vänta med att köpa så kolla att du verkligen får en 3+ med senaste operativsystemet och inte en 3+ som legat på lager i butiken.

Over and out.

Senast ändrad:
Tranceiver - Ortovox 3+
Lånar tråden litegrann.

Min bror ska ta och köpa sin första transceiver och eftersom jag använder mig utav en Barryvox Pulse så tänkte han köpa en sådan. Vi tänkte att det underlättar om alla i sällskapet använder sig utav samma grejer. Dock så upptäckte jag på Sport-conrad att där var en stor prisskillnad mellan Ortovox 3+ och just Barryvox Pulse.

Så min fråga lyder till de mer kunniga därute: Är Barryvox Pulse 90 euro bättre?
Jag läste på om Ortovoxen och den verkar kunna samma saker som Pulse transceivern. Självklart kommer vi att träna med dem och lära känna hur de fungerar men i en stressad situation kan det vara bra om mer än en är familjär med transceivern som är i användning.

Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa oss!

/Filip

Tranceiver - Ortovox 3+
Mammut kommer att komma med en förenklad variant av Pulsen under hösten som heter Element. Kan vara ett alternativ...
www.skistore.se/en/tranceiver/6870-mammut---barryvox-element.html

Tranceiver - Ortovox 3+
@Centralbyrokrat

jag var inne på Åre lavincenters site nu det senaste o den är ju nere för ombyggnad. Tänkte precis som ovanstående talare välja mellan mammut, barryvox pulsen, element, och Ortovox 3+ mfl.

Vad är bäst? Vad ska jag ha? Kan man köpa beggat och hur många år gammalt isf?

Tranceiver - Ortovox 3+
KarroLing sa:
@Centralbyrokrat

jag var inne på Åre lavincenters site nu det senaste o den är ju nere för ombyggnad. Tänkte precis som ovanstående talare välja mellan mammut, barryvox pulsen, element, och Ortovox 3+ mfl.

Vad är bäst? Vad ska jag ha? Kan man köpa beggat och hur många år gammalt isf?
Jag har mest hört att 3+ krånglar för folk, vet åtminstone 2st som har fått skicka tillbaka sina, 3 med den som nämnde det ovan i tråden. Hade inte satsat på den, jag har en Pulse och är väldigt nöjd med den. Väldigt användarvänlig och pålitlig, element är en nerbantad version av pulse. Hade nog köpt den om jag inte redan hade pulse då även priset är nerbantat.

DTS tracker har jag bara testat en gång och var inte förtjust, tyckte att den flackade ganska mycket. Har lavintränat med folk som haft den ett flertal tillfällen och de av oss som använde pulse hittade oftast "offren", läs ryggsäckarna, snabbare tack vare mer precis och stabil sökning. Är väl dumt att säga att den är bäst för det handlar ju om vad man föredrar och vad man kan men jo, jag skulle nog säga att den är bäst ;)

Beg. trans hade jag inte köpt, inte som jag sett folk behandla sina genom att slänga in dem i bagageluckan följt av pjäxor osv. Köp en ny från butik och var rädd om den så vet du att den funkar när det gäller. Hoppas det kan hjälpa dig lite även om det inte är från Centralbyråkraten :)

Tranceiver - Ortovox 3+
Håller med Blidee. Köp Pulsen och jag lovar att du inte kommer bli besviken. Angående att köpa begagnat tycker jag också det är en dum idé. Säg att den förra ägaren tappat transan i marken och en antenn gått sönder, det är mycket svårt att upptäcka som privatperson och den måste då skickas in till Mammut för undersökning.

Köp ett gott kit men bra spade (gör lite research, voilé med härdning T6 skall vara bra/bäst, har även för mig att Åre Lavincenter har en egen spade som skall vara beprövat bra) och en sond med stålvajer samt en Pulse är mitt tips. Det är dumt att snåla när det gäller säkerhetsutrustning!

Christoffer

Tranceiver - Ortovox 3+
KarroLing, precis som Blidee skriver så ska du inte köpa begagnat. I en transcevier så sitter det antenner som består av koppartråd lindat runt kolstavar och dessa är ganska ömtåliga. Så om du inte vet hur transceivern har behandlats så riskerar du att köpa en trasig transa.

Det är lite svårt att jämföra de modeller du nämner då de ligger i olika prestanda och prissegment.

3+, Element och Arva Evo3 är i samma klass och där tror jag att Element kommer att sticka ut. Jag brukar varna för att köpa nya modeller eftersom de brukar ha barnsjukdomar men Element bygger på Pulse-plattformen som är väldigt beprövad.

I den övre klassen ligger Ortovox S1, Pulse, Pieps DSP. Här är det jämnare mellan modellerna, har du möjlighet så bör du testa vilken modell som just du tycker bäst om.

Själv så har jag ögonen på Arva Link och Pieps Vector inför vintern. Arva har lovat att rätta till sin dåliga display och Pieps släpper en ny modell efter flera års utveckling.

Lavincentrets hemsida är nu ombyggd och flera gamla länkar är nu borta. Vi kommer att fylla på vår nya sida med information och nya funktioner allteftersom.

Senast ändrad:
Tranceiver - Ortovox 3+
Tack för alla svar hörni! Blir väl en sprillans ny transa till vintern då! Tänkte köra 3 månader alper även i år så det är väl lika bra.
Det är ju mest priset jag är lite orolig över, de är så himla dyra! Jag vet att det är säkerhetsutrustning osv och att man inte skall skära ned på det, men är man student så är man, och har även planer på att investera i en ABS powder rygga i vinter och gå en kurs så det lär bli en hel del utgifter ändå på grejer som bara används en bråkdel av året.

Jag undrar väl egentligen, vilken är bäst ny transa till bäst pris? Är conrad eller snowsafe bäst eller?

Tranceiver - Ortovox 3+
Om du är på jakt efter den billligaste transan är herr Conrad svårslagen som vanligt.

Vill du ha en svårslagen service så öppnar lavincentret sin webshop om någon månad.

Tranceiver - Ortovox 3+
Jag är på jakt efter det bästa lavin-kittet till det rimligaste priset! något diffust men det ska vara hög kvalité till vettigt pris, inte det absolut dyraste!

Tranceiver - Ortovox 3+
Utgå från vad centralbyråkraten säger. Som han säger är ju pulse, dsp och S1 väldigt jämna. Allmänt så kan ju sägas att digitala är betydligt mer lättanvända även för mer oerfarna.

Tranceiver - Ortovox 3+
centralbyrakraten sa:
Själv så har jag ögonen på Arva Link och Pieps Vector inför vintern. Arva har lovat att rätta till sin dåliga display och Pieps släpper en ny modell efter flera års utveckling.
När får vi se ett fälttest på denna? Jag vill ha en video med massor av specialeffekter och ett häftigt soundtrack!!

Tranceiver - Ortovox 3+
Jag är också ute och letar efter ett "lavinpaket". Vill ha en så lättanvänd tranceiver som möjligt till en så rimlig peng som möjligt. Så efter massa tid på diverse forum, lutar det åt att jag ska köpa detta paket http://www.skistore.se/sv/paket/7205-paket-barryvox-element-lavinpaket-2.html
Barryvox element verkar vara ett bra "budget" alternativ till pulsen.

Mammut verkar ha de mest lättanvända tranceiverserna vad jag hört.. Rätta mig gärna om jag har fel.

Tranceiver - Ortovox 3+
Ser bra ut! Kan man inte hitta billigare utomlands? (conrad, snowsafe?)

Är Element lika bra som pulsen, eller vad saknar den?

Tranceiver - Ortovox 3+
Elementen är mycket billigare, och i stort sett bara enklare att använda (skippar onödigt avancerade funktioner!)

Köp den Karro, totally Carled approved...

Tillbaka
Topp