Tranciver/mobiltelefoner????

Lasse_are

Ny medlem
Tänkte bara höra om någon har gjort några tester, med era modeller. om eran mobil telefon stör ut eran tranciver?? Jag har gjort det jag har en x1 och den stör, framförallt när du söker! Främst så undrar jag om någon har testat mammut barrovox eller bca Tracker och ser om dom blir störda eller inte?. MVH Lasse Collin

Alla digitala transcivers störs av mobiler. Men det brukar räcka att lägga luren i toppfacket på ryggan.

Brainstorm... Kan man inte skaffa sökare för gsm för att hitta folk under snön? Nackdelarna för en sådan sökmetod kanske väger över men rent teoretisktså skulle man väl kunna söka på så sätt?

Tjena, det där med gps är inte en dum ide. har själv suttit och tänkt lite i dom banorna. man skulle ha en transiver som var ihopp byggd med en gps. och hamnade någon under en Lavin så sänder gpsen ut signaler via en satelit till din transiver/gps , och transivern/gps skulle kunna ge ett mycket mer exakt riktmärke vart peronen ifråga ligger. MEN det finns ett stort men det skulle kosta ungeför hur mycket som helst. och efterfrågan tror jag skulle vara begränsad. Men det är en bra ide.

Hela problemet med transivers är att skulle efterfrågan vara störra skulle det finnas hur mycket bättre som helst och dessutom vara mycket billigare. För vilken vardags åkare skaffar sig en transivers. Ingen och det är ju synd. Tekniken finnns som sagt men vi får hoppas att det blir inne med transivers så utveklingens takt ökar.

Skantz -> Det behöver inte nödvändigtvis vara så. Om efterfrågan bland pöbeln plötsligt skulle bli stor kanske tillverkare skulla börja tulla på kvalitén istället. Jag tror att priset skulle kunna gå ned mot 2000 kr eller strax därunder, men mycket billigare än så vet jag inte om jag skulle lita på när det gäller prylar som ska hålla för att bli överkörda av miljoner ton snö och ändå skicka ut en stark signal på 457 khz.
När det gäller utveckling för trancievers, vad saknar ni? Vad kan göras bättre för att snabbare hitta en saknad?

Tranceivers störs alltid av mobiltelefoner när man söker, dock inte då man sänder.
Vilket innebär att man är home safe om man ligger begravd,
man har inte möjlighet att stänga av telefonen men det spelar heller ingen roll.

Om man däremot är den person som ska gräva fram sin begravda polare så stänger man av telefonen.

Mobil är alltid bra att ha med, åker man offpist och ställs inför en
situation man inte kan ta sig ur på egen hand så är det viktigt att man
kan nå räddningspersonal eller pistörer.

Ring efter hjälp, eller meddela pistörer m.fl om lavinen...

Mountain_Man! Vem skulle möjligtvis kunna behöva mig när jag är långt uppe på ett berg någonstans? Vad skulle jag kunna hjälpa till med när jag är där?
De vänner som kan ha behov av mig omedelbart befinner sig rimligtvis inom lagom räckvidd. ;)

Halloj, det är intresant det här med mobil telefoner och transiver. Själv så kör jag alltid med den avstängd. och vissa har den i ryggan mm. Jag bodde i Chamonix i fjol och jobbade lite med lite bergsguider där nere, och dom har den alla avstängda... men dom använder "walik tokios" i ställe, och dom ska inte störra ut tranciverna. Så det kan jag rekomendera dels blir det billigare att prata med varandra. Man kan vara flera stycken och pratas samtidigt(Kan ioförsig bli lite rörigt) Men dom är bra. och dom ska inte störra ut trancivern. MVH Lasse Collin

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp