Träningstips!

freeride_nu

Aktiv medlem
Träningstips!
Hej,

Min kille är biten skidåkare och nu var jag med honom i Åre en vecka och hade skitkul!!! Jag har åkt lite förut men nu hjälpte min kille mig med att rätta till tekniken och vilken skillnad det blev!

Jag vill verkligen fortsätta med detta men jag känner att jag saknar styrka i benen och speciellt i knäna, vilket gör att jag inte riktigt orkar... jag har lite känsliga knän och hade faktiskt ganska stora problem med att gå i trappor flera dagar efter hemkomsten.

Jag undrar om någon har några riktigt bra träningstips att dela med sig av?

Mvh
aNna...:)

Träningstips!
Hej aNna!

Om man friåker(ej tävlar) räcker det långt med att man håller sig allmänt vältränad och med en hyfsad kondition. Detta får man genom regelbunden träning året runt. Här följer några förslag:

- Styrketräning/Aerobics/Gympa
- Cykel/MTB/Inlines
- Löpning/Joggning/Orientering
- Simmning
- Bollsporter
- mm.mm

På vintern är längdskidåkning och skridskor mycket bra träningsformer för att stärka benen.

Det viktiga är inte vilken träning man väljer utan att man väljer något man tycker är roligt så man orkar hålla på kontinuerligt. Genom att variera träningen mellan olika sporter minskar man skaderisken. Själv cyklar jag MTB och löper/orienterar under barmarksperioden. Ett av de bästa alternativen är Aerobics/Gympa (Friskis och Svettis) som ger både styrka, koordination, smidighet och kondition på samma gång. (Det är dessutom kul!) Det kan vara idé med speciell styrketräning för benen, men i första hand förelår jag att du tränar så allsidigt som möjligt. Det viktiga är inte vad du tränar utan att du gör det regelbundet.

Lyck Till! / MM.

Träningstips!
Det vore ganska smart av dig att bygga upp styrkan kring knän under sommaren och försäsong. Cykling är en lysande träningsform om du kör på lätta växlar, kör du för tunga växlar dvs trampar sakta är det stor risk att du pajar knäna. Tro mig jag vet. Diverse styrketräning är också bra tex benböj inte nödvändigtvis med vikter kanske det funkar bättre med många repetioner. Utfall och spänsthopp kan också funka. Huvudsaken är att du bygger upp stabilitet i benen. Lycka till!

Träningstips!
Hej!
Allsidig träning är som tidigare skribenter påpekat adrig fel. Om förutsättningarna är sådana att vanliga idrottsaktiviteter skapar smärttillstånd är det dock ofta nödvändigt att stärka problemområdet med specifika övningar.

För känsliga knän rekommenderas följande:
-Negativa benpressar.
Utförs i en vanlig benpressmaskin men med den skillnaden att du på nedvägen håller emot vikten endast med ena benet för att sedan använda båda benen till att pressa upp vikten.
Fötterna hålls axelbrett isär eller aningen bredare. Det är viktigt att hela foten ligger an mot fotplattan under hela övningens utförande, släpp alltså inte upp hälen på det arbetande benet.
Börja med lätta vikter och utför övningen i ett lungt tempo, när du vant dig vid övningen skall du belasta med mer vikter så att det verkligen är jobbigt att hålla emot på nedvägen.
Det "lediga" benets fot hålls i beredskap att hjälpa till att hålla emot om du skulle ta tvärslut.
Kör 8-10 repetitioner per ben i 3-4 omgångar ett par gånger i veckan så kommer du garanterat att märka skillnad.

Belastningen av övningen stärker brosk och ligament i knäna samt bygger upp en funktionell styrka i alla benens muskler.

//JAx

Träningstips!
Vanlig styrka är naturligtvis bra, men om man vill bli stark och smidig i knäna finns det en superport; Hackysack. Jag skadade knän för ett par år sedan och då rekommenderade sjukgymnasten mig något som heter hackysack. En Hackysack är en liten boll fylld med pellets som man sparkar fram och tillbaka mellan fötterna. I USA är det en ganska stor sport med många utövare. Bollarna är ganska svåra att få tag på i sverige men de finns på bla alewalds på kungsgatan i STHLM. Annars kan man beställa på internet.

Läs mer på http://www.footbag.org

Lycka till med hackingen

>> radikala rAgnar <<

Träningstips!
Tränar man lårmusklerna mycket så skall man även stretcha mycket lårmuskler, annars så får man nya problem. Stå med ena knät i backen med något ganska mjuk (liggunderlag, matta el. dy.) under knät, det andra benets fot skall stå platt mot golvet. 90 graders vinkel i alla benleder (båda benen). Lyft upp foten som du har bakom dig mot baken i vristen - ej i foten. Öka vinkeln mellan benen när du blivit vigare. Denna övning "låser fast" knäskålen och stretchar musklerna enligt kunnigt folk jag pratat med på ett riktigt sätt, men det lär väl säkert finnas åsikter om denna övnings lämplighet också, men den har hjälpt mig av men mina knäproblem.

Skall man träna med tyngder kan man sitta på köksbordet och lyfta en kasse fylld med något lagom tungt genom att räta på benet(billigare än gym), men det funkar ju inte om man skall hjälpa till med andra benet på vägen upp såvida man inte trotsar chirpraktorernas råd och korsar benen och hälper till med det andra på vägen upp. (Inte bra för dålig rygg att korsa benen-drar snett.)

Prata med en idrottsläkare om lämpliga övningar vid knäproblematik. Gå INTE till en allmänläkare, då blir det vila och möjligen antiinflammatoriskt.

Träningstips!
Ojdå! Det var länge sedan någon fick så här många bra och seriösa svar! :-)

En annan sak att tänka på när man väl står där i backen är att hålla ben och knän varma. Har man problem med knäna är ett par neopren värmeskydd att rekommendera. Varma muskler och leder fungerar betydligt bättre än nedkylda, och minskar skaderisken markant!

Har man problem med stabiliteten i sidled (vilket en och annan skidåkare har...) kan ett knäskydd med ledade förstärkningar i sidled göra underverk. Reebandht med fler tillverkar sådana. Rekommenderas varmt till alla som har knän som "glappar" ibland. (Detta skydd bör dock inte användas i onödan eftersom knät "anpassar" sig till den behagligare tillvaron med stöd i sidled. Skyddet kan därför med allt för flitigt användande försvaga knät!)

Men inget av ovanstående skydd ersätter träning utan får ses som ett komplement för att minska skaderisken och förslitningar.

MVH/MM

PS! Hur vältränad man än är måste man i slutänden anpassa sin åkning till omständigheterna. När det börjar bränna i musklerna av mjölksyra måste man lugna ner sig ... annars kan det gå som det gjorde för mig i Alagna (se tidigare inlägg). Jag kunde inte heller gå i trappor på ett par dagar. :-( DS.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp