Transceiver på kropp eller i byxficka?

olpe01

Ny medlem
Är inte överdrivet erfaren när det kommer till åkning med transceiver men hittills har jag alltid åkt med den monterad på kroppen. Har dock läst och hört att den likväl kan vara placerad i en byxficka. Finns det några nackdelar respektive fördelar med vardera? Antar att jag fortfarande vill ha den fäst i sin rem så hur gör jag om mina byxor (Peak 2018) saknar någon form av hake i fickan att fästa i? Förutom att jag är intresserad frågar jag för att jag oftast har mobilen i bröstfickan vilket är olämpligt om transceivern också är på kroppen och någon måste flytta på sig

Behåll den monterad i sin sele på kroppen och flytta helst mobilen till byxfickan. Krafterna i en lavin är såpass starka att en tranceiver skulle kunna slitas ur fickan - i sele på kroppen är den säkrare. Angående mobilen har jag för mig att minst 30 centimeter mellan transceiver och mobil (eller gps och liknande) är tumregel - testa själv! Slå över tranceivern i sökläge och för mobilen närmare. Borde ge utslag direkt...

Jag har börjat gå över till att ha den i byxorna för att få den lite längre ifrån mobilen.
Har jag tappat byxorna i en lavin är det nog inte så stressigt med att gräva fram mig.
Jag skulle säga att har du mobilen i bröstfickan är det bättre med transceiver i byxfickan och tvärtom.

Anledning till att man vill ha en hake skulle jag tro är för att den inte ska ramla ur i fall man glömt stänga dragkjedjan (alternativt har dålig dragkedja men då använder man nog inte den fickan ändå).

I någon av alla hundra skidrelaterade youtubeklipp jag sett den senaste tiden (mest för ökad knärehabsmotivation) så minns jag en rädningsperson säga något i stil med att ”jag har hittills aldrig hört talas om att en transciver blivit utsliten från en byxficka” när han pratade om just dessa båda positioner.

Kan ju förstås vara så att transcivern ligger mer still i fickan om man fäster den i en hake. Vilket minskar obekvämet samt kanske risken att man går in i något och den får en smäll.

editden kurserade texten blev dementerad ganska fort, se nedan.

Senast ändrad:
Black Diamond har på sina Recon byxor en speciell Pieps ficka för transciever. Så bör ju fungera bra där.

Det jag fått lära mig är att det är okej så länge det är en ficka som är "insydd" i byxan och inte "påsydd". Själv föredrar jag att ha den på kroppen, tycker den är minst ivägen där. Mobilen kör jag i ryggsäcken, i flygplansläge.

Som ovan skriver är nog inte alla skidbyxors fickor skapta lika. En snabb googling visade att det åtminstone funnits tillfällen då transceivern har slitits ur fickan - men en rejälare anpassad ficka hade säkert hållit.

https://backcountryaccess.com/where-to-wear-your-avalanche-transceiver/

När jag övat sök har jag tyckt om att ha transceivern inknuten till något för att inte riskera att man förlorar den i hetsen som uppstår när man börjar gräva. Svårt om det saknas hake i fickan kanske.

Jag har haft den i byxorna den senaste sesongen men har blivit tillsagt att flytta upp den till magen pga att det ska vara bättre i ett söksenario om den sitter på bålen istället för på låret. Det vore väldigt skönt om man kunde ha den på benet för att slippa lite remmar.

Maxen99 sa:
Jag har haft den i byxorna den senaste sesongen men har blivit tillsagt att flytta upp den till magen pga att det ska vara bättre i ett söksenario om den sitter på bålen istället för på låret. Det vore väldigt skönt om man kunde ha den på benet för att slippa lite remmar.
Tanken är väl att om man begravs i snön stående, så hamnar apparaten närmare ytan om den sitter vid bröstet än benet, därmed borde signalen vara starkare.

Byxan, för då kommer man enkelt åt den utan att klä av sig, vilket är bra vid en söksituation och man kommer garanterat åt den med handskar på. Remmen går att fästa i dragkedjeflärpen. Är det väldigt kallt kan det vara bra att ha den under kläderna så batterierna klarar sig längre.

Snödjup

Tillbaka
Topp