Transceivers!??!

Olle_Ja

Ny medlem
Transceivers!??!
Är det någon som har koll på transceivers?
Är DTS, freerides egna transceiver prisvärd? Eller är kanske den lite billigare Ortovox X1 Beacon lika bra?
Vad skiljer dessa åt och vad har DTS för sökområde?

Transceivers!??!
Hej,
Couloir Magazine har gjort tester under några tillfällen.

Tester på de flesta hittar du på denna länk: http://www.couloirmag.com/gear/reviews/avy_gear/beacon_capsules01.htm

Det gjordes en test förra året då Ortovox x1 kom ut och den hittar du på länk: http://www.couloirmag.com/mfgs/ortovox/ortovox_x1_rvu.htm . Där kan du även utläsa en viss jämförelse med DTS Trackern och Ortovoxen. Årets modell har förbättrats i räckvidden, följande skriver Couloir Magazine: "...the Ortovox X1, which underwent a few changes since last year. Without spending a lot of time with the Ortovox I can say the revisions DID increase the range dramatically, giving them the greatest range for a digital beacon". Om du fastnar för en x1:a så se till att få årets version.

Pieps har kommit ut med en ny sändare och den hittar du under länk: http://www.couloirmag.com/mfgs/pieps/pieps_3antbeacon.htm , respektive länk: http://libertymtn.com/catalog.php?type=product&id=WM21181&aid= . Couloir Magazine planerar att göra ett test så fort de får tag på en.

Rolig och nyttig läsning!

Transceivers!??!
Tack för svaren!

Vet ni någon bra sida för att beställa lavinutrustning till ett hyfsat pris, som ligger i Europa. Åker snart och kan inte dras med för lång leveranstid?

Tack på förhand!

Transceivers!??!
Se till å köp en digital transciever, företrädesvis Mammut Barryvox! Den och motsvarande Ortovoxmodell kostar ca 300 euro nere i alperna. Hemma i Svedala får man hosta upp ca 3500SEK.

Om man vill va snål å inte bryr sig så mycket om sina polare utan tänker mest på sig själv så köper man tex en analog Ortovox F1. De går att få tag på för ca 150 euro söderöver. Detta val är dock ej att rekomendera för ovana användare av analoga transcievers samt för övriga som gillar sina polare...

Transceivers!??!
På bentgate får man ett komplett lavinpaket inkl. frakt går på 2750 SEK om man är fem personer. (og man inte skal betala skat i tolden)

vi er redan tre stk som er intereseret....

/kristjan

Transceivers!??!
Kristjan! Hur kom du fram till 2750 SEK för lavinpaketet på BentGate? Priset de anger är ju $319.98 vilket med en växelkurs på ca 7.40 blir ung 2370 SEK. Är det fraktkostnaderna som drar upp det till 2750?

/Fredrik

Transceivers!??!
Japp, sen fick vi skatt på 2300:- för alla fem så då får man ju dela på det också. Men ändå förmånligt eller? Och det är ju en lite chansning.

Dessutom kan du ju be dom låta bli att skriva "WEBORDER" på kartongen som dom gjort på våran.

Transceivers!??!
OK, då tror jag att jag förstår... men ändå inte. Har du koll på fraktkostnaden? Betalar man per paket eller vikt? Vad menar du med "skatt på 2300:- för alla fem.."? Blev det alltså 2300 kr billigare eller dyrare totalt?

Varför vill man inte att det ska stå WEBORDER på kartongen?

Det låter som om ni redan fått leveransen. Hur lång tid tod det från att ni beställde?

Många frågor blir det...

Fredrik

Transceivers!??!
Vi fick betala 2300:- i tull/skatt till fraktföretaget eftersom tullen öppnade paketet. Detta gjorde de antagligen för att det står "weborder" på det. Man ska nämligen betala skatt på importerade saker men det händer att man slipper.

Fraktkostnaden för oss blev 100$ för fem lavinpaket.

Tilläggen alltså:
100$/5 personer = 20$
2300 SEK/5 personer = 460 kr

Och skatten/tullen är ju inte säkert att man måste betala.

Hoppas det rädde ut frågetecknen.

Olle

Transceivers!??!
Såg att dom har ett paket på www.addnature.com
De innehåller en sond (2,90 m lång), en spade med blad i aluminum som verkar schysst och en Mammut barryvox tranciever som tydligen är bra. Allt detta för ca 4000:-, sen tillkommer givetvis frakt.

Dett tycker jag verkar som ett bra paket. Någon som har synpukter eller åsikter på detta?

Transceivers!??!
Jag köpte hela kittet i Lausanne. Barryvox och tracker var lika dyra, sen var det aluminium- eller plastspade och sond (2,90 m ) och jag betalde 528 CHF dvs. 3060 spänn. Det är mkt billigare än Sverige och jag skulle tro att det är ännu billigare i Cham.

Tillbaka
Topp