Transfer Turin - Gressoney - bra tips?

borand

Ny medlem
Hej,

Vi är fyra stycken som landar kl 11 nu på lördag i Turin och skall vidare till Gressoney men jag hittar inga vettiga sätt att ta sig enkelt til Gressoney.

Buss från flygplats finns men den går en gång om dagen och då 10:45 :(.

Tåg från Turin men då måste man ju ta sig dit från flyget och sedan buss från Pont Saint Martin som jag fattar det. Verkar bökigt eller ngn som har erfarenhet?

Hittar inga andra som kör transfer heller, italienska hemsidorna är ju inte helt lätta att leta sig fram i, många känns ju som om de är gjorda i slutet av 90-talet.

Ingen som bor där som vill köra mot en peng?

Tackar på förhand

/Andreas

Åkte för några år sedan från Milano till Gress. Skulle gissa att Torinos centralstation ser ut ungefär som Milanos. Så här funkar det i så fall:

Ni vet tv-skärmarna i sverige som visar avgående tåg. -Sådana finns inte i Italien. Stor mekanisk tavla visar avgångstider. Tidtabellerna sitter på stora "reklampelare" och är ca 10 år gamla samt gäller inte. Har ni tur kan någon i helpdesken tillräckligt med engelska för att kunna meddela vilken tid ert tåg går. Då är det bara att hoppas att endast ett tåg avgår just denna tid och sen hoppa på det. (Troligtvis ett tåg till Milano om ni startar i Torino.) Glöm inte att stämpla era biljetter i stämpelautomaterna brevid spåren innan ni hoppar på bara. Tänka på följande: Ingen pratar engelska!!! Inte ens ordningsmakten.

Sedan får ni antagligen byta tåg i Ivrea (eller något annat ställe) tror jag. Det kan vara bra att kunna klockan på Italienska. Då kan man ha viss kommunikation med tågpersonal. Tågpersonalen var dock mycket trevlig när jag åkte.

Se till att inte missa stationen i Pont Saint Martin (franskt uttal). Med lite tur kan ni sen ta buss från "Pontan", men den går inte hur sent som helst. Själv missade jag sista som då gick vid sex-tiden på kvällen. Bussen går från något torg en bit upp i Pontan. Nog inte jättelätt att hitta från stationen. Om man vet att man missat sista bussen ligger det i alla fall en liten krog precis vid stationen där man kan sitta och fundera på vad man ska göra därnäst över några öl, med mycket trevliga och hjälpsamma personer som dock endast pratar italienska.

Räkna lätt med att resan tar hela dan! Och ta helst kontakt med någon bummare som bor i Gress. som kan köra er om ni missar något transportmedel.

Extra: När ni åker hem och kanske tar bussen till Torino eller Milano ska ni tänka på att lägga till 1-2 timmar i restid på bussen. Tidtabellerna är något optimistiska. Omöjligt att hinna även om det inte är kö på motorvägarna in till städerna. Och det ÄR kö på vägarna in till städerna.

Lycka till!

Åkte från Milano till Gressoney för ett år sedan, tyckte att det var en väldigt smidig resa. Först tåg till Pont St Martin, är övertygad om att det går från Turin också, och sedan buss därifrån upp till Gressoney. Jag föreslår att ni kollar upp tåg på trenitalia.com. Det brukar gå flygbussar från flygplatsen, troligtvis kan ni ta en sådan till tågstationen.

Sedan vill jag invända lite mot vad föregående talare skrev, jag vill minnas att bussen gick från ett torg precis utanför stationen i Pont St Martin, men det kan ni nog fråga någon om.

Trevlig resa!

Inte för att det har så mycket med transfern att göra men du lär få sjukt bra skidåkning! Snöade brutalt hela torsdagnatt, fredag, fredagnatt och fram till 12.00 lördag då jag lämnade. Snöade säkert hela lördagen också. Snö finns det gott om! =) Vet inte om du vart i Gressoney förut men jag kan ge några tips på några lätta men ganska fina åk som man når lätt som en plätt från liften.

1. När du kommer upp med 2-stolen på morgonen stakar du tillbaka mot Restaurangen och sedan ner i skogen skiers right när du kollar mot restaurangen. Det är bara dra på vart som helst där inne, du kommer ut i pisten lägre ner hur vänster du än åker. Kul skogsåk som inte är svårt alls.

2. Ta nästa 2-stols lift upp och gå av höger. Där går en transportsträcka "bakvägen" till Jolanda (liften du tar på morgonen). Stanna mitt på transporten och ta av dig skidorna och gå 2minuter skiers right sedan har du ett hyffsat åk ner. Inte särsilt svårt men det är ganska kul.

Är du sugen på att hoppa byggde jag och polarna kickar överallt. Skriv en rad i min gästbok så kan jag markera dom på en pistkarta och skicka till dig.

Trevlig resa!
/D

Angående dann-e:s tips, så är de bra i "dåligt" väder med pudersnö. Annars finns jäkligt mycket bättre åk. En anmärkning bara: I hans första tips så finns det en del hyfsat stora dropp på vissa ställen i början (med landning i stora lärk- och granstammar) så ta det lite lugnt första åket. På något ställe där inne i skogen finns också ett jättestort hål som man ser först när man faller ner i det... bör undvikas... men annars är det rätt att det är lätta och roliga små åk.

Åk taxi! Taxitransfer mellan Milano/ Malpensa och Alagna kostar 170-180 euro enkel resa. Inte så mycket längre resa mellan Turin och Gressoney. Borde inte bli så mycket billigare med tåg då ni är fyra som delar på taxin.

Tack för tipsen!

Har själv försökt trampa igenom italienska sidorna med hjälp av Babelfish, översättning för webbsidor (Http://babelfish.altavista.com för de som inte har testat) och kommit fram till att de verkar ha uppgraderat och modernisaret sitt tågsystem, de har till och med beställning av biljetter online och du checkar in i automat med ditt namn och bokningsnummer (om det nu funkar).

Så det lutar åt buss till centralen och tåg därifrån. Hittade också tidtabeller för buss från Pont Saint Martin till Gressoney (http://www.vitagroup.it/linee.htm).

Jag fixar en bra beskrivning efter att vi har varit där.

Härligt med snörapporten, ser att det verkar snöa idag också! Gäller bara att ta det lugnt med lavinfaran, j.vligt otäckt med alla som har råkat illa ut senaste tiden.

Någon som har uppdaterad och hyfsad dagsaktuell info om transport från Turins flygplats? Eller är det smidigare från Milano?

Någon som har uppdaterad och hyfsad dagsaktuell info om transport från Turins flygplats? Eller är det smidigare från Milano?
Som jag skrev tidigare så tycks det inte finnas en enda fligth från Sverige - Turin i vinter (går dock från CPH).

Obs att Milano har två flygplatser, där Malpensa är närmre Aostadalen (men Linate är närmare city/tågstationen)

Som jag skrev tidigare så tycks det inte finnas en enda fligth från Sverige - Turin i vinter (går dock från CPH).

Obs att Milano har två flygplatser, där Malpensa är närmre Aostadalen (men Linate är närmare city/tågstationen)
Åh fan, det hade jag missat, jag trodde Norwegian körde nonstop från Arlanda. Ja, men då blir det ju bökigt.

Problemet verkar dock vara att få tag i "shared shuttle" även om en mängd transferbolag gör reklam för det, men vid provbokning så dyker endast privat bil/taxi upp som svindyrt alternativ. (Har dock inte kollat från Milano).

Glöm inte Bergamo dit Ryanair flyger (åtminstone från Köpenhamn i vinter), ligger ungefär lika långt från Monterosa som Turin.
Vet dock inget specifikt om transfer men det dyker upp flera alternativ vid googling. Bilhyra är kanske ett alternativ - flexibelt, inte så dyrt per person om ni är flera.

Bara dubbelt så långt borta :)
Ok för Gressoney. För Alagna blir skillnaden bara 25 minuter mellan Bergamo flygplats och Torino flygplats.
Och i Bergamo är ditt bagage redo att hämtas på bandet inom 10 minuter efter landning (så var det förra veckan iaf). De har fått snurr på verksamheten där. Torino - vet ej.

Senast ändrad:
Glöm inte Bergamo dit Ryanair flyger (åtminstone från Köpenhamn i vinter), ligger ungefär lika långt från Monterosa som Turin.
Vet dock inget specifikt om transfer men det dyker upp flera alternativ vid googling. Bilhyra är kanske ett alternativ - flexibelt, inte så dyrt per person om ni är flera.
Ryanair flyger till Bergamo från Arlanda också ser jag. Transfern blir också längre då ser jag. Jag har aldrig flugit med Ryanair och hittar ingen info om skidfrakt. Någon som har koll på vad det kostar att ta med laggen med dem?

Hyrbil går nog bort. Jag åker med min son och han blir nog inte glad om jag plundrar hans spargris och barnbidrag för att finansiera transfern...

Ryanair flyger till Bergamo från Arlanda också ser jag. Transfern blir också längre då ser jag. Jag har aldrig flugit med Ryanair och hittar ingen info om skidfrakt. Någon som har koll på vad det kostar att ta med laggen med dem?

Hyrbil går nog bort. Jag åker med min son och han blir nog inte glad om jag plundrar hans spargris och barnbidrag för att finansiera transfern...

Du får titta på total resetid och totalpris. Att köra en timme extra på motorväg är enkelt. Med Ryanair flyger du utan byten, och de tar 450 kr enkel resa för ett skidpaket som får väga max 20 kg. Antagligen går båda era skidor in i ett paket. Hyrbil för 7 dagar går att få från ca 1900 kr (om du har självriskreducering på ditt eget bankkort). Detta sagt så är jag ingen som gör reklam för Ryanair men jämför noga och nyktert med alternativen. När jag tittade igår på en skidvecka var grundpriset ca 1200 kr per person tor CPH-Bergamo plus skidfrakt.

Du får titta på total resetid och totalpris. Att köra en timme extra på motorväg är enkelt. Med Ryanair flyger du utan byten, och de tar 450 kr enkel resa för ett skidpaket som får väga max 20 kg. Antagligen går båda era skidor in i ett paket. Hyrbil för 7 dagar går att få från ca 1900 kr (om du har självriskreducering på ditt eget bankkort). Detta sagt så är jag ingen som gör reklam för Ryanair men jämför noga och nyktert med alternativen. När jag tittade igår på en skidvecka var grundpriset ca 1200 kr per person tor CPH-Bergamo plus skidfrakt.
Hm, tack för ett utförligt svar och att du sköter grovjobbet. Ska detaljstudera detta lite senare. Största ögonöppnaren nu var att hyrbilen inte var dyrare.

(STS har en paketlösning (till Champoluc) för 40 papp extra allt om man ruttnar på sy ihop resan själv...)

innan Coronan var hyrbil det självklara om man skulle åka skidor i Italien (hyrbilspriserna steg brant efter coronan men börjar väl stabilisera sig lite).

Numer kollar jag alltid tåget som första alternativ (i alla fall om ni bara är två).

Då är Linate, Turin och Nice bra flygplatser. kolla Trenitalia.it (tänk om vi hade såna SJ priser!!)
Italienska Skidorter där tåget stannar: Aosta/Pila, Susadalen (bl.a Bardioneccia), Limone (finns säker fler). Här är även Skipass priserna överkomliga

ni kommer får det kanon!

Se till att ha ha god tid vid mellanlandningen i Tyskland. Har tyvärr erfarenhet att få vänta in skidor i många timmar i Milano då de inte hunnit lastas över mellan planen många gånger och väntade t ex 2*7 timmar förra vintern på mina två resor. Blir struligt om man bokat transfer. Vi fick betala extra för att de skulle vänta vilket såklart inte är självklart.

Lufthansa har vid flera tillfällen bokat om våra flighter veckorna innan avresa och tryckt ihop tiden mellan flygen. I år blir det direktflyg med SAS till Linate trots längre transfer.

Några erfarenheter om vilka hyrbilsbolag som är att rekommendera eller avråda från?
Gå på de stora bolagen, finns många skräckhistorier om billigare bolag i Italien. Jag kör vanligtvis Hertz då de har fri extra förare om man är gift och medlem i deras guldklubb vilket är gratis (så frugan kan köra också). Jag brukar köra med mitt eurobonus konto för att få lite rabatt. Man betalar efter hyresperioden (de reserverar vanligtvis typ 500 euro på kreditkortet). Jag brukar söka på samma resa och boka om när priserna sjunkit. Innan pandemin bokade jag om 5ggr en gång och sänkte då priset ifrån 500euro till 300euro. Boka med ett kreditkort som har självriskeleminering. När man plockar ut bilen bör man alltid gå runt den och filma/fota. Det räddade mig en gång när jag kunde visa att en buckla fanns när jag hyrde bilen som inte var med på protokollet.

Gå på de stora bolagen, finns många skräckhistorier om billigare bolag i Italien. …

Instämmer med det mesta men har aldrig haft problem med hyrbil i Italien efter kanske hyrt bil där 50 ggr. Har däremot en skräckhistoria efter att ha hyrt bil på OK i Nyköping.

Brukar titta på holidayautos.se typ och undvika de bolag med lägst betyg. En gång fick jag problem med ”depositionen” men det var mitt eget fel eftersom jag bara tagit med ett enkelt bankkort utan kredit.
Självriskeliminering via eget kreditkort sparar mycket pengar men täcker oftast bara upp till 10-15000 kr, vilket oftast inte täcker hela självrisken.

Instämmer med det mesta men har aldrig haft problem med hyrbil i Italien efter kanske hyrt bil där 50 ggr. Har däremot en skräckhistoria efter att ha hyrt bil på OK i Nyköping.

Brukar titta på holidayautos.se typ och undvika de bolag med lägst betyg. En gång fick jag problem med ”depositionen” men det var mitt eget fel eftersom jag bara tagit med ett enkelt bankkort utan kredit.
Självriskeliminering via eget kreditkort sparar mycket pengar men täcker oftast bara upp till 10-15000 kr, vilket oftast inte täcker hela självrisken.
Har själv inte haft problem mer än det jag beskrev men läst många inlägg på tripadvisor som avråder ifrån vissa mindre bolag. Så jag håller mig till typ Avis, Budget, Dollar, Thrifty, Hertz, Europcar, Sixt. Hade bra erfarenhet av Only Sardinia på Sardinien så visst kan det funka bra. Hertz har ju dock som sagt fri extra förare för sin respektive så därav väljer jag gärna de.Sen har jag koll på bilklassen där, brukar köra bilklass E för att få en okej bil med okej bagageutrymme. Hyrde en Fiat Panda en gång och det gör jag inte igen :ROFLMAO:
En sak till med de mindre bolagen är att många inte ligger vid flygplatsen utan att man kan behöva åka transferbuss till deras uthyrningskontor. Är självklart olika vid olika flygplatser men föredrar med gångavstånd till biluthyrningen.

Kreditkort är i princip ett måste för att kunna hyra bil, jag har ett Santander kort som tyvärr inte går att få tag på längre. Det har självriskeleminering på 2000 euro och 0% valutapåslag och kostar 0kr/år, men tyvärr slutade de med det för ett antal år sen så jag håller hårt i det. Ett alternativ till självrisk är att köpa en försäkring ifrån en utomstående aktör som är betydligt billigare än hyrbilsföretagens fulla försäkringar, har inte testat själv men läst att det är ett bra alternativ.

Brukar köra med priceline för att söka fram bra erbjudanden då själva bokningen hamnade hos biluthyraren och sen kunnat boka om. Jag bokar alltid med pay later för full flexibilitet.

Ett alternativ till självrisk är att köpa en försäkring ifrån en utomstående aktör som är betydligt billigare än hyrbilsföretagens fulla försäkringar, har inte testat själv men läst att det är ett bra alternativ.

Har just hittat ERV som i sin reseförsäkring (som alltså täcker betydligt mer än bara självriskeliminering) verkar ha självriskeliminering upp till 25000 kr för bilhyra redan på basnivå, verkar hyggligt billigt för en veckoresa. Har ej använt själv men ska titta på det nästa gång det blir dags.

Har just hittat ERV som i sin reseförsäkring (som alltså täcker betydligt mer än bara självriskeliminering) verkar ha självriskeliminering upp till 25000 kr för bilhyra redan på basnivå, verkar hyggligt billigt för en veckoresa. Har ej använt själv men ska titta på det nästa gång det blir dags.

skuldsanering för och nackdelar i artikel
ERV är ett bra alternativ för reseförsäkring.jag använde den för hyrbil. Försäkringen täckte självrisken, vilket var mycket bekvämt.

Ang. försäkringar som täcker självrisk på bilhyra;
I Circle K:s reseförsäkring, om du har mastercard-varianten, ingår en självriskeliminering. Dock är det så, i alla fall hos Moderna Föräkringar som är försäkringsbolaget i Circle K-fallet, att om reparationskostnaden för skadan på bilen understiger det självriskbelopp som hyrbilsföretaget täcker så tolkar Moderna Försäkringar det inte som en självrisk utan en avgift och man får inte ersättning.

T.ex. om självriskbelopp hos hyrbilsföretaget är 20.000 och reparationskostnaden för ev. skada är 10.000 kr kommer Moderna Försäkringar INTE att betala ut något.

Om skadan däremot skulle varit 21.000 i fallet ovan och alltså hyrbilsbolagets försäkring går in med en liten del är det alltså en självrisk och självriskelimineringen gäller.

Allt ovan från egna erfarenheter och mååånga mail, samtal och brev till Moderna Försäkringar.

I Circle K:s reseförsäkring, om du har mastercard-varianten, ingår en självriskeliminering. Dock är det så, i alla fall hos Moderna Föräkringar som är försäkringsbolaget i Circle K-fallet, att om reparationskostnaden för skadan på bilen understiger det självriskbelopp som hyrbilsföretaget täcker så tolkar Moderna Försäkringar det inte som en självrisk utan en avgift och man får inte ersättning.

T.ex. om självriskbelopp hos hyrbilsföretaget är 20.000 och reparationskostnaden för ev. skada är 10.000 kr kommer Moderna Försäkringar INTE att betala ut något.

Om skadan däremot skulle varit 21.000 i fallet ovan och alltså hyrbilsbolagets försäkring går in med en liten del är det alltså en självrisk och självriskelimineringen gäller.

Allt ovan från egna erfarenheter och mååånga mail, samtal och brev till Moderna Försäkringar.

Låter helt galet. Citat ur Modernas policy:

Inträffar det under utlandsvistelse på betald resa till 75 % med kortet,en ersättningsbar skada på den hyrbil som den försäkrade hyrt påresmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning med ettbelopp som motsvarar självrisken, dock högst 10 000 kr.

Det står '...lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken..." och i ditt fall var självrisken 20000. Annars är det ju ingen självriskeliminering (vilket de själva kallar den...)

Det här måste vi försöka reda ut, om även övriga försäkringsbolag tolkar begreppet "självriskeliminering" på det "kreativa" sättet.

"...ersättningsbar skada" är här tydligen problemet.

Jag drog mitt ärende i Modernas försäkringsnämnd utan framgånt.

Så är/var det med många kreditkort, bland annat ICA:s. Råkade skrapa bakskärmen på en SEAT jag hyrt i Sevilla och fick betala hela reparationen, eftersom kostnaden understeg självrisken. Men om jag bucklat till bilen lite mer ordentligt hade det inte kostat mig en krona.

Lite bakvänt kan jag tycka, skapar ju incitament att skada bilen ännu mer!

Efter att ha haft Santander sedan dess, ett kort som ju kostar pengar, har jag nu införskaffat gratiskortet Re Member - enkom för att hyra bil på utlandsresor.

Ur deras villkor:

• Om det händer något med det fordon som du hyrt på resan och betalat med ditt re:member kreditkort gäller försäkringen Självriskeliminering. Ersättningen är högst 12 000 kronor för betald självrisk till uthyrningsföretaget eller ersatt reparationskostnad om denna är lägre än självrisken på uthyrningsföretaget

Senast ändrad:
Det här är ju helt galet. Kan ingen skidåkande bilhyrande jurist på listan rycka in? Helt klart betalar många av oss för något helt annat än det vi får.

Tillbaka
Topp