Transport Milano-Gressoney

The_Adam

Ny medlem
Har efter ett antal slösaktigt spenderade timmar på sökande, insett att transportmöjligheter med buss/tåg från Milano malpensa till Gressoney är antingen obefintliga, eller helt enkelt undermåligt presenterade på italienska tågbolags hemsidor. Nu letar vi efter alternativ till dessa alternativa transportmedel. Finns det någon som vet ett bra sätt att ta sig mellan dessa två platser utan att det kostar skjortan (vilket det måste anses göra för en student att ta taxi eller shuttlebus)?

Vore såklart mer än tacksam för infall av alla de sorter!

Vi hyrde bil när vi skulle dit, nästan omöjligt att finna reguljära färdmedel. Kolla på ebilhyra.com de brukar ha billigast priser.

Tåg & buss funkar, emn är inte så tidsopitmalt!

Den påsk vi var nere så tog vi flygbuss från Malpensa till en av centralstationerna (Finns 2)

Därifrån köpte vi biljetter och fick byta tåg en gång (Var kommer jag inte ihåg).

Väl framme i dalen försökte vi luska ut när bussen skulle gå (Helt omöjligt, då den vart uppdelad hur säsongen led)

Men jag la mig i gräset och solade tills bussen kom;)

Summan av kardemumman: Det är krångligt att ta bussen & tåget, funkar om man har lite aningar om vars man ska. Men Italienare är ofta dåliga på engelska, vilket gör det svårt att kommunicera^^. Lättaste är att hyra en bil, pratade med en familj vi träffade och det verkar lättast att hyra en minibuss om ni har mkt prylar och är några stycken.

Jag har varit till Gressoney ett antal gånger och tåget funkar riktigt bra, ett tåg byte och sen byte till buss (fråga efter tiden i baren intil busshålplatesn om du inte kan läsa tidtabellen. Det tar dock lite tid som sagt och landar du sent så är det nog bättre att ta en hyrbil då sista bussen upp i dalen går vid runt 19.00 (eller tidigare) om jag inte missminner mig totalt.

Efter att upprepade gånger suttit på perrongen i Chivasso och tänkt ALDRIG MER, kan jag rekommendera bil. Har du inte råd - bered dig på att resan från Malpensa till Gressoney tar ca 8h pga några smått knöliga byten. Senast jag var där landade jag på Malpensa vid 11 på fm och kom fram vid nio på kvällen.

www.malpensashuttle.it
www.trenitalia.it
www.vitagroup.it välj "linee e orario" i menyn

1. Malpensa - Milano Centrale
7,50E, 40-50 min, lätt att hitta bussarna utanför terminalen
2. Milano Centrale - Pont Saint Martin
ca 10E, 2,5h, byte i Chivasso
Biljettkontoret på stationen har flyttat runt lite men brukar ligga mot torget där shuttlebussen stannar. Glöm inte stämpla biljetten på perrongen, du kan inte snacka nåt annat än italienska med konduktören.
3. Pont Saint Martin - Gressoney la Trinité
1,50E? 1h 15 min
Bussen stannar precis utanför stationen. Sista bussen går vid 19-tiden.

Tackar för riktigt användbar information! Det låter onekligen som en ganska knölig procedur att ta sig kommunalt mellan de båda ställena.. Eftersom vi dessutom kommer fram först på eftermiddagen verkar det finnas dubbel anledning att fundera på om bil inte är ett bättre alternativ trots allt. Det är inte någon som har en bra erfarenhet av speciell shuttle service eller liknande? Hyrbil känns lite onödigt eftersom den inte alls kommer att behövas väl där.

Tog tåget från Milano till Slutstationen vid alperna kommer inte ihåg namnet sedan är det bara att bussa dit du vill. Jag tog bussen till Alagna kostade inte speciult mycket och det var bara 2 byten så det gick smidigt för utom tågbytet när inte en jävla italienare kan snacka engelska.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp