GRESSONEY <-> Milano Malpensa (början av mars)

Hej,

Jag och min kille flyger till Milano Malpensa om 2 veckor och behöver ta oss till och från flygplatsen och Gressoney.
Är det någon som har tips på hur vi ska göra detta på det billigaste samt mest tidseffektiva sättet?
Alt om någon agerar taxi/transfer i området?

Det vi hittat är taxi som går på ca 2200:- enkel väg ( bilresan tar ca 2h) samt buss som tar ca 5 timmar med 3 byten. Så, ska vi sluta leta eller kan man hitta ett bättre alternativ?

Är det någon som har tips på en bra off-pist guide eller guide-byrå på stället så är även det intressant.
Vi kommer att bo i La-Trinitè området.

Tack på förhand :)
Isabelle & Olle

Senast ändrad:
Om ni stannar ca en vecka är hyrbil det behändigaste och billigast. Då ni är bara två kan ni ta en liten bil som går att få förmånligt i Italien. Därtill kommer bränsle + ca20-30€ vägskatt. Guidebyrå finns i Staffal i källaren på hotel nordend.

Senast ändrad:
Hyrbilar på Malpensa har normalt sett inte vinterdäck (dvs dubbfria "Mud and Snow"-däck) , utan istället året-runt-däck som inte fäster om det blir halt och uppförsbacke. Dock brukar Europcar erbjuda vinterdäck om du bokar direkt via deras hemsida. Räkna med att priset med riktiga vinterdäck blir dubbelt så högt som det pris du ser på de vanliga hyrbilshemsidorna. Väljer du den billigare lösningen får du i princip sommardäck, om än med snökedjor, Snökedjorna har som bekant mycket begränsat användingsområde och är knappast något du vill köra med om det är nollgradigt och halt på motorvägen.
Varning nummer två gäller dieselbilar i norditalien som är tankade med diesel som inte klarar låga temperaturer. Jag har en gång lämnat en hyrbil där bränslesystemet frusit i Gressoney för att åka taxi till Malpensa. Förhör dig om att bilen är tankad med vinterdiesel, alternativ köp "anti freezer" av hyrbilsfirman eller på bensinmack om du misstänker att det kan bli riktigt kallt (typ mer än -10 grader).

Enda gången jag lämnat på vägen var på väg från Cortina till Arabba för ca 15 år sedan. Det var också enda gången jag har betalat för vinterdäck som jag då förlitade mig på. Hade inga kedjor på den resan. Läxa lärd. Liftade tillbaka till Cortina köpte kedjor för 120€(passligt pris när det snöar ordentligt..) sen liftade jag tillbaka till bilen och färden fortsatte. Kedjor är det enda som garanterar att man kommer fram över bergspassen med 2 hjuls drift.

På motorvägarna i dalarna har jag alltid klarat mig utan problem med de däck hyrbilarna kommer med. Tur? Ja. Men också sannolikt. Alltid bättre med vinterdäck+kedjor förstås.

Senast ändrad:
Tjena
Om ni åker söndag till söndag så kolla med Active Ski Travel om de har någon transfer som ni kan köpa in er på.

@lillishard Tack för tipset!
Vi åker fredag till fredag. Det är inte lika vanligt att det går bussar då kan jag tänka mig. Men värt ett försök!

Jag har bara åkt tåg och buss alla gånger jag varit i Champoluc. Det är ett helvette ibland då de är en del byten, men det är billigare än annat. För att ta sig till Gressoney ta tåget från Malpensa till Milano Centrale, sen går det tåg till Pont Saint Martin (2 byten ungefär), sen ska det gå buss upp till Gressoney därifrån.

Tidsmässigt är det nog runt 4-5 timmar om bussen upp till Gressoney synkar bra.
Jag säger inte att detta är de bästa sättet, men det är det sättet jag alltid kört på då bussar från Malpensa mot Aosta verka lysa med frånvaron (kanske är ändrat nuförtiden). Se bara till att ta kort på namnen på stationerna som det ska bytas tåg på då detta inte står på biljetten.

26 euro från Malpensa till Pont saint martin
https://www.lefrecce.it/B2CWeb/search.do?parameter=searchOutputViewer&cFID=YrAOWYbBPblw

Jag har också tagit tåget till Point Saint Martin sen buss till Gressoney, dock försvinner en hel dag så tveksamt om ni vill göra det på en vecka. Försök åka med någon transfer eller hyr bil och hoppas på bra väder.

När det gäller off-pist, köp guideboken Polvere Rosa av Andrea Gallo, det finns mer åk i den än man hinner med! :)

Tillbaka
Topp