Tranströmer får Nobelpriset!

Boson

Ny medlem
Hela hans produktion finns i en liten pocket. Släng med i quivern! Läsning för hela säsongen. En liten hård dikt tar lite plats i packningen men stor i tanken. Skippa deckarna.
(Varför har han inte fått priset för 20 år sen?)

Klockan 13 så tillkännagavs årets nobelpristagare i litteratur, Tomas Tranströmer.
Försök och häng med lite va?

TobiasRoslund sa:
Nej, det var bara ett vänligt försök att piska in lite kultur i era små skidarslen, men jag erkänner att det inte har så förfärligt mycket med skidåkning att göra. Hoppas ni tar det med gott humör.
Allvarligt: han är faktiskt läsvärd. Och tar verkligen lite plats. En "one-quiver-book"!
Ha det bra!

Här kan man provläsa lite av hans dikter. Det vore nog bra för dagens ungdom att ta sig en titt på...
Han är faktiskt läsvärd, och med tanke på att han har varit med i snacket i nästan 20 år i rad nu så passar det väl verkligen med den här klassikern: ÄNTLIGEN!!

TobiasRoslund sa:
otippad reaktion från freerides yngre generation!
ibland undrar man ju om folk är läskunniga överhuvudtaget här... :)

edit: måste tillägga att jag tycker den här tråden var ett ypperligt initiativ!

Senast ändrad:
Lee-nus;

Att vara läskunnig är inte nödvändigtvis synonymt med att veta vem Tranströmer är? Jag ville bara påpeka detta.

Självklart gör vi det!
Och nej du har rätt här Jibberisch, att inte känna till vem Tranströmer är betyder inte att man inte är läskunnig. Hade det varit Heidenstam däremot...

Men för att haka på tråden - ja, poesi och berg hör ihop. Det är absolut mäktigare att hittas med en diktsamling i ryggsäcken än fyra fantomen tidningar och någon svensk rap-musik i lurarna. (Berg är poesi och viss poesi kan kännas som berg.)

Jibberisch sa:
Men för att haka på tråden - ja, poesi och berg hör ihop. Det är absolut mäktigare att hittas med en diktsamling i ryggsäcken än fyra fantomen tidningar och någon svensk rap-musik i lurarna. (Berg är poesi och viss poesi kan kännas som berg.)
Poäng Jibberisch! Håller helt med.
Men va fan: man måste ju inte gilla poesi.
Och ändå: min våta dröm är att en omslagspojke i Brant/Vertical/Outside (couloirer, FWT, Seven Summits - ja, ni fattar) skulle komma ut som diktläsande praktfjolla. Såååå coolt...! Tror ärligt talat att freeridevärlden skulle må bra av det.

Tillbaka
Topp