Trasig sidewall?

Swizz

Medlem
Trasig sidewall?
Hallå gänget!

Spenderade tyvärr i helgen i Vemdalen och fick uppleva gränslöst med sharkattacks.

Min fråga är om det gör något om sidan ser ut såhär?

Den har dessutom buktat ut sig en del, det var ett hål ända ner till kärnan som jag lade igen med belagsstav.
Dock var det väldigt svårt att få till felfritt då belaget inte är plant längre.

Det ser ut såhär:

Mina frågor är då:
1. behöver man göra något åt sidan och den extra cambern som blivit? (kör bara offpist med dessa skidor)
2. Behöver man göra något åt belaget eller hoppas på att det blir bättre vid slipning?

Senast ändrad:
Trasig sidewall?
1. Det där är svårlagat i aspekten att helt återställa det. Man kan försöka sig på att knacka tillbaka stålkanten, men då är risken stor att man istället får en delaminering som sen sprider sig när det blir fuktintrång. Det går också att byta ut stålkanten en bit, men då blir det aldrig riktigt lika starkt som det var från början och det syns att det är lagat. Jag hade inte gjort något av dessa två större ingrepp på den här relativt beskedliga skadan. Smäller du en gång till på samma ställe kan det bli aktuellt. Egenskapsmässigt spelar det inte så stor roll. Du får förmodligen aningen sämre isbett med den kanten, men mest troligt är att du inte märker något alls i praktiken. Om den bettar dåligt, kör den som ytterkant.

Vad du däremot måste göra är att säkerställa att det inte kommer in något vatten i skidan överhuvudtaget. Det ser inte ut som att den har delaminerat i nuläget, men ta en noggrann titt, gärna med förstoringsglas och kolla så att det inte finns någon glipa mellan stålkant och sidewall. Om det finns en glipa av något slag måste du täta den och det gör man genom att (som oftast) att på något sätt få in epoxy i skadan. Det bästa är (som oftast igen...) att värma skidan så att den blir varm, men inte så varm att du inte kan ta i den med en hårtork eller varmluftpistol. Applicera sedan lim så att det rinner in i skadan och ställ skidan så att limmet drar sig neråt. Maskeringstejp och papper på skidan i övrigt minskar risken för svårstädade limrester efter härdning. Pressa ihop med tvingar och pressblock om det går att få ihop skadan något. Jag brukar värma några gånger under härdningen för att hålla limmet flytande, men om det börjar bubbla för mycket är det bättre att låta skidan svalna. Då blir det övertryck i skidan vilket gör det svårt för limmet att tränga in. Låt härda och slipa till det för hand sen.

2. Nej. Kör på som vanligt och ta det med en planslip nästa gång skidorna är i behov av slipning. Då kommer det att snygga till skadan tillräckligt bra. Är du petig, kör en slip direkt efter ovanstående säkerställning av tätheten. Det skadar inte, men om kanterna i övrigt är fräscha är det onödigt.

Senast ändrad:
Trasig sidewall?
Tusen tack för ett utförligt svar!

Jag får märka upp skidorna så kör jag med den skadade på ytterkant helt enkelt.

Jag kollar även upp noga om det finns någon liten glipa som jag isf värmer och limmar igen för att undvika fuktintrång.

Tack åter igen.

Trasig sidewall?
Jag råkade ut för samma ( fast värre, skidan komprimerades i kanten/sprack ) , lämnade in till Alpingaraget som fixade detta på ett par dagar...

Trasig sidewall?
Hej igen, såg nu ikväll att kanten släppt lite från skidan. Ni kanske ser glipan?

Är det bara att trycka ner epoxy och pressa ihop?

Trasig sidewall?
Swizz sa:
Hej igen, såg nu ikväll att kanten släppt lite från skidan. Ni kanske ser glipan?

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/235c52419e61a699d7b41f27f3486229.jpg[/url]

Är det bara att trycka ner epoxy och pressa ihop?
Nope, du har fått in fukt som gör att kärnan sväller och trycker isär skidan.

Ta bort lagningen med ett stämjärn eller liknande och låt det torka ur ordentligt. Efter det kör du med epoxy och Limmar fast kanten (inget 15 min skit utan 24h lågmolekylärt, biltemas lamimeringsepoxy funkar om du inte har tillgång till e.g. West systems eller liknande). Då träet redan expanderat så är det dumt att trycka ihop det. P-tex måste appliceras utan att eldas då det blir skört av detta (kol bildas eller dras bort, kommer inte ihåg vilket). Dessutom så verkar du ha sicklat bort det med en slö sickel med tanke på ytan du fick. Detta i kombination med att du nog inte lät skidan torka innan du lagade orsakade problemet. Efter torkning behöver du försegla skadan. Om du inte har en p-texpistol är mitt tips en lödkolv och p-texstav. Eller så skiter du i p-tex och kör epoxy helt.

I övrigt +1 på MnO.

Sry för strukturen, skrev på telefon...

Trasig sidewall?
Hej, tack för utförligt svar.

Är det verkligen nödvändigt att ta bort lagningen för att skidan ska torka? det räcker inte med att skidan står på golvvärmen några dagar med den befintliga glipan?

Om inte, då är processen: Ta bort 1x3cm belag ändå från skidan, går det att ta ända ut till kanten?
låta torka, limma fast stålkanten och sen fylla hålet med epoxy.

Vad märkligt för att alla jag set har eldat staven och hållit den väldigt nära belaget.

Sickeln är nästan ny, jag tror det beror på att jag fyllde lite för lite och att belaget "lutar" som gjorde att det inte gick att sickla vettigt.

Trasig sidewall?
Swizz sa:
Hej, tack för utförligt svar.

Är det verkligen nödvändigt att ta bort lagningen för att skidan ska torka? det räcker inte med att skidan står på golvvärmen några dagar med den befintliga glipan?

Om inte, då är processen: Ta bort 1x3cm belag ändå från skidan, går det att ta ända ut till kanten?
låta torka, limma fast stålkanten och sen fylla hålet med epoxy.

Vad märkligt för att alla jag set har eldat staven och hållit den väldigt nära belaget.

Sickeln är nästan ny, jag tror det beror på att jag fyllde lite för lite och att belaget "lutar" som gjorde att det inte gick att sickla vettigt.
Med den info som vi har från den här tråden går det inte att avgöra om du behöver ta bort lagningen eller inte. Är det bara ptex som har "eldats" ner i hålet kommer den att ramla ur rätt snart ändå dock, så du behöver inte fundera. En så stor lagning håller inte mer än ett par dagar vanligen om man bara droppar i belag. Tätade du botten av skadan innan du belagsstångade? Om inte bör du vara helt hundra på att det INTE var en smäll in till kärnan för då räcker det inte med att fylla med stång. När den sen spricker, vilket den kommer att göra med största sannolikhet kommer vatten in.

Den matta av glasfiber som ligger under belaget tar vanligtvis riktigt ordentliga smällar och även om man gång på gång hör folk säga "fick en smäll ända in till kärnan" så är det väldigt sällan så. Vad de flesta då menar är att smällen har gått igenom hela belaget och ner till glasfibermattan. Glasfiberlaget KAN såklart skadas antingen genom att det blir ett synligt hål där trä syns eller att det mosas så att det inte blir tätt. Om du inte såg ett hål ner till rent trä genom glasmattan eller om du inte konstaterade att mattan var mosad är det sannolikt inget full on coreshot. Dock har du ju fått en deformation av kanten och sidewallen, så skidan är i det här fallet högst troligt inte helt tät. Något har ju gett sig.

Om det finns minsta tvekan om detta ska man alltid se till att det tätas med rätt epoxy (som sagt inget snabb-skit). Antingen genom att stansa och limma, där limmet då även tätar kärnan samtidigt, eller genom att lägga ett lager lim innan man gör ptexlagningen.

När det gäller torkningen har du ju en luftpassage redan så skidan kommer att torka även om du inte tar bort lagningen på belagssidan. Är glasfiberlagret skadat hade det gått fortare om du tar bort Ptexen, men det beror ju på hur bråttom du har. Ska du inte åka på ett par veckor är det inga problem. Ska du iväg till helgen är det värre.

Jag pressar alltid ihop delamineringar och det har gått bra hittills. Det svällda trät går dock inte att pressa ihop med vanliga verktyg utan det är snarare luften runt det som pressas samman. Gör man det inte blir det onödigt stora ojämnheter. Jag tror att dom allra flesta pressar ihop den typen av skador för att få det att bli så tight som möjligt.

Senast ändrad:
Trasig sidewall?
Förlåt om jag har varit otydligt men vad jag kunde se vid min okulära besiktning var glasfibermattan inte skadad.

Det som är intressant är att kanten inte har släppt där skadan är utan några centimeter bakom.
Någonstans har fukt kommit in helt klart.

Min plan blir nu efter era fantastiskt utförliga förklaringar - jag låter skidan torka till ordentligt, köper rejäl epoxy som jag smetar ner i glipan och värmer med luftpistol. Därefter tar jag en tving och klämmer ihop kanten mot sidan och låter torka.

Flyger belagslagningen vid nästa smäll så blir det att upprepa torkningsprocessen och sen fylla med epoxy och toppa av med lite belag. perfektionisten i mig vill att hela belaget ska vara svart:)

Tror du på den planen eller är den riskabel för skidan?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp