Trogen kund rabatt alt fula sig med Conrad?

Gazza1

Aktiv medlem
Ny säsong, nya prylar och nytt ha begär. Allt detta innebär en stor påfrestning för plånboken och medför ett visst moraliskt dilema. Detta har avhandlats tidigare på FR men inte fan har jag blivit klokare på det.

Ska man kika på grejer i butik för att sedan vara så ful och sätta sig vid datorn och beställa hem det sedan?

Spontant skulle jag säga tvär nej. Känns väldigt omoraliskt att ta upp en säljares tid med frågor om utrustning för att sedan springa hem och handla det på nätet. Nätet för de flesta här är likställt med tysken.

Jag gillar egentligen att ha en butik som jag återkommer till och köper alla mina saker där. Tex, jag är en inbiten flugfiskare och jag är till 100% lojal gentemot Sundbybergs sportfiske affär. Har handlat där i flera år och blir behandlad där efter. Jag har nu en stående 10-15% rabatt vilket gör att jag alltid utgår från att de ger mig bästa pris mot vad de klarar av med sina marginaler och det respekterar jag. Jag prutar aldrig extra utan accepterar det pris jag får och köper av dem. Har de inte saken inne så löser dom det. De behandlar en som en trogen kund och ser till att jag kommer tillbaka.

Detta är något som jag inte har upplevt under mina år då jag har köpt skidutrustning. Skidutrustning byter man ut oftare och är i regel bra mycket dyrare. Samma sak förekommer då här. Jag återkommer ofta som kund men har sällan något för det. Servicen och bemötande är oftast väldigt bra i denna butik. Samtidigt står jag inför dilemat att de skidor + binding jag ska köpa i år kostar 2000-2500 kr mer i butiken än vad de gör hos tysken. Detta oklara pris beror på att jag inte än har kunnat få ett slutgiltigt pris mot vad de vill ha för uppsättningen. Obs, jag har inte prutat en krona. De visste bara inte vad de skulle ta för denna uppsättning varför de skulle återkomma nu i veckan.

Jag har efter ett tags brottande med mig själv kommit fram till att om de kan komma ner till enbart 2000kr skillnad så köper jag dem i butiken annars får jag brinna i helvetet för de insparade kronorna jag kommer göra hos tysken.

Vad tycker ni?
Bör man förvänta sig lite bättre pris om man är en återkommande kund?
eller
ska man bara vara nöjd och anse att mellanskillnaden betalar man för den personliga servicen och pruta är något man får göra på semester i Thailand?

Vintern 2012/2013 kommer vara ett stalbad for svenska skidbutiker(och aven andra) da svenska kronan ar sa pass stark. Jag koper sjalv pjaxor lokalt och skidor pa natet och ser inga problem i det. Vill butiken inte sanka priset sa ar det bara att rycka in dom fran SC, Bittl eller nagon annan.

Säg som det är, att du får den uppsättning 2500 kr billigare från tysken och fråga om dom kan göra nått på priset. Kanske kan dom möta dig halvvägs och så blir alla glada.

Jag ska säsonga i Åre och behöver både nya puderskidor och pjäxor samt så har jag ett par nya skidor som behöver monteras bindningar på. Jag tänker dra in på åre skidsport och fråga om man kan få ett sjyst pris på skidor + pjäxor och om dom kan slänga med en gratis montering på mina andra skidor.

Jag ska antingen köpa Rocker2 108 eller Sir francis bacon och rocker2 kostar 6200kr i sverige och ~5000kr från tysken med frakt.

Kan dom inte bjuda på monteringen och det fortfarande är +1000kr billigare från conrad så köper jag skidorna därifrån och sen köper jag pjäxorna och betalar för monteringen på skidsport.

Jag tycker att trogenkundrabatt är klockrent men även sjyst support generellt sett är väldigt viktigt och betalar gärna lite extra för den men det ska inte skilja tusenlappar på samma grejor :/

Det blir för min del 2 nya par skidor, 1 par pjäxor, 1 snowboard och 1 hjälm denna säsongen så varje krona man kan spara är guld värt :D

Senast ändrad:
Är man obekväm med att prova pjäxor i butik och sedan beställa så kan man ju hyra istället.
Att betala 2000 mer för ett par pjäxor känns onödigt, speciellt när man vet vilka pjäxfabrikat som fungerar på de egna fötterna.

Även svenska butiker har prisskillnader emellan varandra, konkurrens kallas det. Måste man även här köpa i den butik man provat pjäxorna i först?

Jag tror på egennyttan, vill man stödja en lokal butik för att den skall vara kvar skall man göra det. Prioriterar man hellre att spara 2000 på ett par pjäxor genom att beställa av Conrad skall man göra det. Vill man göra något mitt emellan så kan man ju prova pjäxorna i lokala butiken, beställa hos Conrad och sedan ge 1000 i allmosa till den lokale handlaren. Eller varför inte prova i en butik som inte är din lokala, t ex på en skidcharterresa.
Sport Conrad har egna fysiska butiker med samma pris i butiken som på nätet. Varje handlare är fri att göra likadant som Sport Conrad så speciellt synd om handlarna är det inte.

Fast snackar vi pjäxor så blir det ju en helt annan grej av att köpa hos den lokala bootfittern då oftast tryckningar och specialanpassningar ingår :)

T.ex. så sparar man bara 500kr (frakt ej medräknad) på ett par Full Tilt Drop Kick Conrad vs. Skistore . Och det kan ju butiken i värsta fall ta för en tryckning :D

Däremot Conrad vs. Intersport/Stadium/Teamsportia så säger jag prova i sverige köp från Tyskland! Ser ingen vits med att sälja prylar man inte kan något om.

Senast ändrad:
Jag tycker du ska fråga din butik det!
Berätta om alla prylar du är intresserad av, berätta vad det kostar hos tysken, och fråga om de kan göra "paketpris" om du handlar flera saker samtidigt.
Jag tror de flesta butiker kan ge dig ett bra erbjudande - och det kostar inget att fråga!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp