Trubbel med att välja skidort i Kanada!

Hej,

Jag ska som sagt till Kanada till vintern och jag har spenderat otaliga timmar framför burken med att söka information, rådfråga och vara allmänt irriterande i hopp om att få klarhet i vart jag bör åka. Min spec. ser ut som följande:

Glad 18 åring som har åkt skidor länge, håller hög klass på skidåkningen. Gillar när det är brant eller när man får chansen att åka i skog. I Kanada eftersöker jag åkmässigt nästan bara offpist, dock är jag sällan sugen på att behöva hajka/tura speciellt långt för att nå dit jag vill. Med detta vill jag säga att hudar osv under skidorna för att gå i 2 timmar för att få åka skidor i 15 minuter inte är min grej. Lättillgänglig offpist är således vad jag eftersöker. Park är alltid ett plus, nästan ett krav faktiskt.

Gällande utelivet måste det helt enkelt finnas i rättså stor omfattning. Det är utelivet som gör mig skeptisk gällande orter såsom Kicking Horse, Revelstoke, Fernie m.m...

En annan sak som eftersträvas är att det ska vara mycket folk där man är, det ska vara mycket likasinnade, dvs säsongare. Gärna också ett ställe på vilket det finns mycket svenskar, det är alltid ett plus.

Efter att upptäckt vad jag vill ha har jag länge tänkt på Whistler men det känns som om det försvinner som alternativ på grund av den ENORMA folkmassan som tydligen vistas där. Liftköer på flera timmar känns ju knappast roligt och med tanke på boomen nu inför Vancouver OS 2010 känns det som om det är en minst sagt överbefolkad ort.

Så, ni med kunskap om Kanada, var tycker ni att jag bör slå mig till ro under säsongen 08/09?

Hemskt tacksam för relevanta svar!
// Oskar.

Du vill alltså få tips på ett ställe där det: faller bisarra mängder snustort puder, finns brant högalpin terräng och gles skog som du kan nå från liften, finns ett schysst uteliv. Detta ställe ska desutom vara helt folktomt. Kom igen! Sluta drömma nån gång säger jag bara. Det ställe du söker efter existerar helt enkelt inte någon annanstans än i allas våra drömmar. Åk till Whistler du, för det är det enda stället i Kanada som är i närheten av att uppfylla dina krav. Och det där med att stå timmar i liftköer har du bara fått för dig. Under mina 6 veckor så fick jag köa mer än 5 minuter enbart på lördagar och söndagar när det antingen dumpat 4-5 dm över natten lr samma veckodagar när det var sol i 7th heaven. Man lär sig snabbt vilka flaskhalsar som skall undvikas.

Sedan är Kanada inte landet för dig om du vill åka brant op utan att hajka. Då ska du satsa på Alperna istället. Vart du än åker så ska du dock ha klart för dig att 99,9 % av alla skidåkare har samma inställning som du och inbounds blir uppåkt på två svängar efter ett dump.

Nu när jag har krossat dina drömmar totalt och du sitter och gråter samtidigt som du funderar på någon fiffig, spydig kommentar att svara mig med, så ska jag ge dig ett tips på ett ställe som någorlunda motsvarar alla dina krav utom det där med Kanada. Stället du drömmer om heter Mt. Baker och ligger i Washington state. Bo i Seattle å skaffa en bil så har du nån timme varje dag till åkning i så mkt nysnö att du tror du drömmer.
Dock så skulle inte jag rekomendera någon som aldrig varit iväg utan mamma att åka till Mt. Baker då det är ett av de absolut farligaste och mest dödsolyckedrabbade bergen på den sidan av pölen.

Mitt slutgiltiga tips till dig får bli: Åk till Whistler om du absolut ska till Kanada. Annars känns det spontant som om BG lr St.Anton skulle passa dig som handen i tumvanten.

Puss å Kram =)

Om vi ska snacka Alperna så borde ju Engelberg också funka.
Inte bästa partystället i Alperna med det finns några sköna hak, mkt svenskar (och norrmän) också. Man behöver inte gå särskilt långt, kanske skråa en del ibland, men inte för mkt uppför.

Tack så mycket för ditt utförliga svar Liedholm och fan ta dig för att du krossade min dröm. Det är med blandade känslor som jag responderar men en sak är säker gällande min kommande säsong, jag SKA över Atlanten. Jag har dock funderat en del på Snowbird/Alta också, det ska ju vara rättså schysst. Men jaha, då finns ju Whistler med på kartan igen. Jag trodde att det stället var helt fullkomligt fullproppat med folk. Men det verkar ju vara ett rätt schysst ställe. Ang. det med att tura så är det okej att gå kanske 30 min men att gå i timtal är inte min grej.

I och med att jag inte gillar att tura särskilt mycket kanske jag inte bör välja ställen såsom Fernie, Kicking Horse eller Revelstoke?

Det som gör att jag utesluter Alperna är att
1) Jag är inte särdeles bra på tyska eller franska
2) Dom får inte lika mycket snö som Kanada...?

Tror du kommer tycka Whistler är bra, det tycker de flesta som vill ha lite av allt utan för mycket jobb. Du kommer antagligen inte ha bättre åkning i Whistler än de andra mindre orterna men är du så noga med fest och att allt är uppstyrt runt dig, så är i Kanada nog Whistler ditt enda alternativ. De andra kräver nästa bil, turutrustning mm.

Om du inte turar är Kicking helt ute ur leken förresten.

Revelstoke tror jag säkert du hade kunnat gilla om det är puder du vill åt men där finns såklart ingen park.

Fernie har mycket snö, ganska bra fest och faktiskt en railpark iaf.

Whistler är ett bra ställe att göra första säsongen på helt klart. Relativt säkert (lavinmässigt), mycket säkrat inbounds, varierad terräng för att lära dig åka allt, park, fest osv. Men som sagt så får du ju ta att det är mycket folk som vill göra samma sak som dig.

Whistler har blivit ett ställe "man måste till" känns det som. Våga göra något annorlunda! Har du koll på din åkning tycker jag du ska våga och satsa på något mindre ställe. Det du missar i fest tar du igen i åkning.

Red Mountain? Dom har faktiskt park dessutom!

Har du rätt attityd kommer du trivas vart du än hamnar i Kanada. Folk har en härlig mentalitet och är sociala.

Tror jag förstår din situation dock. Som 18åring är man kanske inte superrutinerad och behöver få en lättare start. Men samtidigt så tror jag inte du hade fått några problem om du säg åkte till Rossland istället för Whistler.

Senast ändrad:
Tror dagens ungdom att man kommer till himlen bara för att man fràgar snällt?

Liftnära puder som aldrig blir uppàkt är nàgot alla vill ha. Om det finns nàgon ort som kan kombinera detta med bra fest sà informera.

I vinter tror jag vi snittade 4 àk per skiddag. Dock oftast ganska bra àk (kallsnö) ända in i slutet av april.

Jag hàller nog med Rydellen om att Whistler kan vara ett bra val för första säsongen. Du kan fà allt där och samtidigt sätta upp dina prioriteringar för vad som är viktigast för kommande säsonger. Man kan tyvärr inte fà allt perfekt men trots det ha en underbar säsong.

Ja, Whistler låter ju lite lockande trots allt...

Ska ta en riktigt funderare och kolla lite andra ställen. Vad tros för övrigt om typ Alta, Snowbird osv. dvs i Utah?

Ciao.

OskarHolmblad sa:
Ja, Whistler låter ju lite lockande trots allt...

Ska ta en riktigt funderare och kolla lite andra ställen. Vad tros för övrigt om typ Alta, Snowbird osv. dvs i Utah?

Ciao.
Ska vara fantastisk skidàkning men detta är mormonernas hemort vilket pàverkar festardelen väldigt mycket. Har vänner som funderat pà att flytta dit men avböjt enbart pga mormonerna.

Ajdå, det låter ju inte bra. Jaja, kanske blir Whistler trots allt då! ´

Men en fråga, man får ju bara utnyttja Youth Mobility Programme en gång, hur gör man då om man vill återvända till Kanada och stanna i mer än 90 dagar?

Tillbaka
Topp