Trugor för pist & topptur/snöskor

TomasEriksson

Ny medlem
Har sedan många år ett par Gipron teleskopstavar flick-lock, som fungerar kanonbra. Men de har enorma trugor i metall/läder. Jättebra när man ska gå med telemark, snöskor, topptur men absolut i vägen vid utförsåkning.

Tips på vart man kan skaffa mellanstora bra lätta trugor som passar bättre?
Åker jag bara pist har jag mina andra fasta stavar med mini-trugor.

:)

TomasEriksson sa:
Har sedan många år ett par Gipron teleskopstavar flick-lock, som fungerar kanonbra. Men de har enorma trugor i metall/läder. Jättebra när man ska gå med telemark, snöskor, topptur men absolut i vägen vid utförsåkning.

VALTHO sa:
TomasEriksson sa:

Leki har ett par som är "lagom" stora för dom flesta förhållande.

Hittade du några? Letar trugor till mina Gipron Sherpa, har tappat en men hittar ingenstans att köpa ny.

Något jag brukar göra för att trugorna ska funka i alla förhållanden är att köpa stora pudertrugor. Dessa brukar bestå av en inre del som är som en cirkel och tre (3) yttre delar. Sedan skär jag av en av de tre yttre bitarna och placerar den moddade "korta" sidan av trugan framåt på staven. Då får du en truga som inte knäcks upp ur snön när du stakar dig på hårdpack men fortfarande gott om bärighet för att kunna staka i puder :)

Kanske är lite oklar beskrivning, men poängen är att du kan köpa en större truga och skära av oönskad plast.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp