Trysil 12/13

Trysil 12/13
Aha, det blir säkert grymt där också, har hört bra om deras uteliv. Var lite inne förut på Hemsedal efter första säsongen men blev bekväm av mig och taggar nu min tredje säsong i Trysil. :)

Trysil 12/13
Har ingen aning om hur de e i Norge med allt viktigt, har du lite koll på de så får du gärna berätta om du har ork.:)

Trysil 12/13
Alltså det är egentligen ingen större big deal förutom att det tar tid å få tillfälligt norskt person-nummer. Dom är sjukt sega på alla myndigheter i detta land. Så första tipset är att skaffa dej ett så kallat skattekort och norskt bankkort så fort du bara kan så slipper du ev. krångel med lön i form av låååång väntetid.

Förutom att det mesta i Norge oftast är 10-20 procent dyrare så är det rätt likt sverige. Man knegar sina timmar och får betalt där efter :).

Vad är det du ska jobba med i Hemsedal? :)

Trysil 12/13
Ne de var inget, jag ska inte svara på forum när jag är nyvaken..
Läste något helt annat än vad dom ställdes i detta forum.

Trysil 12/13
Aha, Jag och en kompis ska jobba för IDP och vi åker upp i början av december, hur vet vi inte än:)

När jag var på intervjun sa berättade dom lite om norsk personnummer osv men att vi skulle ta med våra pass sen åkte hela gänget och fixar de när vi alla är där, så hoppas de löser sig! Är skittaggad för att åka, synd att du är i Trysil då :p

haha, Johanna de är inte lätt att va nyvaken :)

Trysil 12/13
Tittiii jag bor i norge det är jätte viktigt att ni skaffar pass, sedan personbevis från skatteverket i sverige.
Jag flyttade hela mig själv till norge , med körkortet. Personbevis och pass var ingen som hade nämnt något om
EN ANNAN FITTIG GREJ ursäkta språket, är att man måste vara typ 12 månaders folkregistrerad för att få köpa ett abonnemang till mobilen, kontaktkort är apdyrt. Men jag får leva på det sättet eftersom jag har bara 4 månader.

Trysil 12/13
Ojdå.. Dom för IDP att vi skulle ta med pass och så åker vi till "skatteverket" där och ordnar med personnummer osv, och att man inte behövde anmäla sig här hemma att man åker iväg i och med vi är borta i 5 månader.

Mitt nuvarande pass går ut i februari men chansar inte så kommer förlänga de, Vi kommer åka hem till Sverige igen i april. Vart är du och jobbar ??

Haha, no problems! Du får mer än gärna berätta så mycket du vet så man kanske slipper hamna i knipa :)
Jag har funderat på telefonen, Jag har tele2 abonnemang här hemma som jag ska frysa i 6 månader och sen bara köpa ett norskt kontantkort, är inte de det lättaste? :)

Trysil 12/13
Du måste skaffa personbevis från sverige. Norge och regler är sjukt överdrivet och ibland undrar man ifall dom ens hinner leva sina egna liv?

Mitt pass har redan gått ut, men eftersom jag hann skaffa norsk bank och fått ett bank kort (som även på baksidan är ett ID kort). Men jag antar om du ska ha de som legg så kanske det inte gills för det har gått ut.
Jag har telenor kontantkort jag betalar 200 kr och det räcker typ 6 dagar. Det är svin dyrt med kontantkort så det bästa är att fråga dom på tele2 vad dom rekommenderar så det ska bli billigt för dig.
Grejen är att det är bra att du skaffar skattekort så du betalar mindre skatt. Skatt och olja är de som gör norge rikt.
Googla lite - jobba i norge. typ och se om du får något utav det.

Jag vet dock inte hur allt fungerar när man ska vara borta 5 månader.

Jag jobbar på en klädaffär som heter Urban i mo i rana.

Trysil 12/13
Hehe ingen fara! :D

Nær jag fixade skattekort så hade jag bara med mig pass och det ræckte.
Gællande moobilabbonemang så kør jag kontantkort. Rætt dyrt som det skrevs om hær tidigare men jag anvænder inte telefonen så mycekt så har inte orkat trixa med abbonemang.

Ett tips, om ni har abbonemang hemma i sverige, ær att kolla upp vilka extra tjænster som finns før utlandet hos er operatør. Vet att man hos vissa kan køpa till tjænster før ca 50 lapp i månaden så ringer man och smsar billigare till och från utlandet. Kan ju vara vært att slippa byta telefonnummer och så slipper man æven fylla på kontantkortet hela tiden om man ringer mycket. :)

Trysil 12/13
ah, okej. Ja men tänkte faktiskt gå till mobilaffär och fråga vad dom tycker och vad som är billigast. Man får nog stänga av datatrafiken så den inte skenar iväg så man får räkningar på flera tusen :)

Trysil 12/13
Jag hade en arg kommunikation med onecalls chatt och jag tror att alla kan se dem, så jag hade missade samtal från dom idag och allt möjligt. Så jag ringde idag och frågade vad dom ville, och att jag känner mig sjukt blåst att dom inte skrivit ut något om personnumret, eller att när jag skrev personnumret att de blir stopp där och då istället för att ge mig falska förhoppningar att jag har lyckas sen får jag bara ett slag i ansiktet "sry du kan inte för du är för ny "

Då svarade han att dom hade fixat de så det är påväg nu och att dom bad om ursäkt. Så jag fick det bäst idag ändå.

Trysil 12/13
heey folk. jag kanske blir arbetslös på måndag, bor i oslo. jag är jävligt sugen på att knega trysil eller hemsedal i vinter. tror ni att jag kan styra ett jobb? tar skitjobb, men har bra arbetserfarenhet, utbildad snickare. eller förresten jag skiter i om det är åre, sälen eller norge. whatever! är jag helt försent ute? jag har ansökningar till skistar åre som jag inte fick tyvärr, om det kan hjälpa mig. tacksam om nån har nåt tips :)

Trysil 12/13
Hello!

Är det någon som har tips för jobb i Trysil (eller annan skidort i Norge).
Vi är ett par (en dansk och en svensk) som tänkt dra i början av januari.
All info uppskattas!

Trysil 12/13
IDP AS ska väll vara relativt enkelt att få jobb på. Har tyvärr ingen mailaddress dit men det kan inte vara så svårt att googla fram. Annars bara åk upp och sök jobb på plats. Jag och en polare gjorde så förra året och fick jobb efter en dag:) Vi ska förövrigt upp igen. Trysil rekommenderas starkt, sköna folk, bra boende(personalhotellet) och nära till sverige så man kan köpa öl till normalt pris.

Tillbaka
Topp