Trysil v1-3

SaintX

Aktiv medlem
Trysil v1-3
Hej

Planeringen inför vintern är i full gång och Trysil har seglat upp som en kandidat. För att få ihop det med skolgång så är veckorna efter nyår intressanta. Hur är det med snötillgång, temp, köer mm? Någon som har erfarenhet av dessa veckor eller ska man tom fira nyår där?

Trysil v1-3
Varit där i början av januari. Kallt som f@n. Men så är det ju ofta i fjällen vid den tiden. Kan ju kallas "mys" om man ser glaset som halvfullt!

Trysil v1-3
Var i Trysil nyårsveckan 24/25: Det var bedrövligt: Isigt som tusan, stenar i backen och väldigt lite öppet. Svårt att ta sig runt i systemet. Vi bodde på högfjälsidan, och att ta sig ner dit för barnen var svårt om man var över på turistsenersidan, där det var lite bättre backar öppna. Det var så isigt och många avstängda backar. De verkar göra ett väldigt dåligt jobb med snöproduktion och preparering: T.e.x. hade de inte brytt sig om att lägga konstnsnö i mer än ett liftspår på knappliftarna i barnområdet, så det var långa köer i dessa.

Trysil v1-3
Normalt så är det lite bättre än det var detta nyåret skall jag lägga till; Har varit en del i Trysil, och detta året var det extremt dåligt: Det var väldigt lite snö både natursnö och konstsnö. Längdåkning gick knappt (kanske inte alls) att åka och som sagt väldigt isigt i backarna framförallt på högfjällsidan (men liftkorten lika dyra som vanligt)
Så om man åker tidigt så är det nog bättre att bo på turistsenter sidan. Där var det bättre förhållande, det var svårt för de som inte behärskar isig röd/svart pist med mycket folk att ta sig tillbaka till högfjällsentret. (en hel del som tog av sig skidor och gick vid sidan av pisten)
Den gröna transporten ner från toppen var stängd (De borde den inte behöva vara) vi åkte den engång ändå tillsammans med många andra för att slippa de isiga branterna: Det var väldigt isigt

Trysil v1-3
Känns som en ordentlig chansning alltså! Kanske lägger den planen på is
Har nog svårt att se vad som skulle vara en mindre chansning än en av våra traditionellt sett starkare vintermånader.

2 veckors åkning ihop. Folktomt. Potentiellt riktigt vinterväder. Något dump. Det mesta öppet sen högsäsongen innan.

Trysil v1-3
En smaksak kanske. Jag tycker nog att fjällen blir allt bättre framåt februari/mars - den snö som då fallit (mycket eller litet) ligger mestadels kvar, man har haft tid för ev. extra snöproduktion, det är varmare, ljusare och större solchanser. Chansen till "fluffdump" minskar väl iofs och det är mer folk under sportloven förstås. Men det finns ju fler veckor än 7-8-9(-10).

Här är lite snödjupshistorik från Trysil. Dock tillåter jag mig tvivla på att de 2023 hade 45 cm snödjup hela sommaren igenom... :ROFLMAO:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp