Trysil vs. Vemdalen

Trysil vs. Vemdalen
Tjena. Nyss hemkommen från Trysil där åkningen var toppen. Tänkte börja planera in nästa års resa med polarna. Min fråga är: Hur står sig Vemdalen i jämförelse med Trysil och Åre? Längden på backarna osv. Är det ens något att fundera på? Vi åker mest i pisten men även lite lättare off. Tacksam för svar:):):)

Trysil vs. Vemdalen
johanaikgnaget sa:
Tjena. Nyss hemkommen från Trysil där åkningen var toppen. Tänkte börja planera in nästa års resa med polarna. Min fråga är: Hur står sig Vemdalen i jämförelse med Trysil och Åre? Längden på backarna osv. Är det ens något att fundera på? Vi åker mest i pisten men även lite lättare off. Tacksam för svar:):):)
Vemdalen har inget att komma med om man jämför fallhöjd, antal pister och längden på pister jämfört med Åre och Trysil. Vemdalen är helt enkelt en mycket mindre anläggning med mindre berg.

Däremot är det mycket trevligt och de pister som finns varierande. Nästgårds ligger Björnrike som är väl värt ett besök som bjuder på större fallhöjd och längre pister. Så ... Vemdalen är väl värt ett besök, men storleksmässigt betydligt mindre än Nordens giganter Åre och Trysil!

/MM

Trysil vs. Vemdalen
Trysil är bättre. Men Vemdalen är trevligt och det finns tre "orter" på samma liftkort. Har inte varit i Klövsjö, men både Björnrike och Skalet har bra åkning med hyfsad längd på pisterna. Kom just hem efter en helg i Skalet - träningsläger med dottern. Snöade till och från, så vi hade 15-20 cm nytt varje morgon. Lite jobbigt för GS-bana, men rätt fint för bihängande föräldrar.

Senast ändrad:
Trysil vs. Vemdalen
Add-on: Har nu varit i Klövsjö också. Bra träningsbackar för racing. Lite folk.
Men som återkoppling till inledande frågan, Trysil och Åre är klart bättre, men Vemdalen( Skalet/Björnrike/Klövsjö) är väl värt ett besök, tycker jag.

Trysil vs. Vemdalen
Det finns ju så många variabler... Nu skrev ju TS att han skulle på resa med polarna.. Då är väl kanske inte Vemdalen med omnejd top notch. Lär ju ha extremt mycket tur med vädret för att få bra off-pisteåkning i Vemdalen, det finns typ 2 krogar...

Men om man ska på familjesemester så är ju Vemdalen bland de bättre orterna i Sverige.

Tillbaka
Topp