Nybörjarfråga om toppturer...

Hej!
Har precis köpt lite topptursutrustning och testat min första topptur för någon vecka sedan. Började med Gaustatoppen som kändes säkert och bekvämt som första tur. Jag är 60 år och ingen elitidrottsman även om jag är bra på att åka skidor. Gick upp på toppen på mellan 2 och 3 timmar och tyckte det var kämpigt allra sista biten då det blåste ordentligt och var svårt att se. Så nu till min fråga, är den här turen jag gjorde en normal tur eller lättare eller svårare topptur beträffande kondition och ork? Funderar på vad jag ska sikta in mig på inför nästa säsong, känner att lift och preparerad backe i alla fall är ointressant numera efter 55 års skidåkning i pister lite var stans. Hade även lite problem med att min shiftbindning släppte några ggr när det var brant och isigt vilket var lite bökigt, synpunkter? Tacksam för svar...:)

Per

Vad som är lagom längd på turen är ju högst personlig. Men bra att du fick känna på vindens effekt. Håller helt med,även enkla turer kan lätt bli kämpigt om det blåser.
Tekniskt tycker jag att gaustatoppen är en lätt tur. Man ser lätt vart man ska,det är knte särskilt brant,man behöver inte tänker mycket om vägvalet och det finns plats.
Ang Längden är det väl inte direkt en långtur. Men fallhöjden är rätt stor i svenska mått mätt. I Norge finns ju flera berg som är högre...
Personligen tycker jag att gaustatoppen ät en tur man kan köra flera varv på en dag. Men det är som sagt högst personlig. Och det ska ju vara roligt också.
Ang bindningen så har du nog inte dragit upp sparken helt,om den släppte i gåläge. Behövs lite kraft där.

Tack för svaret! (y)(y)(y)
Ska leta efter lagom toppturer till nästa säsong...
Det finns det ju gott om. En klassiker för nybörjare (och även mer erfarna, är ju fint där) är ju snasahögarna i Jämtland. Finns hur mycket som helst med olika nivåer och längder. Även bunnerfjällen är fint för alla, dock lite längre anmarsch.
Finns en bok, toppturer i Jämtland, som är riktigt bra. Jämtland är, enligt mig, generellt lite enklare än det mesta i norge. Även om det finns riktigt avancerade grejor i jämtland också, såklart.

Nu vet jag inte varifrån du åker men Hemsedal bör vara på ungefär samma avstånd.
Erbjuder många lättillgängliga turer med bra variation både på höjd och svårighetsgrad.
Samt i alla väderstreck och från skog till kalfjället.
Men det finns säkert snö kvar än så varför vänta i 9 - 10 månader?

Håller med föregeående om att Hemsedal har en hel del fina turer med bra tillgänglighet och inte evighetslångt bort om man bor i södra delen av sverige.

Några exempel i Hemsedal(googla för mer info):
-Nibbi
-Harahorn
-Hestebottfjället/Storebottskarvet

Värt att tillägga är ju också att man inte nödvändigtvis MÅSTE gå hela vägen till toppen om man tycker att det är långt/högt.

Några år yngre än dig. Gausta är ganska snäll. Inga brantare passager och ingen skog direkt att forcera men däremot en mental prövning i mitt tycke då variationen uppför är liten. Tipset är att skaffa guiden över ex Sogndal att bläddra i över grönsäsongen. Många turer att växa in i där + att vyerna är fantastiska. Ork är en sak men även teknik. Med fina vyer är pauser ett nöje!

Gausta blir lite längre än Hemsedal.
En och just bara En topp men magisk i rätt väder.
Men funkar inte i vind eller dålig sikt, ingen skog någon stans som Jimbob skrev.
Rännorna på framsidan är tämligen branta och kan vara kniviga att komma in i då det ofta är driva på toppen och insteget. Och helt fel plats att vara på om drivan släpper eller det går en lavin.
Baksidan, den mot byn är typ samma men den ligger i motsatt väderstreck än vägen upp så det blir än svårare att bedöma snön och än värre om det skulle gå illa.
Samma väg upp igen eller en lååång tur runt berget igen som går i lavinterräng hela vägen.

Tillbaka
Topp