TULL från USA på lite tröjor...

Pl0PPEN

Medlem
tjena alla!
nu undrar jag bara om någon har beställt typ lite tröjor och sånt från amerika(:?
och hur funkar det när man ska betala tullen och hur mkt kmr det kosta ????
jag ska beställa några hood tröjor och det står typ 150 dollar iklussive frakt med det är väl inte för tullen också :O ??

Tack på förhand ... (:

!!!OBS!!!
INGA ONÖDIGA KOMMENTARER OCH SKRIV BARA OM DU VET NÅT ANNARS E DET BARA ONÖDIGT!!!
!!!OBS!!!

Senast ändrad:
Det kan kosta en hel del. Exakt vet jag dock inte men jag rekommenderar det ej på grund av vad vänner samt annat folk har sagt.

be företaget att märka paketet som en "gift". det gjorde jag med ett par skor från staterna för 2 veckor sen, då undviker du tullen.

Pl0PPEN sa:
Jontex sa:
be företaget att märka paketet som en \"gift\". det gjorde jag med ett par skor från staterna för 2 veckor sen, då undviker du tullen.
olagligt?? :S
Ja olagligt, och alla gör det inte eftersom dom shippar massa grejer varje dag.

Har beställt för runt 1500 varje gång och fått betalat ca 600 kronor i tull. Något mindre kanske.
Så det blir ju lite pristilläg. De ska du räkna med

I tullen betalar du 25% moms och 8% tull.. Jag tror 8% tullen läggs på allting.. Så:

150 dollar = 1072:- sen x 1.25 för moms = 1340:- x 1.08 = 1447:-

Alltså är tullen 375:-

Och ja, man betalar på hela beloppet som det kostar att ta hit varan, alltså tullar du på frakten också.. Inte säker på om momsen bara är på själva varan heller men i detta fall är det ganska irrelevant då det inte är speciellt stor skillnad..

Senast ändrad:
Jag köpte två jiberish hoods, lite tees och sånt via NS, kostade 215 för allt. LA till 15 för frakt.

Coldis sa:
I tullen betalar du 25% moms och 8% tull.. Jag tror 8% tullen läggs på allting.. Så:

150 dollar = 1072:- sen x 1.25 för moms = 1340:- x 1.08 = 1447:-

Alltså är tullen 375:-

Och ja, man betalar på hela beloppet som det kostar att ta hit varan, alltså tullar du på frakten också.. Inte säker på om momsen bara är på själva varan heller men i detta fall är det ganska irrelevant då det inte är speciellt stor skillnad..
Tullsatsen är 12%, vet inte heller om man betalar tull på beloppet före eller efter moms...

Till trådskaparen tänkte jag bara säga att den här frågan har blivit besvarad väldigt många gånger redan, använd sökfunktionen...

aa på kläder var tull 12%, sorry.. På skateboard är det dock bara 2,7%, så det är lite olika beroende på vad man köper

Korkskruvarn sa:
Jag köpte två jiberish hoods, lite tees och sånt via NS, kostade 215 för allt. LA till 15 för frakt.
Ns kan typ skicka som gift, men större företag som eastbay osv gör inte det typ.
fråga går ju

Senast ändrad:
Pl0PPEN sa:
Jontex sa:
be företaget att märka paketet som en "gift". det gjorde jag med ett par skor från staterna för 2 veckor sen, då undviker du tullen.
olagligt?? :S
du tänkte att tull skulle vara nåt man betalar frivilligt eller?
gift = gåva. sedan när betalar man för en gåva?
alltså, om du betalar för den vara du får skickad till dig ska du betala tull. har man tur slipper man igenom, men i såna fall har man ändå skyldighet att deklarera de varor man fört in i landet och betala tull. gör du inte det kan det komma fram i ett senare läge i värsta fall, och det är nog inte så kul att ta smällen då.

därmed inte sagt att inte jag gjort samma sak... :) vem vill betala tull? eller, framför allt moms förstås, det är ju där det svider mest!
jag tvivlar på att ett seriöst företag skulle märka paketet 'gift' åt dig, de riskerar ju själva att åka dit. och en annan sak som kan vara bra att ha i åtanke är att tullverket gör stickprov och att man ibland får betala tull på varor trots att de har 'nedsatt värde' eller är markerad som gåva.

Senast ändrad:
Tull brukar väl om jag minns rätt inte ens ha med företaget att göra, den kan komma helt oväntat några veckor efter och brukar inte vara billig.
rätta mig om jag har fel. (:

Först betalar du priset för varan. Sen betalar du priset för frakten. Efter det betalar du 25% moms på det priset och efter det så blir det ytterligare 12% tull på det sammanlagda priset. Eller så ber du dom bara skriva gift på paketet. Värdet får då inte överstiga två tusen.

somebody sa:
Först betalar du priset för varan. Sen betalar du priset för frakten. Efter det betalar du 25% moms på det priset och efter det så blir det ytterligare 12% tull på det sammanlagda priset. Eller så ber du dom bara skriva gift på paketet. Värdet får då inte överstiga två tusen.
vad jag vet går den gränsen vid 500 kronor.
oavsett vilket är det ett rent lotteri. tullverket har inte personal nog att kunna kontrollera alla paket som kommer in. vissa slipper igenom trots att de inte får sina paket skickade som 'gift', även med höga värden. andra får betala trots att värdet är nedskrivet eller att varan är markerad som 'gift'.
det är tyvärr bara att acceptera att det inte finns några garantier längre. OM det verkligen är en gåva kan man vänta med att hämta ut sina varor och överklaga, och så får tullen kontakta den andra parten, osv osv. det tar väl ett par veckor skulle jag tro, så många betalar ändå för att få ut sina grejer.

edit: givetvis hade jag rätt, 500.- är det som gäller. :) men det är som sagt ingen garanti. mer information finns att läsa här:

http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Owkee sa:
30% av summan du beställer kommer tilläggas för tull.
snälla, läs igenom tråden.
no fuck, jag kan inte begreppen...

vi har räknat så när vi beställer grejor från usa och det brukar fungera utmärkt!
ta summan av dina kläder och multiplicera med 1,3 och lägg sedan på frakten på det så får du ett bra humm om vad du kommer behöva betala sammanlagt för dina kläder!

Owkee sa:
Lee-nus sa:
Owkee sa:
30% av summan du beställer kommer tilläggas för tull.
snälla, läs igenom tråden.
no fuck, jag kan inte begreppen...

vi har räknat så när vi beställer grejor från usa och det brukar fungera utmärkt!
ta summan av dina kläder och multiplicera med 1,3 och lägg sedan på frakten på det så får du ett bra humm om vad du kommer behöva betala sammanlagt för dina kläder!
hahahhaa, ja räknar man som en kråka så är det ju klart att du får räkna så enkelt som möjligt :D

räknar ni med en dollarkurs på 10kr/$1 också för att göra det lättare? ;)

tull och moms är på både varans kostnad och frakten så vara+frakt sen multiplicera med 1.37 (moms 1.25 + tull 1.12)

Senast ändrad:
när jag beställde longboard frågade jag om dom kunde skicka det som en gåva för det e ingen tull o moms på gåvor men dom gjorde så att dom sa att jag handlade för 100 dollar ist för 1000! maila företaget o fråga de:D

jonssonskiing sa:
när jag beställde longboard frågade jag om dom kunde skicka det som en gåva för det e ingen tull o moms på gåvor men dom gjorde så att dom sa att jag handlade för 100 dollar ist för 1000! maila företaget o fråga de:D
Det är tull på gåvor över 500kr.

priset: Produkten + frakten * 1.25 * tullsats + ev adm avgift = svenska priset

Om du har tur slinker paketet förbi tullen.

Tillbaka
Topp